• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mat i Sydkorea

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mat i Sydkorea

Hoppas Amstel inte ser detta för då går han upp i taket (t.o.m. jag blir förbannad även om detta hör till "vardagsmat" i en annan kultur)...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mat i Sydkorea

Han är i samma situation som den boskap som kommer till slakterierna här hemma. Olika kulturer har olika matvanor. Det är inte så konstigt att vi kan tycka koreanerna är barbarer som slaktar & äter djur som vi svenskar ser som familjemedlemmar. Det man kan fundera över är hur pass humant & smärtfritt den avlivas.

Bennie
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mat i Sydkorea

Hoppas Amstel inte ser detta för då går han upp i taket (t.o.m. jag blir förbannad även om detta hör till "vardagsmat" i en annan kultur)...

Nej Ranko, ingen risk! Jag är härdat och Jappe känner mig tillräckligt väl, han vet, vi känner lika, vi har samma mål när det gäller respekten för djur!

Hundar i all ära, jag älskar dem, de är framavlade av människan för att vara människans bästa vän och hjälpreda, vid bevakning, jakt och boskapshållning. Inte för att nyttjas som mat! Är man i några delar av världen, så hopplöst många i antal som är så fattiga och har ingen bildning att tala om, blir det inte bättre än att man äter upp sin bästa vän. Visst är det tragiskt! Visst är det behjärtansvärd att bekämpa! Tack Jappe!

Jag är mycket välupplyst beträffande djurplågeriet i världen. Jag har kämpat hela mitt liv mot människans respektlöshet gentemot andra arter och mot människans medvetna djurplågeri. Jag skriver dagligen under alla dessa petitioner, skänker pengar, blir fadder för alla möjliga djurräddningsprojekt och är stödjande medlem i de fem största internationella djurskyddsföreningar. Jag köper inget som innehåller palmolja, jag njuter inte av hajfenssoppa eller slickar mig runt läpparna av gåslever, äter inte kyckling, äter inte dansk skinka, m.m, m.m, m.m. Ändå känner (lilla) jag frustrationen över det sjuka mänskliga beteendet som aldrig tycks upphöra och t.o.m. verkar öka! Snart finns det inga elefanter eller vackra stora kattdjur längre! Tonfisk? Delfiner? Torsk utanför Orust? "Name it!"

Jag önskar jag hade kraften att gå in i en spansk tjurfäktningsarena och förstöra den barbariska nöjestillställningen om det så bara var för att rädda en enda tjur från sina plågoandar.
Men min kraft räcker inte längre än att jubla glatt när jag läser om att tjuren har tagit hämnd och kört sitt horn genom Toreadorens fega hjärta. Händer allt för sällan! Jag skall inte berätta här vad de gör, före och efter, med de pensionerade hästarna som tvingas in i arenan, det är så jävla vidrigt!!!
Katalonien och Kanarieöarna undantagna kan jag inte göra annat än att låta bli att besöka detta, i övrigt fina land, inte för att jag tror att det hjälper men för att stå fast vid min bestämda åsikt: Tjurfäktningen är, inom min nära horisont, det mest vedervärdiga och medvetna djurplågeriet som är så uppenbart synligt. Ändå gör vi inget! Inte jag heller, annat än att fortsätta skriva på petitionerna och skicka några hundringar hit och dit.
Nu blir väl Kataloniens förbud från 2012 mot tjurfäktning upphävd igen av spansk författningsdomstol.
Men vi har väl alla noterat på senare tid att klockan går baklänges!

Hälsningar från #ustoo
Stina & Julian (tjurlugn!)

Lite att fördriva tiden med för den som vill engagera sig:
https://www.worldanimalprotection.se/
https://www.peta.org/
Save the Orangutan Sverige - Vi räddar orangutanger!
https://www.djurensratt.se/
https://www.internationalanimalrescue.org/
Home - Eurogroup for Animals
http://www.animalprotection.se/lankar/
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Mat i Sydkorea

Tycker inte att tråden ligger på rätt plats. Detta är intenågot husbilsrelaterat för köksregionen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mat i Sydkorea

I Sydkorea har dom uppenbart en annan åsikt i frågan!
:) Julian
Med all respekt Amstel men jag förstår Lovisa. Skulle vilja påstå att vi saknar en "skräck-scanario-köksregion"-tråd som skulle rimma bättre med fasorna vi utsätts för från övriga världen. Jappe's syfte var säkerligen att i all välmening meddela om vad som pågick just i den "Sydkoreanska köksregionen"...

lchf-mat.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mat i Sydkorea

Med all respekt Marianne & Ranko!

Jag var lika aningslös som den sydkoreanska hunden att rubriken hade hamnat under ämnet "Köksregionen", men när jag blir omnämnt och påståss "gå i taket", är det väl inte mer än rimligt att jag förklarar mitt ställningstagande om inte annat, av ren hövlighet. Om det sedan råkar ske i fel rubrik eller ämne och om någon inte gillar mina utlägg är väl knappast mitt problem? Eller?

Jag förstår att många medlemmar gärna blundar för eländet i världen och reflekterar då att det borde vara enklare att blunda för en rubrik som har hamnat under fel ämne.
Jappe's syften, inbillar jag mig, känner jag väl till men det vore förmätet av mig att uttala mig om, det gör han bättre själv.

Du är duktig på att trigga fram mitt engagemang, Ranko!
Nu fick jag chansen att slänga in en länk igen i.a.f. : The Facts Of Bullfighting

Vet ni hur många tjurar som plågades ihjäl enbart denna helgen?
En kvarts miljon per år i hela världen. Enbart Spanien ca. 24000/år (8 månader) = 3000 / mån = 750 per vecka. (ca.) och 30 miljoner spanska åskådare hejar på varje år.

Vet ni vad som görs med köttet efter att det släpats ut ur arenan?
Arenatjurar avlas oftast ekologiskt men köttet smakar av förklarliga skäl ganska "vild", endast de bättre bitarna kommer att användas till konsumtion i restaurangerna.
Merparten av tjuren blir hund- & kattfoder!

Jag skall inte plåga er längre som heller blundar! Alla andra kan leta själv på Google och när jag talar om alla andra så är det faktiskt så att en stor majoritet av invånarna i Sverige är emot denna barbariska företeelse och endast 30% av Spanjorerna stödjer den fortsatta nöjesslakten som f.ö. visas även i TV. Den får mycket stora EUbidrag som du och jag får stå för.

Beklagar att ett och annat inte är relevant till "Köksregionen"

Förlåt mig mitt överambitiösa engagemang! Taket är kvar!

Ha en trevlig söndagskväll!

Hälsningar

Julian
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mat i Sydkorea

Det här är ett angeläget ämne som berör många illa & som kanske inte passar in under Köksregionen så jag startar en ny tråd under Under Markisen.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mat i Sydkorea

Det går åt rätt håll. 1,5 miljoner namnunderskrifter börjar ge resultat.

hu.jpg

När kommer turen till minkfarmerna i Sverige?

Jappe
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Mat i Sydkorea

Jag käkat mycket konstigt även om jag ibland inte vetat vad det var förrän efter åt. Men ibland är det så att situationen kräver det. Klart vi kan sitta här o moralisera men lever man i ett land o ibland långt utanför "vår" syn så är allt inte uppenbart. Är ibland är det vi som ar exotiska.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mat i Sydkorea

Det går åt rätt håll. 1,5 miljoner namnunderskrifter börjar ge resultat.
När kommer turen till minkfarmerna i Sverige?
Eller angorakaninfarmarna eller kycklingindustri i Sverige?
Att hävda att djurhållningen i Sverige är så himla bra är "fake"-information!
Läs här! Den som vill veta mera!

Tack Jappe, du och jag var i alla fall, två av 1,5 miljoner! Tänk att vi är så många ändå!:)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mat i Sydkorea

Jag käkat mycket konstigt även om jag ibland inte vetat vad det var förrän efter åt. Men ibland är det så att situationen kräver det. Klart vi kan sitta här o moralisera men lever man i ett land o ibland långt utanför "vår" syn så är allt inte uppenbart. Är ibland är det vi som ar exotiska.
Att det inte alltid är lätt at leva som man lär, kan jag intyga!
T.ex. var vi för några veckor sedan i Carlstens fästing på Marstrand för att lyssna och se på Stefan Anderssons fantastiska underhållning. Maten ingick i biljettpriset och inga möjligheter att välja: Grillat kycklingbröst, marinerat med honung, balsamico, olivolja och vitlök. Ratatouille &färsk timjan, potatis och rotfruktsblandning med en bluechees sås. Sallad, smör & bröd och fullständiga rättigheter. (Nu är jag väl ändå "On Topic"!)
Nog fan fick jag äta kyckling utan att skämmas!
Men det hade den positiva effekten att min kamp mot kycklingindustrin hårdnade än mer.
Julian
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Mat i Sydkorea

Nu har jag haft förmånen o vistas med "infödda" i olika delar av världen. Där finns ingen industri utan man tager vad som finns. På gott o ont.
Sedan kan jag lugnt säga att de har ingen aning om våra I problem :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mat i Sydkorea

Och jag är benägen att instämma!
T.ex. Visst ser man boskap med bundna fram- eller bakben i mindre utvecklade samhällen, men de lever fritt och mår oftast bra!
Visst ser man hönor & kycklinger hängandes med bundna ben men de har i allmänhet i småskaliga jordbruk haft ett bättre liv än de hundratals nakna kycklingar på någon kvadratmeter galler, i Svensk fjäderfäindustri.
Småskalighet ger oftast goda förutsättningar för mindre djurplågeri emedan levande-mat-industrier är den bästa förutsättning för många former av djurplågeri.
Och forskning med levande djur förekommer knappast i u-länderna.
Julian
 
Toppen