• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis och åska

S

sunrise

Guest
Hej på er,

Har just kommit hem efter en månad i Kroatien med underbart väder förutom en kväll, vädret var fint när vi lämnade husbilen och lät därför markisen vara ute. Vi cyklade bort till restaurangen, men plötsligt brakade åska och regn löst på ett sätt som sällan skådats strömmen kom och gick och plötsligt tänkte jag Markisen.
Fort som möjligt tog vi oss hem men försent, främre delen av markisen låg en halv meter från marken och jag såg genast att något var sönder alldeles i inre leden av armen var den av.

När jag kom hem kontaktade jag KAMA och där fick jag veta att de normalt inte arbetar mot slutkund men de bad mig återkomma med foton och ett förtydligande om händelsen som sedan skulle vidarebefordras till Omnistor vilket jag gjorde.

Jag ville få reda på om det eventuellt var ett konstruktionsfel för det fanns fler som hade sina markiser ute och som låg ner men utan brott.

Får då ett svar från Omnistor att då detta har skett under åska och regn då gäller ingen garanti utan markisen är enbart ett solskydd.

Vad jag ville få svar på var om det kunde vara ett konstruktionsfel,vilket kräver en okulär besiktning, sedan står det faktiskt i bruksanvisningen att vid risk för regn skall markisen lutas så att vattenavrinning kan ske.

Bilen är endast ett år gammal och direktimporterad så markisen är fabriksmonterad.

Jag försöker inte att friskriva mig från ansvaret, bilen är försäkrad.
Jag ville bara få bekräftat att det inte var ett konstruktionsfel, men den totala arrogans från Omnistor vill jag gärna återge och höra om någon annan varit ute för något liknande.

Owe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Markis och åska

Har varit ute för nästan samma händelse med markis full med vatten. Grannens markis gick sönder men våran höll som tur var. Numera lever vi efter devisen att markisen enbart är ute när vi sitter under densamma. Vind är också lurigt när det kommer en åskskur. Där har vi tyvärr vid flera tillfällen sett markiser uppblåsta på biltaket och svåra skador på bilsidor och tak. Markiser är solskydd som kan användas i lätt regn men bara under övervakning tyvärr.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Markis och åska

Att ha markisen uppe utan tillsyn är ungefär lika begåvat som att lämna en segelbåt vid en brygga utan att ta ner seglen, tycker jag. Markisen är ett ganska rejält segel!

Jappe
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Markis och åska

Att ha markisen uppe utan tillsyn är ungefär lika begåvat som att lämna en segelbåt vid en brygga utan att ta ner seglen, tycker jag. Markisen är ett ganska rejält segel!

Jappe
Jo så är det men vi har varit i Italien /Kroatien DÄR e de sketväder ibland men ett par stormband i markisen så den står still det har hjälpt oss :twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Markis och åska

Vi lämnar inget ute när vi är utomlands däremot hade vi mittersta takluckan i första hacket och främre takluckan över hytten låg på fästena. Råkade ut för en kort orkan i Kroatien medan vi var på en restaurang 1 km bort. Mittluckan stod rakt upp och främre luckan låg på marken, delvis krossad, när vi kom tillbaka. Lärdom: Lek aldrig med naturens krafter.

taklucka.JPG

Påväg hem passerade vi Dethleffs i Isny och fick ny lucka på 20 min.
 
Toppen