• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Markisen blåste åt h-e, vi stod på en annars fridfull plats bortsett från blåsten som ökade sakta, plötsligt brakade det bara till och markisen flög upp i ett träd, kvällen före (det var bara en svag vind) hade jag förankrat den med stormlinor utifall vinden ökade under natten, trotts detta blåste den iväg och det enda som fanns kvar var tre stora hål i sidan på husbilen,
Nu till frågan? Har någon drabbats av detta tidigare? Vet någon hur man fyller/ pluggar igen hålen och hur man monterar upp den igen, sitter skruvarna i någon/ några “reglar” eller? Det verkar bara vara isolering så vitt jag kan se, kan man bara fylla igen och göra hål för skruvarna på andra ställen i markisen? Pluggar man eller drar skruvarna ändå ?
Det blev många frågor, är tacksam för alla tips och råd,
Lennart HBK/ 651 :mad:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Vi beklagar verkligen det som har hänt Dig.

Tyvärr har vi inget bra svar på Dina frågor. Blev bara så ledsen när vi läste Ditt inlägg.

Hoppas verkligen att Du kommer att lösa problemet på ett bra sätt.
Detta måste ju bli en VARNING till oss andra.

Vi känner verkligen med Dig, hls Monica o Kurt från ett BLÅSIGT Göteborg.
:confused:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Hej, jag har inga svar på dina frågor, men kan glädja dig med (om det nu är någon glädje) att vi råkade ut för nåt liknande på vår första husbil innan vi lärt oss hur snabbt och enkelt en stormvind kan blåsa iväg markisen.

Vi stod på husbilsparkeringen utanför Europapark i sydtyskland med uppfälld och - som vi trodde förankrad markis, och med varsin god grogg i handen.
Kvällen var ljummen och skön när det bara på någon sekund kom en stormvind och ösregn som blåste vår markis rätt upp i luften med pinnarna hängande som ett plockepinn.

Den stod rakt upp och vi fick kasta oss upp i luften för att nå pinnarna för att dra ned eländet.
Efter denna händelse var den både ihålig skev och gnisslig, med krokig plåtlåda, som följd.

DS
 

claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
1983
Medlemskap
2024
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Hej jag har varit med om att markisen blåst sönder och blev liggande på taket det blev en ny markis som
försäkrings bolaget betalade självrisk 2000 kr

MVH CLAES I GÖTEBORG ( Håverud )
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Ja det var ju en j-a osmak helt klart. Om du inte kan få det som en skada där försäkringsbolaget tar hand om det så är det väl bara att sätta igång. Börja med att kolla om det finns några balkar innanför ytskiktet som markisen har suttit fast i, antagligen gör det inte det.. Ta ett par aluminiumbitar i lite tjockare godsstorlek, ca 5mm och kapa till så att du har ett par riktiga stödplattor att sätta fast markisen i som samtidigt täcker igen de gamla hålen. Titta om du kan borra hål rakt igenom även innerväggen så att du kan sätta dit en likadan platta på insidan av bilen med distansrör mellan väggarna, då bör det kunna gå att dra dit den ordentligt. Jag gjorde så på min MB508 och det höll även vid en storm, dock gick en av armarna på markisen av..
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

På min Alkov bil så verkar det som om markisens infästning går rätt igenom väggen.
På fotsidan uppe i alkoven sitter det en "plast täckbricka" men var motsvarande sitter i bakkant på bilen har jag dumt nog inte kollat upp!, förmodligen i ett skåp eller nått.
Alltså skruvas den rakt genom hela väggen vilket låter lite betryggande iallafall!
Markisen monterades av Generalagenten, Hedströms, Fritsla innan leverans.
Men det där med storm förankring är nog inte så dumt, måste erkänna att hittils så har jag bara ett par linor som jag sätter fast lite provisoriskt samt ett par tältpinnar i backen, men står nog snart med lång näsa om jag inte tar tag i det där innan det är försent!
Lär av andra!!!!!!!!!!!!!!!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Våran Omnistor 4500 sitter också med genomgående bultar.
Har inte räknat dom men det är minst 3st.
Nyfiken som man är så kollade jag en grå plastdosa som sitter på insidan av väggen och där under hittade jag en aluminiumplatta med bultskallen eller så var det muttern, minns inte så noga.
Använder 4 större runda rostfria pinnar i botten på stöttorna och dessa sätter jag i kors ner i backen. Om det blåser fäster jag även sk stormlinor.
Efter att jag läst om markis-haveriet så kommer jag att skaffa kraftigare stormlinor och göra ett par extra långa och kraftiga pinnar till dessa.
Har även fästen nere på husbilen för stöttorna men dessa använder jag mycket sällan då dom ser lite bräckliga ut, dessutom slår jag alltid huvudet i stöttorna då.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Markisen blåste åt h-e, slets loss från plåten

Tack för alla inlägg, det värmde i allt elände, sedan när tips och råd började ramla in så började även jag kunna se ett ljus borta i tunneln. Känns dessutom upplyftande när den egna olyckan bidrar till kunskap för er andra.
För att nämna några, Kurt.b, Hundvakten, claes, Kölis 75, Crystal, loomis för inte tala om Dan (för mig, tills nu helt okänd medlem) som ringde på kvällen, + alla ni som läst inlägget,
Åke o Wania65, tipset, underbart, vi har en hund, en spiral, men nu blir det flera spiraler.
Till sist, Det är en underbar klubb vi har.
:) Lennart HBK/ 651:)
 
Toppen