• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis sätta tillbaka

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har köpt en fiat dethleffs Globetrotter från 1989. För några dagar sedan testade jag att fälla ut markisen, sen kunde jag inte få en den i sin lucka.
Duken stöttas av två metallpinnar som man fäller ut och viker på mitten och sedan står den mot marken. När jag öppnade luckan så var en metall pinne längst ner, sedan duken ihoprullad i mitten och sen andra metall pinnen ovanför duken. När jag försöker klämma in allt på samma sätt så är den övre pinnen i vägen så luckan kan inte stängas.
Markisen heter något med ollo på slutet, de första bokstäverna har tappat färgen. Kan vara Apollo.

Vore kul om någon har ett tips.
 

Bilagor

  • DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    1,5 MB · Visningar: 125
  • DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    2 MB · Visningar: 141
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    2,5 MB · Visningar: 144
  • DSC_0028.JPG
    DSC_0028.JPG
    6 MB · Visningar: 140

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jättesvårt att se på bilderna. Har du fått in stöttorna på precis samma sätt som de satt när du vevade ut markisen? I annat fall är det lätt att ett fel som ditt kan uppstå.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej!
Jag har köpt en fiat dethleffs Globetrotter från 1989. För några dagar sedan testade jag att fälla ut markisen, sen kunde jag inte få en den i sin lucka.
Duken stöttas av två metallpinnar som man fäller ut och viker på mitten och sedan står den mot marken. När jag öppnade luckan så var en metall pinne längst ner, sedan duken ihoprullad i mitten och sen andra metall pinnen ovanför duken. När jag försöker klämma in allt på samma sätt så är den övre pinnen i vägen så luckan kan inte stängas.
Markisen heter något med ollo på slutet, de första bokstäverna har tappat färgen. Kan vara Apollo.

Vore kul om någon har ett tips.
Som jag ser vid förstoring så verkar du inte ha fått in stöttorna rätt, själva "toppfoten" eller vad den kan kallas verkar vara ute. Den främre verkar vara inne men inte den bakre.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det brukar finnas någon plastflörp som själva stödbensfötterna ska passa i på markisen för att man ska kunna få in den helt men den bakre är klart inte i rätt läge.
 

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Jättesvårt att se på bilderna. Har du fått in stöttorna på precis samma sätt som de satt när du vevade ut markisen? I annat fall är det lätt att ett fel som ditt kan uppstå.
Tyvärr kollade jag inte så noga innan jag tog ut den. Jag kommer ihåg bara att en stötta var över rullen och den andra var under.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lite svårt att se men har du en jämn kant på rullen eller förskjuter den sig? Om den inte är jämn så gör den ena sidan före och allt blir snett det sista.
 
Toppen