• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Marknadsandel plåtisar

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Plåtisbilar har ju en hängiven skara på forumet...
Inget konstigt i det. En liten smidig bil kan ju passa, speciellt i sydeuropa.
Tittar man på säljstatistik i Sverige " hittils" så har småbilar en ganska liten andel. Svårt att vara exakt , men jag har kommit fram till max 10% mycket högt räknat.
Ex Pössl har drygt 1,3% av hela marknaden !!

Skulle tro att de flesta använder husbilen i Sverige/Norden och kortare helgturer, och det är ganska få som söker sig längre bort.
Varför säljs det inte mer små nya husbilar?

Jo för kvm priset är högt... och vi är ganska storvuxet folk, samt bekväma och vill ha utrymme...när man står still.

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Marknadsandel plåtisar

Bästa Bosse/Sonic
Jag är en av de många nöjda plåtisägarna. Har downsizat från delintegrerat till plåtis 2009 och har nyss beställt en ny plåtis, Knaus BoxStar -15. Oss passar konceptet perfekt. Våra mil förläggs främst till resor i Europa - dock vintertid mest i Sverige/Norge. Vi har alltså en året-runt-plåtis :D Jag tror f.ö. inte att vi är ensamma om det "rörelsemönstret".
Vi har köpt den nya av Husbilslandet och inte ens för samma pengar skulle jag välja någon av de Morelo-kolosser som stod i försäljningshallen!;)
Men alla är vi olika.......

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Bästa Bosse/Sonic
Jag är en av de många nöjda plåtisägarna. Har downsizat från delintegrerat till plåtis 2009 och har nyss beställt en ny plåtis, Knaus BoxStar -15. Oss passar konceptet perfekt. Våra mil förläggs främst till resor i Europa - dock vintertid mest i Sverige/Norge. Vi har alltså en året-runt-plåtis :D Jag tror f.ö. inte att vi är ensamma om det "rörelsemönstret".
Vi har köpt den nya av Husbilslandet och inte ens för samma pengar skulle jag välja någon av de Morelo-kolosser som stod i försäljningshallen!;)
Men alla är vi olika.......

Bäste Maja!

Har inga funderingar vad som är bäst...hit å dit.
Inlägget är till för en liten inblick i tankegången om varför man väljer en " koloss" eller " mini "
Rörelsemönstret går nog åt det hållet som du säger...men ser man på försäljning i Sverige så går det med snigelfart, konstigt nog...är det bekvämligheten som spökar...det kan ju inte vara en prisfråga...då man kan köpa 7-7'5 m bilar idag för under 500 tkr.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag uppfattar att det är en överskott av begagnade "vanliga" husbilar som gör dem lite svårsålda.

Med "Plåtisar" är det tvärt om.

När jag sålde min gamla Plåtis var det inga problem och när jag köpte min nya i Pukavik hade han problem att han inte skulle hinna få hem bilar för att möta efterfrågan.

Han tar dessutom hem bilar utan beställare på hela tiden.

Det torde göra att marknadsandelen för Plåtisar ökar. Men det kommer att ta lång tid att det ska göra mycket i statistiken.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hur skall man förklara att det köps överlägset mest " vanliga" nya husbilar .
Är förklaringen ...så enkelt att storleken har betydelse.
Att det finns ett överskott på gamla bilar...kan bero på att köpa en nyare bil idag behöver inte bli en högre kostnad...om man beaktar bruksvärdet. Och livskvalitet. Mycket vägs idag ...då räntan ligger i paritet med inflationen.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag kan bara konstatera, att när jag åkte på min första husbilsträff var jag ensam Plåtis. Så är det inte längre...

Visa bilaga 91791

De flesta som är ute och rör på sig...kan ju se att " plåtisar " har ökat i antal. Men jag har förväntat mig att det skulle öka mycket snabbare.
Bromsen är nog att plåtbilar är förhållandevis dyra att bygga idag och att det hela tiden dyker upp lätta kompakta trad. husbilar som ligger i prisklassen 450-600 tkr.
Vill man ziza ner från en större bil så blir steget ganska stort till en plåtis...
har haft en del roliga stunder på mässor ...när man hör damernas kommentarer om små kök och toalettutrymmen. Vi gubbs kanske tänker mer på smidig körbarhet...
Men det är en vild gissning ;)

F

F.d. 29925

Guest

Valet är fritt. Om valet är rätt kommer man nog underfund med, förr eller senare. Som tur är finns det alltid möjlighet att justera eventuella misstag.
Det som "stör mig" är alla de inlägg som försöker inbilla andra att de har valt fel bil.
Som sagt valet är fritt och är man inte tillfreds med det egna valet behöver man väl knappast tro att alla andra är i samma situation. Det gäller att "gilla läget" för egen del och överlåta samma bedömning till andra.:)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Plåtisbilar har ju en hängiven skara på forumet...

Skulle tro att de flesta använder husbilen i Sverige/Norden och kortare helgturer, och det är ganska få som söker sig längre bort.
Varför säljs det inte mer små nya husbilar?

Jo för kvm priset är högt... och vi är ganska storvuxet folk, samt bekväma och vill ha utrymme...när man står still.
Kan bara "tala för oss", detta ska ses mot vår tillvänjning av behov och även stigande krav på personlig komfort;
¤ för vår del så började vi med MC och tält
¤ fortsatte med större segelbåtar, senare kompletterat med större husvagn för att "täcka boendebehov", 3 av våra 4 barn var då aktiva jollekappseglare
¤ mellanperiod med fritidshus och husvagn (barnbarn)
¤ från 2003 tung husbil 4,5 ton (bara 2 pers)
¤ sedan under ett decennium provat på bla 4 tons husbil som sedan 2012 åter "vuxit" (till 5 ton), denna trivs vi bra med och konstaterar att det är lätt att vänja sig med bra plats, bekvämlighet och inte minst lastförmåga ... !

Eftersom vi bla har villa och personbil samt "vant oss med komfort/bekvämlighet" och numera bara är 2, så upplever vi inte att en "plåtis" utgör alternativ till husbil för just oss i alla fall, utan "husbil" skulle vi nyttja hotell ... etc, blir i varje fall inte dyrare!

Som Decker uttycker sig "valet är fritt"!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Klart att plåtisarna ökar i antal. Jag tror det har med önskad rörlighet.
Dagens husbilar kör ca 7-800mil/år (enl servicefolket). Plåtis dubbelt antal mil.
Nej, det blir inte billigare med plåtis. Det är billigast att stanna hemma:)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Kan bara "tala för oss", detta ska ses mot vår tillvänjning av behov och även stigande krav på personlig komfort;

Intressant... Nu börjar det bli lite spännvid i tankegångarna...
- Komfort
- Fritt att välja bil
- Ensam plåtis , så är det inte längre
Etc

För vår egen del konstaterar jag att olika tänk till resor... Kanske påverkar inköp av husbil.
En del åker ner till Spanien och ligger på camping i 4-5 mån och satsar på en stor " villabil" för att ha maximal komfort. nackdelen är mindre rörlighet.
Alla kan inte ha en Smartbil i garaget.
-Sen är det de som gillar att flänga runt hela tiden och ta sig till mer otillgängliga platser...de satsar naturligtvis på en mindre bil typ plåtis.
-Sen har vi " medelsvensson" som köper en 7-7'5 m med den stora bilens komfort! i mindre skala. Hyfsat smidi att köra. Den varianten är idag den som är vanligast och säljs mest. Varför ??
Valet kanske inte är fritt!

F

F.d. 55532

Guest

Vi tillhör plåtisfolket hitills i år 1600 Mil. Långa resor ner i Europa vår och höst. Sommar och vinter kortturer till släktingar och vänner. Kollade i resedagboken att vid endast ett tillfälle låg vi mer än en natt på samma ställe. 15 till 20 mil om dagen på mindre vägar. Resan är målet.
När vi är hemma används plåtisen som andrabil.
2 personer och hund.
Vi har vad som behövs, värme, toa,kyl och spis och solcell som gör oss oberoende av el.
Som sagt valet är fritt
Inge

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Vi har två plåtbilar Peugeot 307 och 306. Och en riktig husbil Frankia I 800.:twitcy:

(Har haft tankar om en Merca SLK200 men då funkar det inte med hundarna):mad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Intressant ämne. Speciellt som vi precis har bytt från en helintegrerad Niesmann Flair till en 6m plåtis.

Anledningen till att vi bytte är delvis för att det är så kul att köpa/prova på nytt ;) men delvis också för att den förra bilen var så stor att det blev ett mindre ”projekt” när den skulle tas fram och fixas innan man skulle åka iväg.
Vi märkte att vi inte kom iväg så ofta som vi ville.

Den nya bilen (Knaus Boxstar Solution 600) får plats rakt in på garageuppfarten och kan stå redo hela tiden. Den kommer också att få tjänstgöra en del som andrabil.
Visst är det lite trångt i den och man kan inte få med alla ”bra att ha” grejer men vi har märkt att det inte behövs så mycket prylar för våra turer. Vi är som max ute 2-3 veckor åt gången.

Nu har vi inte använt nya bilen mycket mer än min resa hem från Tyskland förra veckan men jag märker stor skillnad mot vår Niesmann redan.

Plus:
-Den är piggare och roligare att köra.
Det krävs ingen direkt planering när man kör och det går lätt och bekvämt att ligga och marscha i 130 på motorvägen. Omkörningar i backar är plötsligt no-brainers.
-Löjligt enkel att parkera.
Man kan svänga in var som helst utan att samtidigt behöva fundera på var man kan parkera eller hur man skall kunna svänga runt/komma ut
-Den drar mindre bränsle

Minus:
-Stötigare gång och trängre hytt som även bullrar mer. Det är inte alls samma ”glidarkänsla” när man är på resa. Det är inte dåligt men ändå inte samma som med Niesmannen.
-Smäckigare inredning. Sakerna verkar hålla men det kommer att ta ett tag att vänja sig med rangligare plastdetaljer och oprecisa lucklås mm.
-Saknar ett separat lastutrymme. Nu kommer slangar, kablar och allt annat att ligga i sovrummet.

Värme, sängar, toalett och dusch verkar fungera ungefär lika bra om än lite mindre utrymme.

Pengamässigt så blev det också ganska exakt samma pengar. Vi fick t.o.m. lite över efter köpet av plåtisen.
Så en helintegrerad premiumbil från 2001 byttes mot en Plåtis från 2013.

I vårt fall känns det som att vi offrade yta och komfort till förmån för smidighet och en nyare klart mer lättskött bil. Eftersom vi sällan vintercampat så ger bytet oss egentligen bara mer användningsmöjligheter än tidigare.

Vi får se vad vi tycker efter första riktiga turen.:D

F

F.d. 53585

Guest

Vår husbil nummer två blev en Plåtis. En La Strada Avanti C, som också är vår enda bil!
Har haft tjänstebil en herrans massa år och när det var dags att lämna tillbaka den i samband med pensionering så läste jag om att det fanns något som hette "Plåtis" och det var inget svårt att övertyga frugan om att det var en sådan som vi skulle ha istället för en personbil :)
Den har allt man kan begära av en husbil!
Lite trängre än vår förra Hb (en Knaus med alkov), men vi är bara två som nyttjar den så det är ok, tycker vi.

mvh

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Intressant ämne. Speciellt som vi precis har bytt från en helintegrerad Niesmann Flair till en 6m plåtis.

Anledningen till att vi bytte är delvis för att det är så kul att köpa/prova på nytt ;) men delvis också för att den förra bilen var så stor att det blev ett mindre ”projekt” när den skulle tas fram och fixas innan man skulle åka iväg.
Vi märkte att vi inte kom iväg så ofta som vi ville.
---------

I vårt fall känns det som att vi offrade yta och komfort till förmån för smidighet och en nyare klart mer lättskött bil. Eftersom vi sällan vintercampat så ger bytet oss egentligen bara mer användningsmöjligheter än tidigare.

Vi får se vad vi tycker efter första riktiga turen.:D

Intressanta synpunkter och bra info med din +- lista.
Det måste ju vara ett stort steg att byta ner sig i storlek...men byta upp sig i enkelhet och använbarhet. Lycka till med " plåtisen"
Tror att det är en del som har de här tankegångarna...att ziza ner, men så länge det går pengamässigt jämt upp så sitter man still i båten.

F

F.d. 58601

Guest

Vi har både bytt upp och sen ner beroende av behovet, nu ryms vi utmärkt i nuvarande. Vi har heller ingen husvagn bakgrund så vi reser mest inte bor i bilen.

Leif

F

F.d. 55532

Guest

Lite komplettering till Roger67:s utmärkta lista.
+ För plåtis.
Vikt under 3,5 ton
-billigare besiktning
-Körkort för 'ungdomar'
-Motorvägsavgifter
Under 6 m
- Billigare färjor

- För en plåtis.
-Se upp med lastvikter en plåtis väger mer än man tror.

Min uppfattning är. Resan är målet- välj plåtis. Vill du åka och stanna länge köp så stor bil du har råd med. Skillnad i pris mellan 7.50m traditionell bil och välutrustad plåtis marginell.

Toppen