• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Hur hade ni agerat i frågan.
Våran markis går inte helt in bak, i sommar blev vi stående då det inte gick att veva in markisen, vinkelväxeln var trasig.
Detta problemet är orsaken på grund av att profilen på taket som markisen är monterad på inte är rak, felmonterad med andra ord.
Bilen är 5 år, således ingen garanti.
Bilen köptes ny på husbilsfirma, dom hänvisar till tiden för garanti..
Enligt verkstad kan det gå att montera ner markisen samt profil och sätta den 100%rak, dock inga garantier för om det går att rädda markisen.
Tacksam för synpunkter
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Detta är lite - ”hur långt är ett snöre” - hur sned och är husbilen plast eller plåt - men den verkar ju vara tillräckligt sned för att kvadda vinkelväxeln.

Husbilen är ganska ny - husbilar är dyra - om den är plast skulle jag vara rädd för fuktskador om profilen/markisen är sned - vill kunna sälja bilen nån dag med fungerande markis - och överväga att byta markisen i stället för att riskera bilen och inte behöva diskutera prutning på bilen.
 

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig,din kommentar HW61 är?
Min fråga är skall jag finna mig i husbilsfirman hävd på gällande garantitid,då en felmontering från fabrik/husbilsfirma är orsaken
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig,din kommentar HW61 är?
Min fråga är skall jag finna mig i husbilsfirman hävd på gällande garantitid,då en felmontering från fabrik/husbilsfirma är orsaken

Om det är felmontering från tillverkare eller återförsäljare bör du ju ha märkt problemet redan tidigare, varför har du inte reklamerat detta inom garanti/reklamationstid? Att efter 5 år försöka hävda någon slags reklamation är nog närmast omöjligt, möjligen kan man ju försöka få firman att på något sätt vara med och dela kostnaden som goodwill. Att det inte skulle gå att rädda markisen låter ju långsökt. Det är i varje fall värt ett försök, det kan inte vara mer än ett par timmars arbete att montera om beslagen rakt. Att växeln har gått sönder p.g.a. detta är nog svårt att hävda.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Garanti är ett skydd mot fel som uppstår under garantitiden. Men här har vi en markis som inte är korrekt och fackmannamässigt monterad och varit så hela tiden. Jag hade krävt att företaget som monterat markisen åtgärdar och står kostnaderna. De bör även stå kostnader om andra följdskador uppstått till följd av den felaktiga monteringen. Accepterar inte företaget kontaktar du Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

 
Toppen