• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

manual till C4002 ?

F

F.d. 11064

Guest
hej,

nån som hittar en sida där manual för Truma C4002 kan laddas ner ? Verkar inte finnas på Aldes sida iaf...

denna panna går inte att efterutrusta med elpatron så man får värme i bodelen eller ?
 
F

F.d. 11064

Guest
Sv: manual till C4002 ?

mmm tackar. konstigt att jag inte fick nån sökträff på det när jag googlade.

nu ska vi se om den har inbyggd elpatron eller inte, men jag tror inte jag har det.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: manual till C4002 ?

Att bygga om pannan för elvärme går inte. Då måste du byta till EH C6002. Endast varmvatten kan kompletteras. Finns ett företag som heter Växsjö Ingengörsteknik som har kompletteringstillsatser men svindyrt. Bättre då att byta panna eller som jag resonerat att köpa gasol för pengarna.
INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB

Manualen är samma som till C6002 med den skillnaden att din panna har två brännarlägen och 6002 har tre.

Tror att den som kallas C3402 är samma som din.
 
F

F.d. 11064

Guest
Sv: manual till C4002 ?

Att bygga om pannan för elvärme går inte. Då måste du byta till EH C6002. Endast varmvatten kan kompletteras. Finns ett företag som heter Växsjö Ingengörsteknik som har kompletteringstillsatser men svindyrt. Bättre då att byta panna eller som jag resonerat att köpa gasol för pengarna.
INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB

Manualen är samma som till C6002 med den skillnaden att din panna har två brännarlägen och 6002 har tre.

Tror att den som kallas C3402 är samma som din.

jaså det är så "illa"..trodde det fanns elpatroner till alla Trumor. Har du nån erfarenhet av lösa element med termostater då ? Typ Eberspächer, kan man få bra resultat av en sån ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: manual till C4002 ?

Det finns eltillsatser till Trumor men bara till dom äldre. Vad det gäller fläktar så har vi alltid med oss en som är ställbar 1000/2000W och det fungerar bra. Men vi använder inte bilen mitt i kallaste vintern då den ställs av.

Har ingen erfarenhet av dieselvärmare men en del sydeuropeiska bilar har idag dieselvärme istället för gasol. Tror det fungerar bra.

Tycker du ska räkna på den utgift du får för att bygga till med extravärmare mot vad kostnaden för gasolen är. Det blir en hel del tuber för dom pengarna. Jag skulle nog byta hela värmaren om det skulle vara ett måste med elvärmen. Ca 14-15000kr om du köper direkt från Tyskland.
Men ska du ställa upp bilen på vintern eller kanske använda den mycket då kan det nog vara skönt med elvärmen. Fast den brukar inte räcka om det är riktigt kallt om jag förstått en del inlägg här om det.
 
Toppen