• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MapPoint 2009

F

F.d. 52943

Guest
Sv: MapPoint 2009

Elisabeth&Lennart;

Levererars de kartorna med Garmin mobil PC eller måste man köp till dem?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: MapPoint 2009

Funderar på vilka fördelar det är med att ha en vanlig GPS med röststyrning och med full täckning över Europa kontra att ha en programvara i datorn och nyttja en GPS-puck.

Vilka är fördelarna med att använda sig av dator med lämplig programvara kontra en vanlig GPS?

Autoroute 2007 är tydligen på väg ut och kommer inte att uppgraderas. Windowsprogrammet MapPoint 2009 verkar vara något som kommer men är än mer avancerad programvara som kommer att kosta en slant att använda. Dessutom finns det förespråkare för programmet Garmin mobil PC.

Jag bara undrar, det verkar inte vara läge att just nu investera i någon programvara för navigering via datorn. Jag vill ju helst ha röststyrning för att ha full koll på trafiken.
V-backen
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: MapPoint 2009

V-backen;

Du kanske får en del svar på din fråga på min hemsida. (Klicka på min profil nedan)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: MapPoint 2009

Nu har jag laddat in kartprogrammet MapPoint 2006 i min Acer Aspire One och köpt en GPS-puck "GPS Reciver BU-353" på Kjell & Company. Pucken är ansluten till en av usb-portarna.
Programvaran för GPS-pucken är också installerad och fungerar.
Men, när jag startar sökningen så sätter den igång och listar positioner i det oändliga.
Jag kan välja mellan GPS info och Setup när detta pågår.
När jag klickar på GPS Info så ser jag de sateliter som pucken har kontakt med.
Väljer jag Setup så ser jag hur den tar emot alla positioner.
Frågan är hur länge detta ska pågå och är det någon nytta med detta?
Är det någon som vet hur det funkar? Lagras möjligen positionerna från GPS-pucken i kartprogrammet MapPoint 2006?
V-backen :confused:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: MapPoint 2009

V-backen
GPS-info är bara ett litet program som följer med GPS-pucken och är bara till för att man skall se att datorn har kontakt med GPS-pucken.
Detta program behöver du inte köra för att använda MapPoint 2009.
Jag använder själv MapPoint 2009 och det fungerar bra,mycket likt AutoRoute.
Arne.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: MapPoint 2009

Jag hade börjat förstå detta men var inte riktigt säker.
Förstår nu att jag måste importera filer till MapPoint för att få in t.ex. ställplatser och golfbanor.
Hoppas att det går, ska börja testa detta.
V-backen
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: MapPoint 2009

TeknikLasse

Största skillnaden är väll att med Garmin Mobil PC är att de går att ha dom nyaste kartorna installerade, medans Autorout 2007 är en förmodligen utgående produkt.

Jag har provat Autoroute 2007, tyker att den har en tendens att hänga sig efter en längre tids användning och att den inte beräknar om rutten om du kör fel, uta du måste göra det manuelt.

Jag har provat Garmin Mobil PC under sommaren installerat på en bärbar dator, har fungerat utmärkt, nakdelen är väll att det inte finns språkstöd för svenska.

Lennart
 
S

solid

Guest
Sv: MapPoint 2009

Hej
MapPoint 2009 finns att ladda ner på PirateBay för de som känner
sig hugade och utan skrupler gentemot Microsoft ;)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: MapPoint 2009

Är det stor skilnad på 2009 mot 2007? Ränar den om rutten när den förändras?
 
Toppen