• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Marknadsinformation från First Camp och lite funderingar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
E4220E3F-6434-4858-8F57-9D843BB2728F.jpeg
Eftersom vi just ingått ett samarbete med First Camp har det visat sig att flera medlemmar visat intresse även för First Camp som företag. Vissa medlemmar har uttryckt viss oro för att First Camp offensiva uppköpsrundor kommer att påverka den generella prisbilden för ställplatserna och campingplatserna i Sverige.

Enligt EU:s marknadsmissbruksförordning är First Camp AB skyldig att offentliggöra för marknaden sina siffror vad gäller beläggning och omsättning. Den här informationen offentliggjordes idag den 10 augusti klockan 18.30:

Campingbranschen går en ljus framtid till mötes, tack vare hemestertrenden som accelererats av Covid-19-pandemin och stark försäljning av husvagnar och husbilar. Under 2020 tog First Camp, Skandinaviens största campingkedja med 40 destinationer i Sverige och 6 i Danmark, marknadsandelar tack vare stora investeringar i produkten och digitalisering.
Intäkten för juli månad utvecklades starkt mot föregående år, men camping-marknaden ser en fortsatt negativ påverkan från minskat antal utländska gäster jämfört med 2019. Under juli månad steg First Camp Group AB:s intäkter med 20 procent jämfört med 2020. Jämfört med 2019 minskade intäkterna under samma period med endast en procent. Samtliga jämförelsetal gäller proforma, för samma antal destinationer.
Bokningsläget för augusti är starkt, +24 procent mot samma tidpunkt 2020 och +22 procent mot 2019. En hög andel av bokningarna kommer dock nära inpå ankomst, och det finns en fortsatt osäkerhet gällande hur grannländernas rekommendationer och restriktioner för internationellt resande utvecklas under inledningen av hösten.
Siffrorna ovan gäller de totalt 44 destinationer som ägs av First Camp Group AB. Två destinationer ägs i nuläget av ett systerbolag till First Camp Group AB men drivs som en del av First Camp-kedjan.


First Camp driver alltså idag 44 vad de kallar destinationer, Vi vet att det finns över 1000 campingplatser i Sverige, till det skall läggas ett stort antal ställplatser, vad blir då Först Camps marknadsandel? Ja, max 2 - 3%, inget som stör åtminstone min nattsömn.

Kan ta ett färskt exempel, vi står just nu på Dalstuga naturcamping: Dalstuga Camping | Husbilsklubben.se
Bättre kan man inte stå när man söker en vacker naturplats och har allt med sig i bilen. Priset är 100 kr för platsen, med el 150 kr. Här borde det vara fullt, men vi är 2 svenska hb’s och 1 tysk hb!

1F405747-0826-4A79-B903-00292434C630.jpeg
Igår stod vi på en annan charmig camping till Ställplatspriser, Furusjöns Camping:
Furusjöns Camping | Husbilsklubben.se Otroligt välskött, charmig camping som erbjuder all service vi kan begära i en vacker lugn miljö för 230 kr natten.
A0B6317E-0D5F-4361-BBAC-F48B2F3514B9.jpeg
Här stod vi 6 husbilar, 4 var tyska, 1 från Nederländerna och sedan vi som representerade Sverige. Var är alla svenska husbilar som vi ser utefter vägarna? Så många så man får kramp i armen efter alla vinkningar. Gissar att många av dem står på de lite dyrare campingarna med större serviceutbud, kanske lite mera åt resorthållet?

För två dagar sedan var vi i Ullared, fullt, det var väntelista till platserna som kostade 280 kr/natten, däremot fanns det lediga ställplatser utan service för 80 kr/natten.
2731B2F1-5C4A-4FB4-9CCE-EFE5B7BAFEA4.jpeg

Samma sak i Nyköping för några dagar sedan, ställplatserna för 300 kr och 150 kr, fullbokade till vår besvikelse, men när vi sedan hamnade på Ställplatsen som var gratis under natten, ja den fick vi rå om helt själva, inte en enda husbil.
37295EC0-0C96-442A-9E7B-DB7AFCC1153C.jpeg

Här på Forumet får man lätt uppfattningen att priset är helt avgörande, men tack och lov är vi husbilsåkare inte så enkelspåriga, som vissa vill göra gällande. Nej vi är alla individer med skilda intressen, prioriteringar och förutsättningar och det gäller även vad gäller val av övernattningar.

Troligen inte helt enkelt att förstå sig på oss, eftersom det inte finns EN typ husbilsresenärer. Nej vi är ingen homogen grupp, tvärtom. Vi har ett gemensamt och det är husbilen, men det är egentligen det enda gemensamma vi har. Skillnaderna blir större med det ökade intresset, t.ex. ser vi nu flera yngre husbilsåkare ute på vägarna, flera barnfamiljer och andra som satsar på “vanlife”.

Å’ så är det du och jag, vi vanliga husbilsåkare… :msn_embarrassed: ;)

Tommy
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Står just nu på campingen i Övertorneå, 20 meter från Torneälvens strand med solnedgången snett fram till vänster och noll trafikbuller. Ser inga problem att betala 295 kr för en elplats med den utsikten.

MVH
Hans
Jag har stor respekt för alla som vill stå på camping och betala föra all fin service där. Men jag tycker, och det hoppas jag att jag får lov att tycka, att just campingen i Övertorneå alldeles intill Torneälv är för mig som Skåning helt obebolig:

 
Toppen