• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markissidor eller förtält

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Efter vårens bilbyte så passar inte våra markissidor (Thule Safari Residence) på vår 5 meters markis och tankarna går på att köpa något nytt.
Vi har uppskattat att få ett tätt och stabilt utrymme då vi stått kvar lite längre på en plats och tyckte att montagetiden (40-50 min) var ok för vad vi fick ut av det.
Nu finns det ju även olika modeller av ”Air-tent” och t.ex Thules QuickFit som ser intressant ut.
Jag riktar mig till er som har lösningar utöver bara markisen och vill ha input på era erfarenheter av vad ni har, t.ex montagetid, stabilitet och om ni tycker att utrymmet är stort nog.

Må gött
Jan-Åke
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi har köpt Kampa motor rally air 390. Vi har haft det uppe en helg ännu och det tog ca 2 Tim att få det på plats första gången. Ner tog det 15 min.
Stabilt och bra och bra utrymme. Enbart två pinnar resten via luftkanaler. Ett ställe att fylla luft i alla kanaler.
Vi fick inspiration av annan familj som hade liknande till sin bil. Sonen (husvagnsvan) påstod att det tar 15 min upp och ner. Vi vet bättre nu till gång nummer två.
Det känns mycket bra.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi har köpt ett Kampa 400 air tält som vi använder för/eftersäsong. Vi är otroligt nöjda med det. Dels för att det är enkel montering, men även för att det är fantastiskt när det blåser. Det klarar ordentliga vindbyar utan att det tar skada. Man får dock inte glömma att det tar ganska stor plats i garaget, samt att det är ordentligt tungt. Ytan i tältet blir c:a 14 kvm. Det är gott om plats, tycker vi;)

Kampa 400 air.jpg

//Jocke
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Tack för härlig bild Jocke.
Det ser inbjudande ut. Har du tid på uppsättning? Vi har hyfsat garage och gott om lastvikt så det ska förhoppningsvis inte vara bekymmer men vad är ganska stor plats (ungefär)?
Må gött
Jan-Åke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Visa bilaga 173232
Tack för härlig bild Jocke.
Det ser inbjudande ut. Har du tid på uppsättning? Vi har hyfsat garage och gott om lastvikt så det ska förhoppningsvis inte vara bekymmer men vad är ganska stor plats (ungefär)?
Må gött
Jan-Åke

Själva tälltet är packat i en väska i storlek som en hockeybag ungefär. Utöver detta har vi mattan som packas i en väska som är c:a 80x40x15 cm. Sedan kommer innertaket (om man vill ha det). Vi köpte även en kappa för att inte få in kyla/Vind från under bilen. På det hela taget blir det en del grejer, men även vi har också ett ok stort garage och lastvikt.

Tältet sätter jag och frugan upp på 15-20 min, sedan tar det lite mer tid för att sätta upp innertaket och kappan, samt förankra tältet etc. Jag skulle uppskatta komplett tid till c:a 1 tim ungefär.

Jag kan varmt rekomendera detta tällt. Med alla tillbehör gav vi runt 20 000:- i Sverige. Det är förmodligen väldigt mycket billigare på ebay, men jag försöker värna om våra svenska butikers möjligheter till överlevnad ;)

Bifogar ännu en bild innefrån tältet på kvällen. Vi har med oss en RGB Led slinga som vi kan välja färg på. Det blir jättemysigt ;)

//Jocke
Kampa 400 air på kvällen.jpg
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Visa bilaga 173232

Själva tälltet är packat i en väska i storlek som en hockeybag ungefär. Utöver detta har vi mattan som packas i en väska som är c:a 80x40x15 cm. Sedan kommer innertaket (om man vill ha det). Vi köpte även en kappa för att inte få in kyla/Vind från under bilen. På det hela taget blir det en del grejer, men även vi har också ett ok stort garage och lastvikt.

Tältet sätter jag och frugan upp på 15-20 min, sedan tar det lite mer tid för att sätta upp innertaket och kappan, samt förankra tältet etc. Jag skulle uppskatta komplett tid till c:a 1 tim ungefär.

Jag kan varmt rekomendera detta tällt. Med alla tillbehör gav vi runt 20 000:- i Sverige. Det är förmodligen väldigt mycket billigare på ebay, men jag försöker värna om våra svenska butikers möjligheter till överlevnad ;)

Bifogar ännu en bild innefrån tältet på kvällen. Vi har med oss en RGB Led slinga som vi kan välja färg på. Det blir jättemysigt ;)

//Jocke
Visa bilaga 173233
Vi köpte det här tältet på Kistamässan förra året. Vi tyckte också att det såg bra ut. Vikten uppgavs till 26 kg. När paketet anlände till vår hemadress fick vi använda en pirra för att få ner det till förrådet. Vi vägde hela paketet till 46 kg. Gick omedelbart i retur och campingfirman bad om ursäkt. Men det är säker ett fint tält, mem vi har annat att göra på husblilsresorna än att baxa runt ett tält på en pirra. Det får vänta tills vi av ålderskrämpor tvingas gå ner till husvagn. Nu använder vi vindskydd efter behov. Lätta att sätta upp och väger inte mycket.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Att: Vija
Samma som Eva & Jocke

Att: Draumur
Jag håller med dig om att det är tungt, men vi har möjlighet att få med det i bilen
men är bra och mysigt när man står still annars blir det markis och vindskydd som ni gör
Anders W
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Att: Vija
Samma som Eva & Jocke

Att: Draumur
Jag håller med dig om att det är tungt, men vi har möjlighet att få med det i bilen
men är bra och mysigt när man står still annars blir det markis och vindskydd som ni gör
Anders W
Tycker också det verkar mysigt. Tanken var ju att 26 kg fixar vi. Men inte 46. Vi ligger redan på gränsen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Känns konstigt att tältet skulle väga 46 kg. Då skulle inte heller jag orka bära det hela...Men tungt är det...
Ja, vi tyckte också att det var konstigt. Vi fick senare information om från tillbehörsfirman att tillverkaren i England hade uppgett vikten på duken. Inget annat. Därför tog det tillbaks fortare än kvickt. Jag har skrivit tidigare om det här. Vi har ju vägt det och leverantören håller med. Vad mer? Kanske har de klarat av att tillverka ett lättare tält, vad vet jag. Edit, men det spelar väl egentligen ingen roll. Bara man trivs.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja, vi tyckte också att det var konstigt. Vi fick senare information om från tillbehörsfirman att tillverkaren i England hade uppgett vikten på duken. Inget annat. Därför tog det tillbaks fortare än kvickt. Jag har skrivit tidigare om det här. Vi har ju vägt det och leverantören håller med. Vad mer? Kanske har de klarat av att tillverka ett lättare tält, vad vet jag. Edit, men det spelar väl egentligen ingen roll. Bara man trivs.

Absolut! Håller med... Bara man trivs så är allt frid och fröjd ;)

//Jocke
 
Toppen