• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markiser olika fabrikat och modeller.

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej Alla,
har tyvärr haft (och har fortfarande) problem med Tabletoppen så nu kör jag på
Lapptoppen.

Storpontus,
tyvärr så har vi inte markis av "rullgardinstyp" utan först så drar man in ett plast-
skynke i en kjederspår (nästan) högst upp på bilväggen.
sedan bygger man en rörställning under skynket ut från bilväggen med rören genom
olika passager på skynkets undersida.
Även på markisens framsida är det teleskopiska rör att justera.

En förbättring på duschdrapperierna vore att kunna skarva med blixtlås,
idag kör vi med plastringarna.
Även vertikala kjederspår för väggarna har jag funderat på.

Så något problem med "rullgardinernas" vikbara bärarmar har vi inte.
Där rök väl chansen för dig att fixa enkla väggar. :eek:

Vi har diskuterat att skaffa just "rullgardin" och sedan dubbla markisutrymmet
m.h.a. den gamla markisen i kjederspåret på "rullgardinens" front.
Men sånt törs man nog inte "slå upp" på en campingplats!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hans! ni har snarare en variant av tält med andra ord. Då blir det lite begripligare.

Jag har även tillat på den där varianten av markis som kallas Caravanstyle och där man rullar in marisen som i en lång påse som sitter husvagnens tältskena (för det är tydligen främst husvagnar man tänker sig skall använda denna)

Kostar runt halva priset mot en "riktig" markis men den stora nackdelen torde väl vara att man måste ha en eller kanske 2 pallar/stegar för att nå upp o rulla ihop den o sen stänga långa påsens blixtlås?

En sån Caravanmarkis har ju raka rör in mot fordonet som borde gå ypperligt att hänga "duschdraperi" i men blir det inte väl stor glipa då för regn o vind?

Lutar nog år att skaffa en riktig markis för enkelt handhavande och sen sy några enkla väggar att ta fram vi de få långliggningar vi kommer göra och då vädret samtidigt är dåligt, kan vara på olika tävlingar och träffar då vi bor i ett depåområde en helg eller så.
Vid semesterresor blir nog campingplatsbesöken fåtaliga och man rullar väl knappast ut en markis över trottoaren när man parkerat på nån bakgata!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Til både Omnistore og Fiama finnes det som løse deler stenger som passer mellom boksen på veggen og fronten på markisen. Normalt leveres det med en slik stang som monteres på midten, har en 2 stenger så kan disse settes ute ved endene på markisen og egenprodusert vegg kan tres inn på stangen. Glippen mot markisen kan tettes med klammer, har selv fundert på bruk av plastrør som er åpnet i lengderetning slik at det kan klemmes/trees på utenpå tak, vegg og stang.
 

Knudsen 6X6

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
7249
Medlemskap
2021
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej

Jeg ser det i skriver om her er ret konsentreret om de samme typer af markiser.

Jeg har bestilt, til senere levering, en Rhino Foxwing awning (markise) Den udmærker sig ved at folde ud over en side OG enden af bilen. Den vil jeg bruge når jeg holder længere tid samme sted. Rhino Rack - Foxwing Awning by OZTENT - 31100 | Rhino-Rack
Foxwing markisen er fra Australien.

Til hurtige stop vil jeg have en Hanibal awning på den modsatte, højre side. Den udmærker sig ved IKKE at have brug for barduner eller støtte punkter. Den bærer sig selv på sine ophæng. Altså ikke noget at falde over. Hannibal - Awnings Hanibal markisen er fra Syd Afrika.

Hanibal makisen har jeg ikke fundet en padsende mulighed for at købe indnu. Nu jeg er i gang med Syd Afrika så vil jeg også have et National Luna 74-litre (stainless steel) National Luna Det skal jeg også have fundet et sted at købe.

Her var to alternativer. Der er mulighed for væge til både Foxwing og Hanibal makiserne.
Forhåbentlig så vil 2011 bringe alle tre produkter til min `lille´ husbil. En 4X4 LandCruiser. Så får jeg lært noget og andre kan se hvordan de virker.
Jeg vil lige skrive at jeg ikke representere nogle af de nævnte firmaer.:wink:


:yes:
GeoJuleHilsen
Henrik L Knudsen
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Riktogt intressant ide det där med solfjädermarkis.

Efter lite funderande tror jag att det blir svårare att få det fungera bra på en större och högre bil.

Men iden kan jag kanske ändå ta med mig så tillvida att jag ju har bodelens ingång bak och om jag har en traditionell markis på sidan så kommer det regna in när dörren står öppen.

Kanske skulle en solfjäderlösning mellan bilens bakstam och markisens bakre kortsida kunna funka. Inte alldeles lätt att få det funka vatten och vindmässigt dock samt att det inte är ivägen för backlysen o backkamera m.m.

Men rolig ide och blir säkert perfekt på Land Cruiser, Land Rover m.fl. måttligt stora bilar.
 

Knudsen 6X6

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
7249
Medlemskap
2021
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej her er jeg igen

Det er klart at højere biler kan det komme til at knibe med at vinduer og andet udstyr også kan være der og at man samtidig kan nå uinder opsætningen og sammenpakning.
Der har min bil en stor fordel ved at være lille i forhold til en almindelig husbil.

Med ``solfjädermarkis´´ formoder jeg at du mener den markise der folder rondt om et hjørne (Foxwingen) Den har jeg bestilt til levering i April. Selvom den kommer fra Australien så får (køber) jeg den Danmark.
Når den kommer på min bil så er i da meget velkommen til at se den IRL.
Hannibal makisen har jeg, siden det tidligere indlæg, nu fået kontagt med et Hollandsk firma. Nu venter jeg på leverings muligheder og pris. Det samme firma har forøvrigt også National Luna køl + fryseskabet på deres produkt linje. Så det bliver spændende hvornår jeg evt. kan få de to ting leveret
Uge fire får jeg leveret CTEK D205S DUAL og SmartPass der skal fastmonteres med en 25000 lader. Så skygge, køl og strøm er der ved at være fuldstendig styr på. Sidste og extrem dyre komponent er en rauter som skal være kørende som HOT SPOT altid. Jeg er ved at finde pris på en med militære spisifikationer som er 100% stand alone. Dvs. at er der fejl så starter den selv om og genopretter forbindelse. Desvære når man forventer det ultimative så bliver priserne også ganske ultimative.:wideeyed:

Det var et længere svar med mere end emnet dækker her i denne tråd. Det håber jeg er ok, da jeg selv syntes det er spendende at finde stumper der bare ikke kan føs bedere.:wub:

GeoJuleHilsen
Henrik L Knudsen
Knudsen 6X6
 
Toppen