• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Marksänd D-TV i Europa?

F

F.d. 29989

Guest
Vi kommer i sommar att resa i södra Europa med att besöka norra Italien, Venedig samt resa genom i Tyskland. Vår bil är utrustad med Teleco Easysat 65cm som vi hade mycket nöje av när vi reste i nord Norge i somras med slutmål i NordKap och satelliten/Canal Digital funkande klanderfritt hela resan. Nu har jag läst på forumet att Canal Digitals nordensändningar lägger ner söder om mellersta Tyskland med 65 cm parabol, men vi vill ha möjlighet att se nyheter och väder även om det blir på lokala språk.
Jag har en TV med MPEG2/4 D-TV-mottagare (med Boxerkort/CI) och med en bra "mark"-antenn.
Ni som har erfarenheter av att se marksänd digital TV i Europa:
Hur "mycket" fria kanaler finns det?
Finns det bra (=public service) fria kanaler i D-TV-nätet?
(I Norge var allt kodat som gick via satellit.)
Behöver man typ Boxerkort för att få tillgång till "vettiga" kanaler?

Mvh Philip

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Marksänd D-TV i Europa?

Vi har alltid haft enbart marksänd TV i Europa. med vanlig husbilsantenn och digitalbox.

Vår bild är att kanalerna är många fler överallt i gratisutbudet än i Sverige, (Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, England, Finland, Baltien osv) samt att sk. "Public Service" finns minst i samma omfattning än hos oss, oftast mycket mer

Det enda som kan göra tittandet mindre givande är att inte förstå olika språken. Men nu med digital TV kan man som oftast ha programmen textade, och då är det lättare att förstå även de lokala språken.

De utländska filmerna kan man nästan alltid få med textremsan på engelska.

hälsning
jyrki

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

När vi var i Tyskland i september kunde vi se många tyska kanaler med vår vanliga digitalbox som vi använder för de svenska marksända digitala gratiskanalerna. Väderprognoserna förstod vi utan att kunna tyska speciellt bra men med nyheterna var det svårare.
Jag antar att fungerar på samma sätt i Italien.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Og når du har en parabol så kan du alltid se de tyske kanalene på Astra-1 og Hotbird, det er omlag 50 slike kanaler og dekning hele Europa.

Toppen