• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisen blåste sönder inatt!!

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej alla, jag har/hade en Fiamma Automatic Box markis på min Fiat Fendt 92- som blåste sönder, nu undrar jag hur det ser ut när man ska skaffa en ny med fästen och så? antar det är andra fästen till dom nyaare markiserna från Fiamma?
Vill inte borra och ha mig i bilen helst..

Om någon har en begnad ni vill sälja hör av er =)
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Du får väl ut en ny markis på försäkringen.
Markko.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Jag tror att du kommer att få det min bror råkade ut för samma sak ock han fick ut en ny
plus att en taklucka blev skadad.
Markko.
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Hejsan. Samma sak hände mig, fick ut en ny markis på försäkrigen 3000:- i självrisk. Min var ny så de satt den i samma fästen. / hälsn. björn
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

För att slippa sådana problem tar jag alltid in markisen på natten.Vi har i flera fall råkat ut för snabbt påkommna kastvindar som skulle riva markisen från husbilens vägg.Detta har hänt vid Balatonsjön i Ungern och även i Kroatien.Jag skulle aldrig sova lugnt med markisen ute.
//Lars
:yes:
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Försäkringen täcker inte detta i mitt fall =(
Så om någon har en begagnad markis att göra sig av med skulle jag va tacksam, max 3 meter dock..

Mvh/Nicklas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Lämna aldrig markisen utan tillsyn.

Man kan kanske förebygga de flesta skador genom att förankra markisen ordentligt.
Allt som fästes i marken åker upp betydligt lättare än det var att få dit det.
Använd s.k. ryckdämpare i gummi (finns i båtaffärer) och förankra markisen i bilens fälgar, nog det enda sättet för att klara lite hårdare vind.
 

Gråbo

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2022
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Tips!
Om du måste montera en nyare markis med andra fästpunkter kan du kanske sätta någon typ av list (aluminium) på karossen i de befintliga hålen och sedan montera den nya markisen på listen.

Janne:cool:
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Nä man lär sig när man lever... trist som attan bara.. kommer inte hända igen men nu vill jag bara ha en ny markis.. får hålla utkik och hoppas det löser sig =)
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

ett tips åkmtill en som tillverkar kapell till lastbilar.. dom har bra meterial som tål vind...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Markisen blåste sönder inatt!!

Bli inte upprörda nu men jag har alltid tyckt att för att fä köra motorbåt så bör man ha lärt sig att segla. Detta för att lära sig vilka krafter som finns i vinden. Det verkar som om vissa husbilister också borde lära sig segla innan dom använder markisen.

Att låta markisen sitta kvar under natten låter för mig lika äventyrligt som att låta seglen sitta uppe under natten när man ligger i hamn med segelbåten!

Navigare necesse est! :D:D:D

Jappe
 
Toppen