Nicklas o Elisabeth
HBK Medlem
Vi har alltid vevat ut markisen utan ben
men nu ska vi ändra på det och använda benen
/Nicklas
men nu ska vi ändra på det och använda benen
/Nicklas
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Var den inne eller ut vevad med vind med stormfäste?Markisen på min Carthago - 17 lossnade från taket. Markisen 5m ca 40kg lossnade i sin helhet ,som tur var vi inomhus annars kunde jag inte skrivit detta.! Markisen är endast låst med 2st m6 skruvar. DETTA ÄR EN KATASTROF, och felkonstruktion anser jag som kan ge upphov till dödsoffer. Carthago kommer inte att agera enligt återförsäljare.
Verkstad anger att det är en felkontruktion detta får ej ske, tänk om detta sker under körning. Anger även andra märken. (Troligen tystas ovan historia ner)
Så gör en koll på era infästningar.
Det förefaller som att markisen lossnade inomhus. Spontant antar jag att den var indragen i sin kassett men det framgår egentligen inte.... Markisen 5m ca 40kg lossnade i sin helhet ,som tur var vi inomhus ...
Håller helt med. Min thule står det ut max 1 meter sen stödben. Även en klisterlapp där det står max 1 meter.Ibland är det bra med bruksanvisningar... För de markiser jag har eller har haft anger bruksanvisningen tydligt att stödbenen skall sänkas ned så snart markisen kommit ut en bit ur kassetten.
Jooo du... om den blåser uppåt nog mycket. Testa vetja.....Men markisen lossnar väl inte ur skenan oavsett stödben, eller?
Även Fiamma anger ca 1 meter i sin bruksanvisning.Min thule står det ut max 1 meter sen stödben.
ja det tänkte jag oxå, utan kontra mutter kan den ju gänga ut sej självSer faktiskt ut som det fattas en låsbricka/mutter till skruven.
ja det tänkte jag oxå, utan kontra mutter kan den ju gänga ut sej själv
det räcker inte med locktite på sånt ställe, du måste ha en kontra mutter att låsa med![]()
Skruvsäkringsmedel LOCTITE 243 50ml
Skruvsäkringsmedel 1335884 från LOCTITE. Pris: 773.00 kr. Spara pengar - Beställ från Trodo! Snabb leverans med Postnord från 69 SEK!www.trodo.se
Finns i olika låsstyrka,gänglåsningstyrka av rätt sort lossnar inte,för låsning av markis krävs inte mycket,jag använder detta till min båtmotor och där vibrerar det kraftigt,har aldrig lossnat hittills.det räcker inte med locktite på sånt ställe, du måste ha en kontra mutter att låsa med
Tack för manualenHär finns monterings- och bruksanvisning hur Fiamma har tänkt sig att markisen ska monteras: Instruktionsbok för FIAMMA Markiser
I anvisningarna står också hur man fäller ut markisen.
Pålle