• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisbyte

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Tänker byta ut den gamla Omnistor markisen till en ny Fiamma. Både den gamla och nya är 4 meter. Kan man använda dom gamla fästhålen i och med att det är olika fabrikat? Eller måste jag borra nya.:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Markisbyte

Har ikke prøvet å bytte mellom fabrikater av markis, men festene er svært forskjellige så jeg tviler sterkt på om du kan bruke om igjen hullene. En annen sak er at hvis omnistoren er montert rett så kan det være nesten umulig å fjerne festene! De skal være både skrudd og limt til bilen, limet for å hindre fukt. Normalt så er det benyttet et lim av typen Sikaflex.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Markisbyte

Finns det då något medel för att hjälpa till att lösa upp limmet? Till en del hobby lim finns det ju sådant. Eller finns det andra knep?
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Markisbyte

Hej!
Tveksamt om det finns något som löser upp limmet men inte underlaget! Vi använder ofta Sikaflex till att limma fast WC-stolar på klinkergolv. Bästa sättet att få loss det är att använda en mattkniv. Tror dock inte att det är att rekomendera i ditt fall.
Försök att hitta en ny markis med så "felplacerade" infästningar som möjligt, så kan du kanske låta dom sitta kvar bakom den nya markisen.

lycka till


/Thomas
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Markisbyte

Är det limmat med sikaflex borde det vara primat under, primern kan du kanske lösa upp med tinner då borde även sikaflexen lossna. Olle.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Markisbyte

Jag har inte jämfört fästen på Omnistor kontra Fiamma. Är dom snarlika kanske det kan gå att modifiera dom befintliga fästena. Eller jag kanske kan göra adaptrar.
 

Ingrid o Sven

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
1482
Medlemskap
2024
Sv: Markisbyte

Vi fick vår Omnistor utbytt till en Fiamma, och den monterades på samma fästen utan att göra några ingrepp i karossen.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Markisbyte

Hej Roggan.
Har själv bytt från omnistor till fiamma på en likadan bil som du har.
Var inga problem, har för mig att jag täckte dom gamla hålen med dom nya fästena.

Lycka till.
// Jonny
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Markisbyte

Nu är den nya markisen på plats. Det gick förvånansvärt enkelt. Jag hade hjälp med att lyfta av den gamla och lyfta på den nya. Dom gamla fästena var helt olika dom nya men var enkla att avlägsna. Jag kunde använda dom gamla hålen så jag slapp borra nya.
 

Bilagor

  • DSC00119.JPG
    DSC00119.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
  • DSC00127.JPG
    DSC00127.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • DSC00129.JPG
    DSC00129.JPG
    1,3 MB · Visningar: 2
  • DSC00131.JPG
    DSC00131.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3
Toppen