• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manöverpanel Husbil Ford Challenger Genesis 43, 2010.

F

F.d. 55104

Guest
Hejsan!

Prövar lyckan här då jag inte själv löser problemet.

Jag har precis köpt som rubriken säger en husbil av märket Challenger på ford chassi och har lite problem med manöverpanelen eller rättare sagt indikationen till startbatteriet.
När jag trycker på knappen som ska visa hur mycket batteristyrka som finns kvar så visar panelen att batteriet är tomt och det spelar ingen roll om motorn går eller ej, MEN när jag kopplar in 220v så visar den att startbatteriet är fullt och min fråga är naturligtvis om det ska vara så?
Tycker att man borde kunna se hur mycket styrka som finns kvar oavsett matningen av strömkälla.

Tack på förhand//
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag tycker det låter som en säkring vid startbatteriet. Då visar den noll, och när ni sätter i 230V visar den laddningsspänningen från laddaren och inte batterispänningen. Fram med en voltmeter och felsök.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En helt vanlig fel, og den oppstår gjerne når bobatteriet er tappet ned. I det en starter motoren og skillereleet lukker så blir belastningen for stor for sikringen. Spesiellt kult er dette med spennings styrte skillereleer, da blir feilmønsteret som beskrevet, null spenning med motoren i gang. Er det D+ styrt så ville det vist spenningen på bobatteri når motoren er i gang.
 
F

F.d. 55104

Guest
Har nu gått igenom säkringarna i bodelen och säkringarna under förarstolen men utan någon framgång, alla är hela.
Sitter berörda säkring på något annant ställe?

Skall tilläggas att föregående ägare har monterat ett skilljerelä mellan generator och bodelsbatteri om det nu kan ha med saken att göra?
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Kan det være slik at når lading av bodelsbatteriet er på, så viser ikke indikatoren noen status? Viser bare noen streker på displayet istedet for spenninga.
Slik var det på min forrige, og på den bobilen jeg har nå. ( ikke Challenger).
Prøv å slå av all lading og se om se blir forandring.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
En bekant hade en challenger som hur konstigt det än låter inte hade någon laddning från bildelen till bodelen, är så fallet så borde den ju bete sig precis som du säger.

//Peter
 
Toppen