• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisfästen

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
hej! Ser i klubbens bildalbum att många utav er har fästen för markisbenen nedtill på bilen. Därför undrar jag om det är bra eller................?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Hej!
En fördel är att det är lätt att låsa benen så att dom inte lyfter om det blåser.
Annan fördel är att dom är mindre i vägen.
Tycker
Nisse
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Både och.På våran bil kan jag inte öppna bodelsdörren helt
om jag använder nedre fästet..:(


ÅKE 65:mcride:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Det verkar spännande med den sortens fästen för markisbenen. Hur ser sådana fästen ut. Kan man montera dem i efterhand? Tycker att det verkar vara ganska smidigt om man bara vill ha lite tak vid en kort rast, speciellt om underlaget är hårt och det kanske blåser lite grann. Är det någon som kan sätta in en närbild på hur det ser ut?
undrar EssoJ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Markisfästen

Det är väldigt enkelt att montera i efterhand. Men man måste borra 2 st 6-8mm??tror jag det var, hål och täta ordentligt. Dessutom är det lämpligt att se till att fästena monteras nära något bärande. Jag monterade det ena fästet c:a 15 cm in på "plåten" och hela väggen bågnar nu när det blåser. Det bästa är när det regnar och man bara vill ha ute några dm eller på vintern. Men även på sommaren har jag ofta ena benet på bilen.

Fästen köps hos vilken Husbilshandlare som helst.

/Håkan
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Tackar för snabbt svar! Det verkar som om det är läge att montera sådana innan sommaren!

Hälsn och Tack från EssoJ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Markisfästen

Vilket fabrikat har du på Markisen?

Jag monterade plastfästen men skulle nog valt rostfria eftersom plastfästen gärna kärvar efter ett år eller så.
Köpte mina Fiamma på H&S i Kållered-
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Omnistor

Rostfritt låter hel klart bäst. Det sitter rostfri ledad fot på stolpen redan nu. Den kan man kanske ta bort och montera på väggen i stället?

funderar EssoJ
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Stopp å belägg Essoj. Rostfria fästen låter helt klaret bäst, men rör inte den ledade delen på stolpen. Där ska du ju kunna använda typ tältpinnar.
Passar på och tackar för all erfarenhet som ventilerats i min fråga.
Mången tack från Delfinen.
 
Senast ändrad:

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Tänk ändå på :( Kör ni ut Markisen långt :wink: Om det är möjligt fäst några linor för säkerhets skull. Men det vet väl alla:p Svania 15
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Omnistor

Rostfritt låter hel klart bäst. Det sitter rostfri ledad fot på stolpen redan nu. Den kan man kanske ta bort och montera på väggen i stället?

funderar EssoJ

Jag har Omnistor och skjuter in den ledade plattan längst ner på armen i fästet på bilen.

170723.jpg


Bilden tagen i konstig vinkel men jag tror du ser vad det handlar om.
/Nisse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Jag har satt fast dom i kjolpaketet med en förstäkning av marinplywood på baksidan. Kjolen är av plast så den måste förstärkas lite. Där finns ingen risk för läckage. Det funkar bra för jag har aldrig markisen fullt ute när jag använder vägggfästena. Krister.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Markisfästen

Stort tack för tipsen till Omnistor markis. Det är ett fint exempel på omtanke från klubbens medlemmar och intresserade.
Om det fanns mer av den varan i vårt samhälle så skulle mycket se helt annorlunda ut.

Tack än en gång
hälsar EssoJ
 
Toppen