• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mannen är normen...

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
...i husbilsvärden precis som i båtvärlden.
Det innebär att man i gemen tror att det är mannen i ett par som är den aktiva och kunniga när det gäller livet med fordonet, ffa det tekniska intresset och kunnandet.
Det stämmer säkert också i stor utsträckning men vi kvinnor spelar allt mer i samma division som männen.

Detta faktum gör att många tror att det är min man Magnus som skriver alla inlägg på HBK vilket alltså inte är fallet. Han har ett betydligt bättre tekniskt kunnande än jag (jobbar med teknik) och jag lutar mig mycket mot honom när det gäller det mekaniska vilket inte betyder att jag inte är intresserad.
Däremot är han inte intresserad av att hänga på forum eller skriva bloggar så det har blivit min roll.

Har man en mer konservativ inställning till könsseparerade intressen kan man ändå ha lika stort utbyte av husbilslivet, det finns stor möjlighet till att förbättra trivseln och det praktiska ombord för någon som inte är bilintresserad. Jag är intresserad av det också och älskar att fundera ut hur vi ska få det fint ombord. Har till och med köpt en symaskin :).

För att inte förvilla er på forumet så kommer jag hädanefter att skriva under alla mina inlägg med mitt namn. Magnus får veta vad ni svarar om det är intressant vilket det oftast är.
Ha det gott!
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Mannen är normen...

Känner fler kvinnliga bekanta som är jädrans bra under huven och övriga delar på fordon. Själv är jag måttlig. Förstår en hel del men är måttligt intresserad att skruva å fixa och överlåter det gärna till de som kan ordentligt.
Kul när man är två som kan lösa olika problem.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Mannen är normen...

Visst, det kanske finns ett medfött intresse för olika saker, vad vet jag. Har försökt att få sambon att navigera och köra båten med ringa framgång. Att sitta bakom ratten i husbil är uteslutet om bilen rör sig. Hon har haft en ny bil i två år och kan fortfarande inte funktionen på alla knappar.
Men hon kan massor med andra saker som inte jag kan. Det kanske är det naturliga urvalet som gör att könen kompletterar varandra. Hos oss funkar det i alla fall.:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mannen är normen...

Jag läste den tråden där Cia blev förväxlad att vara Magnus.
Själv kan jag tycka, om Magnus nästan aldrig skriver borde ni kanske fundera på egna inloggningar. Nu har du ju redan klargjort att du skall börja underteckna med ditt namn.

Ibland är kvinnan normen, inget konstigt med det.
När den trevliga mjuka sjuksköterskan tog hand om mitt sår utgår man ifrån att det är en kvinna/tjej.

När man diskuterar förlossningar på internet och känslan av att få barn, tror ingen tjej att det är en kille bakom tangentbordet.

Dagisfröken, hur många tänkte på en kille innan dom bytte namn på hela yrket till förskolelärare.

Eller om ens son skulle komma hem och säga: vilken trevlig dejt jag var på. Ska jag då fråga om det var en tjej eller kille? eller ska man fortsätta vara trångsynt och inte köra med öppna sinnen utan bara utgå ifrån att det var en tjej. :confused: Nja, jag hoppas jag fortsätter utgå ifrån det jag tidigare har gjort, kan bli ruskigt pinsamt och grabben skulle förmodligen tycka jag var sinnessjuk.

Jag är förvånad att det inte blir fler misstag vid dubbla nicknamn utan klargörelse.
Mvh/Chippen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mannen är normen...

Marianne, (min bättre halva):
- går gärna ut med sopor
- tittar på fotboll och kan mycket om idrott
- kör husbilen oftare än jag (daglig shopping & sträckor upp till 10 mil)
- orädd att köra i storstäder

Jag, Mariannes sämre halva:
- surfar på nätet i timmar
- lagar all mat hemma (inga halvfabrikat här, nej tack!)
- kan ingenting om fotboll eller andra idrottsgrenar
- tar hand om all teknik
- kör husbil när Marianne känner sig trött

Mannen är normen? Gränserna, tror jag, suddas ut mer och mer för varje dag...
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Mannen är normen...

Det har definitivt hänt massor de senaste årtiondena. Ändå är det så att många vänder sig till min man för att prata om husbilen fast den är jag som är drivande när det gäller den.
Var precis desamma när vi seglade med min segelbåt innan vi köpte en gemensam. Alla vände sig till honom med frågor om båten och han kunde inte svara eftersom båten inte var hans.
När det gäller båtar tilltals vi som par allt oftare nu vilket är kul. Det är nog samma med husbil får vi hoppas.
Vi har inte så stor erfarenhet av husbilslivet i praktiken ännu så vi får väl se vad vi tycker i vår.
När man tänker på utvecklingen under bara min livstid - från att män som drog barnvagn ansågs som fånar till dagens engagerade fäder. Från sambeskattning och hemmafruar till kvinnor med egen ekonomi och makt över sina liv är det fantastisk även om denna dokumentär får en att fundera på om vi inte spolade ut barnet med badvattnet: The Swedish theory of love | SVT Play
 
Toppen