• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manipulering eller korrigering?

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kameratips

Det finns ytterligare ett ovärderligt bra tips att ge den, som vill få ut litet mer av sin fotografering - nämligen att skaffa sig ett bra dataprogram för bildbehandling, typ Adobe Photoshop Elements ..... (det finns fler versioner), fråga fotohandlaren. Det är rena trollerilådan, som ger oändliga möjligheter att redigera och förbättra bilderna man tagit.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

I så fall är det kanske lägge att skafa sig bättre kamera och optik om man måste redigera sina bilder för då är dom inte längre original.Obs..min åsikt:snowman-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameratips

Jag köpte photoshop men blev inte vän med detta.Så de kort som inte blir bra raderar jag omg.Men ska man hålla på med ex kort till hemsidor m.m så är det bra och sedan är det nog lättare om man förstår sig på programmet,jag sitter väl för lite med sådant.Hoppas ni hittar en bra SYSTEMkamera Åke o Wanja./Ha det bra /susanne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kameratips

I så fall är det kanske lägge att skafa sig bättre kamera och optik om man måste redigera sina bilder för då är dom inte längre original.Obs..min åsikt:snowman-1-icon:
Vad gäller Photoshop så är det egentligen ingen skillnad mot när jag fixade med mina bilder i mörkrummet, bara mycket enklare. Så fotografering tycker jag man kan kalla hela kedjan från motiv, exponering till redigering i Photoshop.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Jag tycker att Zubacs inställning till att redigera digitala bilder i ett redigeringsprogram som lustigt. Att detta dessutom skulle vara ett skäl att köpa bättre kamera är dessutom konstigt. Att kalla en efterföljande redigering för förvanskning är fel. Det är lika fel som att exponera bilden eftersom denna exponering i sig ger en förvanskning av verkligheten.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Tack och lov min bäste Michael att alla kan ha sina åsikter..sen om dom är lustiga eller ej..vem kan avgöra det?Fast om man redigerar bilden så kan inte den vara originalet.Jag håller fortfarande på det att man skall inte redigera:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kameratips

Jag förstår att Zubac inte vet vad ett bra redigeringsprogram kan uträtta, men miljoner världen runt uppskattar möjligheten att förbättra den trista verkligheten litet grand.

Det är väl bra att kunna ta bort vännernas röda ögon, räta upp den lutande horisonten, ge en bra bild en vacker blå himmel i stället för den gråmulna. Eller kanske ge en surpuppa en litet extra lång näsa eller större mage.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Tja..att ta bort vännernas röda ögon..gör inte kameror det?Det gör min i alla fall.Om du måste rätta himeln..byt kamera,jag kan förstå att dom där programena komm på grund av dåliga kameror..oftast kompakter,så darför har jag inget..men du kan gärna gå in och titta på klockgunars 6 st.bilder som jag har tagit..trots blixten så syns det inga röda ögon..bara köra in i datorn från mineskortet och inget redigering..äger inget sånt..
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameratips

Vill ge min syn på saken om redigering av bilder. Har jobbat som grafiker sen 1966 och var alltså med på stenåldern när vi stod i mörkrum. Har varit med om att framställa dom mest olika publikation som typ IKEA katalogen, Fritidsresor, Hasselblads broschyrer, HM, Ellos mfl. Allt fotograferat av proffs och med dom bästa kameror på marknaden. Därför håller jag inte med om att om man har en bättre kamera så slipper man att korrigera. Sen måste man skilja på en korrigerad och manipulerad bild. Korrigering gör man nästan på varje bild, oftast färger som vi känner igen typ hudtoner, gräs, himmel mm. Dom som är mest noga är postorderföretagen, fel färg på produkten betyder retur från kunden. Var gränsen går mellan korrigerad och manipulerad bild finns det regler för i alla fototävlingar och dylikt. Har gjort ganska häftiga manipuleringar av bilder på en känd icke namngiven artist. Hon blev jätteglad, tappade säkert 10 kilo och fick en snygg midja. Vad vi inte får glömma är att vi har olika krav på hur en bra bild ser ut. Därför har jag en Nikon D80 och kör med Photoshop. Det blev kanske lite rörigt och osammanhängande, har tyvärr inte farbror Clas begåvning när det gäller att skriva.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameratips

Jag får väl försöka lära mig p shop och försöka ändra som Ekan säger ex himmel.Där har man ju massvis med norgekort med alldeles för blå himmel./susanne
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameratips

Först, detta är tycke och smak.

Vädret var fint, liten bländare (f11), vilket ger stort skärpedjup.

Hade kanske tänkt mig att motivet, i detta fall min Margit skulle "hoppa" mer ut ur bilden. Visst det skulle jag tänkt på vid fotograferingen och kört med större bländare (f5,6).

Maskade motivet, inventerade masken och la på oskärpa. Justerade lite på hudtonen (syns kanske inte här). Mina vänner, är detta manipulering eller korrigering.

Utan.jpg

Med.jpg
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kameratips

Bra exempel på redigera i betydelsen återställa på bilden det som ögat ser

manipulera i betydelsen göra något med handen är väl också OK liksom även

korrigera i betydelsen rätta till det som är fel på bilden i jämförelse med verkligheten

Tre fullt användbara ord för något som de flesta som vill få fina bilder har stor glädje av, men enstaka undantag finns ju alltid.

Men fotohandlaren använder nog mest redigeringsprogram - prova själv!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Hejsan!
Med andra ord så behöver man inte vara observant längre hur man tar ett kort,man gör den i ordningen hemma bakom datornskärmen..tycker att det låter lite besynerlig eller hur.Men OK..alla har vi våra uppfatningar om bilder.
Mvh/Zubac
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det förefaller som om du har missuppfattat detta med bildbearbetning lite, Zubac.

Att efterbehandla en bild i ett datorprogram kan ha flera syften:
  1. Korrigering av felaktigheter i bilden orsakade av utrustningen vid fototillfället
  2. Beskärning av bilden för att passa in i ett visst utrymme, t ex i en publikation
  3. Retuschering av felaktigheter t ex damm, röda ögon, reflexer i glasögon
  4. Framhävande av någon speciell del av en bild
  5. Medveten förvrängning av bilden innehåll för att tjäna vissa syften
  6. Färgkorrigering för att passa viss typ av skrivare
När du tar bilden är det ofta svårt, för att inte säga omöjligt, att tillgodose alla dessa önskemål vid fotograferingsögonblicket. Viss korrigering av hur kameran uppfattar verkligheten har du visserligen redan gjort vid exponeringen men allt går inte att göra i kameran.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Manipulering eller korrigering?

Vi pratar nog om egentligen om kreativt bildskapande här.

Jag vill påstå att man tar en bild för att man vill förmedla något (ett minne, en känsla etc) och hur man uppnår det är utan betydelse. En avancerad kamera kanske är bättre på att förmedla det du vill, men det är inte automatiskt så. Det beror mycket på den som håller i kameran.

Och redan när man väljer ut ett bildavsnitt i kamerasökaren, har man manipulerat verkligheten. Man väljer ju bort vissa delar av ett motiv för att man av olika anledningar inte tycker att de passar in i det man vill visa. Och det är ju helt ok.

Den "farliga" manipuleringen är väl när man ändrar bilder t ex av politiska skäl. T ex retuscherar bort misshagliga personer ur historieböckerna (som förekommit i vissa diktaturstater).

Men vi kan nog fritt skapa våra bilder i kamera och redigeringsprogram utan att kallas för manipulatörer. Och det har inte någon betydelse vilken utrustning man använder. Det är slutresultatet som betyder något, inte vägen dit. Jag vill kalla det konstnärlig frihet!

Detta blev kanske mer filosofiskt än tekniskt – men det är min syn på saken.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Manipulering eller korrigering?

Tack JanneEkan, dina bilder visar ju på ett fantastiskt sätt hur man kan ha glädje av att kunna redigera sina bilder. Bilden på din fru blev superfin när du fick fram blommorna och förbättrade kontrasterna.
Förstår faktiskt inte vad det skulle vara för fel med det -
men som sagt, man gör ju som man själv vill i det här fallet, men många är ju lite rädda för "nymodigheter", är det inte så?

Wania

:snow-icon: :snow-icon:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Manipulering eller korrigering?

Här kommer ett annat exempel på bild som det går att fundera på om den är manipulerad eller inte:

valienflaska.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Manipulering eller korrigering?

Du sätter griller i huvet den måste vara manipulerad flaskan ser inte likadan ut
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Manipulering eller korrigering?

Det är riktigt att det inte är samma flaskor. Men är bilden, om vi bortser från ramen, renlärigt original enligt Zubacs definition eller har jag lagt ihop två bilder med hjälp av ett bildbearbetningsprogram?
 
Toppen