• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Marocko

Karlsson201

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19546
Medlemskap
2024
Åker eventuellt över till Marocko nu i vinter. Har hund med på resan. Han har pass o är vaccinerad. Är det något annat vi behöver tänka på så att inga obehagliga situationer uppstår? Tips om överfart o resa mottages tacksamt!!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej
Jag har kollat runt lite och för mig med 9 m och 5 t var det billigast att resa från Tarifa-- Tanger tar en timme. De är också den enda färjan som jag hittat som accepterar en öppen återresa.
Bokade på Ferries.se
Bengt
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ok, Internationellt körkort krävs också.

Marocko har högertrafik. Generellt gäller samma trafikregler som i Sverige. Ett undantag är dock att högerregeln gäller i cirkulationsplatser
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Frågan har varit uppe tidigare och då svarade Linder så här och han verkar veta!
Jodu, utan internationella överenskommelser skulle i stort sätt varenda Lasbilschaufför/Busschaufför varit tvungen att ta ett körkort i varje land som han/hon passerar.
Jag har själv flugit och där gäller samma internationella överenskommelser på flygcertifikat. Jag har därmed kunnat flyga i ett 30-tal länder med mina Svenska behörigheter.
Behörigheterna gäller på mina svenskregistrerade enheter. Likväl kan en Marockan komma på besök till Sverige med sin Marockoregistrerade bil.

Vill jag nyttja ett annat lands fordon gäller respektive lands lagstiftning. Vidare måste jag naturligtvis rätta mig efter Trafikregler i de länder jag besöker.
Försäkring skall man alltid se över och det rekommenderas ”Grönt Kort” utanför EES länderna.

Internationella överenskommelser om körkort finns undertecknade från år 1949 Genèvekonventionen rörande vägtrafik och Wienkonventions överenskommelse angående vägtrafik 1968.
För flygcertifikat gäller motsvarande ICAO.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Åker eventuellt över till Marocko nu i vinter. Har hund med på resan. Han har pass o är vaccinerad. Är det något annat vi behöver tänka på så att inga obehagliga situationer uppstår? Tips om överfart o resa mottages tacksamt!!
Hunden har väl EU pass gäller det utanför EU ?
Undrar Hasse HaDe
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Marocko ansvarig myndighet skriver så här:
  • The people of foreign nationality may drive on the Moroccan territory if they are holders of a valid driving licence which is issued abroad, but this shall be only for one duration of a maximum of one year as from their temporary stay in Morocco as it is fixed by the legislation and the regulation in force relating to the entry and stay of foreigners in the Kingdom of Morocco.
  • Upon the expiry of the one year duration referred to above, the holders of a licence delivered abroad must take the tests for obtaining the Moroccan driving licence or ask for the exchange of their driving licence.
Så det är fritt för tolkning. Med en positiv sådan kan man ju säga att har jag ett körkort som ger en viss behörighet i Sverige får man köra med det i Morocco.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Kan någon svara om EU passet för hund gäller utanför EU det tycker jag är viktigast i den här frågan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Åker eventuellt över till Marocko nu i vinter. Har hund med på resan. Han har pass o är vaccinerad. Är det något annat vi behöver tänka på så att inga obehagliga situationer uppstår?
Utöver giltigt rabiesvaccination krävs Titrering av Rabiesantikroppar vilket skall vara noterat i passet på sida 12. För tydligheten är det bra att man har kopia på vaccinationskontroll från SVA med sig . Inom EES behövs ingen "Titrering". Utan Titreringsbevis kan det hända att hunden inte släpps in i Spanien efter Marockobesök, då måste Titrering ske i Marocko och det kan ta någon/några veckor. Detta händer inte ofta men det har hänt och kan hända igen om man träffar på en nitisk spansk tullare.
VH Julian
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Kollade i mitt internationella körkort som kom i fredags!
Där finns det ju 5 klassificeringar som styr vad körkortet(svensk behörighet) gäller för A till E ! Är inte C stämplat så lär man nog få problem i tex Marocko vid uppvisande och kontroll!
C = Motorfordon vars maiximivikt överstiger 3.500 kg osv.
Bengt
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kollade i mitt internationella körkort som kom i fredags!
Där finns det ju 5 klassificeringar som styr vad körkortet(svensk behörighet) gäller för A till E ! Är inte C stämplat så lär man nog få problem i tex Marocko vid uppvisande och kontroll!
C = Motorfordon vars maiximivikt överstiger 3.500 kg osv.
Bengt
Jag tänker att det också kan bli problem med försäkringen om något händer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Denna fråga angående körkort tung husbil kommer alltid upp,generellt gäller Bkort inom EU EES,ska du åka utanför gäller minst C1, sedan kan man göra hur många tolkningar som helst,händer något kan det bli dyrt och komplicerat.
Att jämföra med flygcert. eller lastbilskort hör inte hit,med ditt Bkort kan du köra 3500kg bil i dom flesta länder i världen, jo det finns undantag men det är nog få som råkar ut för detta.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Kung Muhammad den VI (arabiska الملك محمد السادس للمغرب, även skrivet Mohammed VI), Har sagt för flera år sedan att "det som gäller i EU, gäller även här i mitt land"
Och den gången han sa det, så va' det just körkortsfrågan som menades.
Dessutom angående biljetter till och från dit, så anlitar de flesta resenärerna från HELA Europa Juan Carlos Gutierrez företag "Viajes Normandie" (viajesnormandie.net) i Algeciras. Ligger vid sidan om det stora Carrefour där. Där får man en "Open Ticket" båda vägarna!! Från eller till vilken hamn man vill, och när man vill. Kostade för några år sedan € 200:-
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ok nu är jag nog tveksam att Kung Muhammad den VI kommer ut och ställer upp om något skulle hända så att hänvisa till honom känns inte tryggt. Bättre att se till att man har de tillstånd som behövs.
Som upplysning betalde jag strax under 200 Euro i år ( 9 m och 5 t) och även där har det hänt en del på några år tyvärr.
Bengt
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Kung Muhammad den VI (arabiska الملك محمد السادس للمغرب, även skrivet Mohammed VI), Har sagt för flera år sedan att "det som gäller i EU, gäller även här i mitt land"
Och den gången han sa det, så va' det just körkortsfrågan som menades.
Dessutom angående biljetter till och från dit, så anlitar de flesta resenärerna från HELA Europa Juan Carlos Gutierrez företag "Viajes Normandie" (viajesnormandie.net) i Algeciras. Ligger vid sidan om det stora Carrefour där. Där får man en "Open Ticket" båda vägarna!! Från eller till vilken hamn man vill, och när man vill. Kostade för några år sedan € 200:-

Men frågan är om han accepterar Sveriges undantag från EUs körkortsregler. Förhoppningsvis gör han det men man borde nog få verifierat det innan man tar färjan över
 
Toppen