• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mapsource

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Mapsource

geva

Jag har nog inte allt klart för mej, och jag har verkligen jagat info!
Det verkar som om MapSource INTE levereras med 3790T!

Jag har en 3790T med Lifetime-uppdatering av kartorna. Jag har gjort kartuppdatering, så jag borde väl ha kartorna på datorn.
Eller har dom bara "swischat" förbi ner i Garminburken?

Stort tack för din hjälp geva. Har verkligen uppskattat detta.

Hoppas att även Hasse får till det!

Hälsar
Kåre

Kåre!

Det funkar inte med 6163 heller!

//Hasse!

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Skapa en mapp under C: som heter Garmin och lägga denne (MapSource.zip) filen där.
Döp om den till MapSource.exe
Gör om installationen.
Nu ska det funka.:)

EDIT: Det verkar vara problem att bifoga giltiga zip-filer. :confused:

Hasse!

Jag gjorde som geva skrev.

Skapa en mapp direkt under C som du döper till Garmin
Lägg in den fil som geva har bifogat, i denna mapp
Ändra filtillägget från zip till exe

Nu SKA det fungera!

Jag har nu programmet Mapsource på datorn, meeeeen programmet hittar inga kartor. :mad:

Väntar på svar från Garmin hur det förhåller sig med MapSource och kartor till min 3790T

Lycak till
Kåre

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Jag har gjort precis så, flera gånger.....
Hm.. Vilket operativ har du? Jag kör Win 7.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jo jag kör åx Win 7.

Jag har fått svar från Garmin, och hoppas/tror att detta hjälper både dej och mej.

Jag har precis fått svaret och själv inte provat, men visst ligger det mycket i svaret att det bara är att uppdatera och ge akt på hur man svarar.

Lägg det åxå på datorn alltså.

"Thank you for contacting Garmin Europe.

The only way to have the MapSource program successfully installed to the
computer is to run the mapping update again, only this time selecting to
install the maps to the computer too. Attached to this message is a
guide to show you how to do this.

If there is anything else I can help you with then please let me know.
Alternatively you can search for a solution here: Garmin | United Kingdom | Support

Kind regards,"

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gjorde som ovan, och det fungerade klockrent.

Har nu MapSource och nya kartor både på Garmin och i datorn.

Har du provat, Hasse?

Kåre

F

F.d. 52943

Guest

Bara för att vara säker på att undvika missförstånd – det jag försöker göra är att få in egna Pois i Mapsource på datorn – i GPSn funkar det, men inte i datorn.

Mapsource programvara hamnade i C:\Program x86\Garmin (Win 7 64 bitar) vid installationen. Där finns inga undermappar.

Har skapat en Hbk mapp där och kopierat .gpi filen dit – det finns ingen gpx-fil, bara en zip.zip fil.

Hittar inga ställplatser i Mapsource på datorn – skulle vilja ha det för att kunna använda datorn för ruttplanering och överföra rutten till GPS.

Någon som vet?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Roland, jag har inte arbetat så mycket med MapSource, men när jag fick in programmet på datorn spm skapades denna fil åxå.

Du kan ju prova att lägga dom där och se vad som händer.

Kåre

Bilagor

• Urklipp01.jpg
    Urklipp01.jpg
    31,6 KB · Visningar: 2
G

Göran & Carola

Guest

Bara för att vara säker på att undvika missförstånd – det jag försöker göra är att få in egna Pois i Mapsource på datorn – i GPSn funkar det, men inte i datorn.

Mapsource programvara hamnade i C:\Program x86\Garmin (Win 7 64 bitar) vid installationen. Där finns inga undermappar.

Har skapat en Hbk mapp där och kopierat .gpi filen dit – det finns ingen gpx-fil, bara en zip.zip fil.

Hittar inga ställplatser i Mapsource på datorn – skulle vilja ha det för att kunna använda datorn för ruttplanering och överföra rutten till GPS.

Någon som vet?

Jag har skapat en mapp i min dator som heter C:/Garmin/POI, där jag lagt alla mina GPX poi,s.
Sen är det bara i MapSource att gå in på Arkiv/Öpnna och välja den mappen. Glöm inte att ändra filformat till GPX (tror det står mapsources format GDB där med automatik). Då skall du ha dina valda poi,s under Waypoints i MapSource.

/ Göran

F

F.d. 4618

Guest

Hej

Har också en 3790T med livstids kartuppdateringar och det går inte vad jag förstått ännu att använda Mapsource på denna. Kontaktade Garmin när jag köpt den och de sa att det skall komma en uppdatering till den men oklart när.

För övrigt är vi mycket nöjda med denna gps och den är klart bättre än tidigare Garmin vi haft.

Kerstin

F

F.d. 52943

Guest

OK, ändrade namn från .gpi till .gpx
När jag försökte öppna den svarade Mapsource att det var en ogiltig mapsourcefil som inte kan öppnas.

G

Göran & Carola

Guest

OK, ändrade namn från .gpi till .gpx
När jag försökte öppna den svarade Mapsource att det var en ogiltig mapsourcefil som inte kan öppnas.

Du kan inte använda en GPI-fil och bara ändra filändelsen till GPX, utan det måste vara en giltig GPX-fil.
Har hört att det ev. skall vara en konverterare på gång, som kan konvertera från GPI till GPX, men vet ej om den finns framme.
Är der Carnivals poi,s du vill få in i MapSource, så finns de ju också som färdiga GPX-filer.
Är det egna privata GPI-filer du har kan jag nog inte hjälpa dig mer.

/ Göran

F

F.d. 52943

Guest

Det är Carinvals filer - missat att de finns som .gpx :oops::oops::oops:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Hej

Har också en 3790T med livstids kartuppdateringar och det går inte vad jag förstått ännu att använda Mapsource på denna. Kontaktade Garmin när jag köpt den och de sa att det skall komma en uppdatering till den men oklart när.

För övrigt är vi mycket nöjda med denna gps och den är klart bättre än tidigare Garmin vi haft.

Kerstin

När man väl har installerat Mapsource med kartor så fungerar det även med 3790.
(Förmodligen med alla Garmin, åtminstone alla jag har använt hittils)

För övrigt är jag också väldigt nöjd med 3790, men önskar att den hade funnits i 5 eller 7-tums variant med ännu högre upplösning!

G

Göran & Carola

Guest

Med senaste Garmin Lifetime kartuppdateringen så levererades ett program som heter Garmin BaseCamp (verkar vara en vidareutveckling av MapSource).
Jag bifogar en skärmbild där jag lagt in Carnivals fil för HBK ställplatser.

Bilagor

• Garmin BaseCamp.JPG
    Garmin BaseCamp.JPG
    166,1 KB · Visningar: 12
G

Göran & Carola

Guest

Har lagt in en rutt i BaseCamp mellan 2st HBK Ställplats POI,s (man drar bara start- och slut-pois till ruttverktyget, så skapas rutten)
Har man samtidigt navigator ansluten till PC,n, så är det bara att dra över rutten till den.

Bilagor

• Skärmklipp Garmin BaseCamp.JPG
    Skärmklipp Garmin BaseCamp.JPG
    168,5 KB · Visningar: 8
F

F.d. 52943

Guest

Min nuvarande dator där jag har Mapsource installerat håller på att ge upp andan. Någon som vet om det går att flytta/installera om på annan dator utan att köpa kartuppdatering från Garmin?

J

Jarn

Guest

Ja, om du har livstidsuppdatering på din GPS så följer det den.
Bara att köra in på din nya dator.
Har precis gjort det och då även valt att ladda ner den nya uppdateringen både till GPS och dator.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har använt Mapsource under många år och har uppfattat det så;

att om man inte har en version i datorn som man har betalt (och registrerat) så går det inte att ladda in senare versioner i datorn.

När jag bytt dator har jag varit tvungen att ladda in min gamla version först för att kunna uppdatera den med den senaste.

F

F.d. 52943

Guest

Den Mapsource jag har i den trasiga datorn fick jag med gratisuppdateringen av kartan som följde med navigatorn vid köpet. Navigatorn är registrerad men jag kommer inte ihåg om Mapsource skulle registreras. Jag har inte livstidsuppdatering på kartorna så jag får inga nya.

Som jag förstod det längre upp i denna tråd måste man läsa in en kartuppdatering för att kunna installera Mapsource. Har försökt lägga in den manuellt men den säger bara att ingen Mapsourceprodukt finns i datorn.

J

Jarn

Guest

Gunnar, jag gjorde det som sagt förra veckan och det funkade bra. Min GPS som ju är registrerad och betald uppdatering på, det krävdes att den var ansluten till nya datorn.
Bara ladda ner utan problem.

Toppen