• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Upphovsrätten hindrar mig att se detta angelägna program eftersom jag befinner mig i Portugal. Ganska oförskämt av Svt! Licenspengarna kommer in till Svt var jag än befinner mig i världen. Detta rimmar också dåligt med Internets grundidéer!

Upprörd Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Jappe, synd att du inte kan se det, det var oerhört intressant! Handlade om hur livsmedelsindustrin arbetar med lobbyverksamhet för att påverka politiker och deras beslut vad beträffar märkning av livsmedlens näringsinnehåll. Och hur livsmedelsindustrin gör för att utforma förpackningar och informationen på förpackningarna så att innehållet verkar nyttigare än vad det är i verkligheten för att lura konsumenterna.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Och också synd att man inte kan se programmet utanför Sverige. Det är ju ett rent faktaprogram som fler borde få ta del av. Du kan kolla på detta istället som tröst, en av de bästa miljöfilmerna ever: HOME - YouTube
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Jag blir väl tvungen att åka hem då, för det programmet vill jag se! :D

Jag kan tänka mig att EU:s kostrådgivning var med i programmet! Här är några av de bolag som EU betalar stora pengar till för att få goda råd när det gäller den mat vi bör äta. Häpnadsväckande är ett för svagt uttryck i det här sammanhanget; obegripligt eller sanslöst passar bättre!

co.JPG

Coca-Cola, Pepsi-Cola, Danone, Monsanto, Nestlé, Kellogs, Mars m.fl. sockerbolag finns med på listan! Skrämmande, minst sagt!

I en modern livsmedelsaffär så blockeras stora delar av golvytan av just dessa farliga sockerprodukter. Jag tycker den här utvecklingen måste stävjas på något sätt! Vissa "livsmedelsbolag" samarbetar uppenbarligen med läkemedelsföretagen som skapar nya läkemedel för att behandla de sjukdomar som "maten" ger oss! En global komplott mot mänskligheten, tydligast i U-länderna där sockertillvänjningen är obegripligt stor!

Folk blir fetare och fetare samtidigt som de blir sjukare och sjukare! Livsmedels- och läkemedelsföretagen tjänar ofantliga summor på skräp- och sockermaten!

Jappe

PS. Gott Nytt Hälsosamt År med Kostdoktorn:

Kostdoktorn - Riktig mat för din hälsa
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Exakt, du har helt rätt! Och när delegaterna skulle rösta angånde märkningen på förpackningarna, så satsade livsmedelsindustrin miljarder Euro på att påverka enskilda deligater att rösta emot, bland annat så gick man på lokala industrier i regionen där vissa delegater bodde, och fick dom att påverka med hot som att dessa industrier skulle lägga ner och på så vis skulle folk bli av med jobben. Ja, det var verkligen en sevärd dokumentär. Den är brittisk, så det kanske går att söka på dess originaltitel. Jag ska kolla vad som finns.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Bingo! Jag har hittat den åt dig, du kan lugnt stanna i Portugallien Jappe!

Killen som gjort dokumentären heter Jacques Peretti. Ett intressant citat ur filmen: Att låta matindustrin påverka besluten är som att göra Dracula till chef över blodcentralen". Så sant.

Jaques har tydligen gjort fler dokumentärer i ämnet, detta var den sista av tre, men här har du alla:

The Men Who Made Us Fat ''Episode 1/3'' - YouTube

The Men Who Made Us Fat ''Episode 2/3'' - YouTube

The Men Who Made Us Fat ''Episode 3/3'' - YouTube
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Maten som gör dig fet - Kunskapskanalen ikväll

Hej Jappe,

Följer dig med intresse.

Det finns ett program som heter Cyperghostvpn (cyberghostvpn.com/) som göra att man kan ställa in önskvärt land som man sitter i.

Ta en titt på det. Finns som gratisprogram i senaste numret av Datormagazin om man har ett svensk IP-nummer.

Edit: Möjligt att man kan ladda ner programmet mot betalning var helst man befinner sig.
 
Senast ändrad:
Toppen