• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markiser olika fabrikat och modeller.

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det tycks finnas 2 fabrikat på svenska marknaden, Fiamma och Omnistor. Reimo har nog ytterligare något fabrikat.

Är den ena bättre eller sämre än den andra?

Har även funderat på det därmed väggar till markisen. Vi kommer inte stå särskilt länge på samma ställe, kanske en helg eller så men vid dåligt väder tror jag att det kan vara skönt med en eller ett par väggar.

Fiamma har en variant med blixtlås för att fästa sidoväggarna mot markisduken, funkar det bra? och hur funkar det när markisen skall rullas in, är blixtlåsen inte knöliga då?
 
F

F.d. 21408

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hei,hei Vi har Omnistor markise og Fiamma inaca vegger. Det fungerer kjempefint. Toppen 10 min, til å ta det opp og ned. Veldig lettvint. Vi hadde en annen bobil før som var 1/2 m kortere, ( og hadde da Fiammamarkise )kjøpte da bare et skjøtestykke. Vi kunne ikke tenkt oss å ikke ha dette teltet. I norden som det kan komme en regnskur i ny og ne , er det gull verdt. Lunt og trivelig. Anbefaler det på det sterkeste ! Kan ikke si om det den ene eller den andre av markisene er bedre eller dårligere. Hilsen Liv
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Okej så fabrikatet tycks inte avgörande.

Men är det nån som har erfarenhet av eller i alla fall sett Fiamma Zip med blixtlås?

Liv, de där Inaca väggarna, hur monteras (tätas) de mot markisen?

m.v.h. Pontus
 
F

F.d. 21408

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Det er stenger som går fra markisefestet og ut , når markisen er rullet ut. En stang på hver side.(disse følger med) Fronten festes i markiseskinnen ( tres inn i et spor). Sideveggen festes til markiseduken med plastklemmer, som går over stangen, festes også i en stang som går fra markisen langs husbilveggen.Det høres kanskje vanskelig ut her, men det er kjempelett. Vi er veldig fornøyd. Bruker det hele tiden . Har også hatt det oppe i øs pøs og det var helt tett. Hvis det er noe mer du lurer på , så spør i vei . Skal prove å svare så godt jeg kan . Hilsen Liv
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Det tycks finnas 2 fabrikat på svenska marknaden, Fiamma och Omnistor. Reimo har nog ytterligare något fabrikat.

Är den ena bättre eller sämre än den andra?

Har även funderat på det därmed väggar till markisen. Vi kommer inte stå särskilt länge på samma ställe, kanske en helg eller så men vid dåligt väder tror jag att det kan vara skönt med en eller ett par väggar.

Fiamma har en variant med blixtlås för att fästa sidoväggarna mot markisduken, funkar det bra? och hur funkar det när markisen skall rullas in, är blixtlåsen inte knöliga då?

Ingen större skillnad men Omnistor tar bättre betalt men tänk innan du köper sidor används sällan av dom som köpt dom oftast sålda på blocket efter en tid.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Sidoväggar på markisen? "köpes" blir nog dyrt men passar bra.

Pröva lösa duschdraperier! ;)

De kommer med låsbara plastringar att trä runt "bärande rörram".
Går helt perfekt även på markisrören och mellan de olika "skynkena".
Når tyvärr inte ända ner till marken, men det fixade frugan genom
att hon måttklippte "strandvindskydden" och sydde fast nertill i draperierna.

Nu ska vi "bara" fixa glipan mellan mark och husbil, DÄR drar det! :('
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53059

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Vi hade Omnistar markis monterad på vår första husbil med privacy room. Vi var väldigt nöjda med markisen och väggarna. Mycket behändigt att inte behöva stuva in alla grejerna in i husbilen typ barnvagn, ytterskor, leksaker över natten utan kunde ha allt ute i förtältet.

På senhösten bytte vi husbil och på den nya var det en Fiamma markis. Har inte så mycket erfarenhet av Fiamma ännu men verkar vara rejäl den med. Funderar starkt att skaffa väggar till den med.

mvh Johan
 
F

F.d. 21408

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hei Johan

Veggene i inaca (før het det privacy room) Går på begge typer markise. Vi hadde først Fiamma , og har nå Omnistor. Hvis dere har kjøpt større bil , får du kjøt skjøtestykker. Er enig med deg at det er flott å ha det både som oppevaring , og ikke minst er det koselig når været ikke gjør det så koselig å sitte ute. Hilsen Liv:yes:
 
F

F.d. 53059

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Tyvärr följde Privacy Room väggarna med den första husbilen när vi sålde den.
mvh Johan
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Tack för alla svar!

Tydligen ingen större skillnad i funktion och kvalitet och dessutom så pass lika att väggarna går att flytta över.

Då kan ju priset få avgöra valet i slutändan.

Hans, intressant ide det där att göra egna väggar.
På min förra campingbil sydde jag en markis av nån slags anorakstyg och alukapellrör/leder av båtmodell. Den var inträdd i en skena på taket och gick alltså inte att rulla in.
Nu var det ju så klart lite pyssel att sätta upp det hela så på denna bil tänkte jag köpa en rullmarkis.

Men din ide med duschdrapperi ringar är inte dum.

Sätter du sidoväggarna kring markisens armar (dom som viker in sig när markisen rullas in)?
Men hur gör du i framkanten. Här funkar väl knappast ringar?
Det är som jag förstår det en skena i underkant av markisens frontprofil. Är det samma typ som en vanlig tältskena?
Om så så vore det ju enkelt att sy i på en son kederlist i ovankant på ett tygstycke.
Men sen tänkte jag på din draperiidé, vore trevligt att kunna dra undan framstycket på ett enkelt sätt. För lika trevligt som det är att kunna stänga vid dåligt väder, lika trevligt är det att kunna öppna upp vid bättre dito.
Kanske kan man ha nån form av löpare, som på storseglet i mastrännan?

Kollade lite priser o det verkar ju som om Privicy room kostar en bra slant att köpa nytt men det kan ju vara ide att kolla på blocket förstås.

Pontus
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Jo jag tänkte på en sak till.

Om jag syr egna väggar så är en ide att montera tältskenor lodrätt på karossidan, från markisens ändar och neråt.
Då kan jag sy i kederlist i sidostyckena och på så sätt få en smidig anslutning mot bilen.

Kopplingen mellan sidostycken o frontstycket, kanske blixtlås eller tryckknappar?

Pontus igen.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Har haft Omnistor på alla husbilar (5 st) och väggar som vi köpte till en har fått bli kvar hemma och använts till de senare. Tungt att dra runt med med tanke på hur sällan vi använde väggarna. Fick tips av någon att göra eget yttertält av partytält. Sagt och gjort, köpte väggar till ett partytält i färg som passade. 3 väggar hade fönster och dessutom köpte vi utan fönster för att ha och skarva till lämplig bredd och längd. Köpte dessutom 2 delbara blixtlås hos en båtfirma (på nätet). Sedan tillbringade vi någon vecka (effektiv tid) med att måtta och sy ihop delarna, slog i plastöljetter i nederkanten och satte i gummiband. Fungerar perfekt, tar liten plats och väger i stort sett ingenting.
Vi kan sätta upp 1, 2 eller 3 väggar hur vi vill och åt vilket håll vi vill, d.v.s. så att vi får vindskydd t.ex.
Karin:spinny:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Keskendal

Har du möjligen bild på denna konstruktion. Låter väldigt bra!

EssoJ
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej Karin. Partytältväggar låter ju som en god ide, och fönster kommer ju så att säga på köpet.

Som jag förstår det så har du blixtlåsen till att koppla ihop sidostyckena med frontstycket.
Men hur fäster du dels frontstycket i markisens frontprofil och hur fäster du sidoväggarna, dels uppåt i markisen, dels mot bilen?

Håller med EssoJ att bilder vore roligt att se.

Pontus
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Roligt med så mycket respons. Vi gjorde så här: i markisens yttre kantskena finns ju en ränna så vi sydde fast ett snöre i ovankanten på fronten och trär på fronten ungefär som ett yttertält på en husvagn. När det gäller sidostyckena så sydde vi rännor dels uppe, dels längs den sidan som är mot bilen. I dessa rännor trär vi "originaltältets" stänger och fäster på vanligt sätt.
Glömde att skriva att vi sytt på en presenningskant längst ner och det är i den vi slagit in öljetter med tillhörande gummiband.
Bifogar två bilder, en utifrån och en inifrån som kanske klargör något mer.
Karin:wink:
semester 007 m.m. 071.jpg

semester 007 m.m. 067.jpg
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej
Är det ingen som har ett vanligt vintertält till husbilen?
har funderingar på det.
/Vidhem
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej, Jo vi har haft ett vintertält. Köpte det till en av de första bilarna, men gjorde oss av med det efter en säsong av flera anledningar. Dels var det ett fristående tält som inte gick att sätta tätt intill bilen = drag, dels var det ganska tungt, dock inte som tre lösa väggar. Men den främsta anledningen var nog storleken. I ett vintertält är det trångt. Även med ett litet bord fick knappt 3 plats att sitta (sonen följde då fortfarande med). Att umgås med andra i ett sådant tält var inte att tänka på. Därför fick det senare bli tre lösa väggar, som vi knappast använde ändå, i alla fall inte alla på en gång. Så slutligen blev det tältet som jag beskrivit tidigare.
Karin;)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej igen Karin.

En litet förtydligande så jag är säker på hur du menar.

För att fästa sidostyckena uppe och mot karossen använder ni de pinnar m.m. som följer med när man köper originalväggarna (typ privicy room m.fl)

I Omnistor respektive Fiammas kataloger finns spännarmar att köpa som tillbehör. Dessa borde nog kunna funka på ungefär samma sätt som de pinnar o stag som följer med originalväggarna för att fästa sidoväggarna uppåt.

Nu har jag ju inte ens köpt markisen ännu men kom in på dessa funderingar i och med att jag ville planera fastsättningen av densamma i bilen innan jag kommit för långt i byggprocessen. Och det ena gav som sagt det andra.

Efter det som avhandlats i denna tråd är jag rätt övertygad om att ev. väggar skall vara lätta och smidiga.
Funderar som sagt på att använda löpare i frontstycket så att detta kan dras undan som ett draperi när vädret är fint.
Eftersom jag inte kommer få någon dörr ut i tältet, mina dörrar sitter bak, tror jag inte heller det är aktuellt med en sidovägg bakåt.

Så ett sidostycke framåt, kanske med en tältskena på karossen o sen ett framstycke som går lätt att dra undan verkar just nu som mest lämpade för oss.

Vi får se och det blir nog inte förrän nästa sommar som jag kommit så långt med mitt bygge att det blir aktuellt att fundera vidare med dessa frågor.

Tack alla för alla svar.

Pontus
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Markiser olika fabrikat och modeller.

Hej igen Pontus,
Det verkar som förstått hur vi gjort. Men om det är fint väder sätter vi aldrig upp tältet, drar bara ut markisen för att få skugga. En sidovägg bakåt hade kanske inte varit fel för er eftersom den fungerar som vindskydd om det blåser mycket från det hållet. Det är ju inte alltid man kan välja att ställa upp bilen så man får vindskydd av den. Vi sätter oftast upp vägg åt det hållet det blåser från och om det regnar kan det vara bra att sätta upp runt om, liksom om vinden "far runt".
Lycka till med bygget
Karin;)
 
Toppen