• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Malus

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Det gäller bara att inte få skatt under 4800kr/år, då blir det månadsskatt.
Har inte satt mig in i vad det betyder , men enligt trp-styrelsen så kan jag fortsätta betala 2 dagar efter avställning , men sen måste den vara avställd 15 dagar annars kostar det för alla dagar

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har inte satt mig in i vad det betyder , men enligt trp-styrelsen så kan jag fortsätta betala 2 dagar efter avställning , men sen måste den vara avställd 15 dagar annars kostar det för alla dagar
Det är riktgt eftersom din skatt är över 4800kr/år

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Ännu mer otydliga regler, Svenska myndigheter i ett nötskal.
HB skatt efter vikt så betalar man efter det, avställning av HB ska vara samma för alla, ev 1 eller 2 dagar karens.
Digital rapportering går blixtsnabbt idag.
Men det handlar om att få in så mycket pengar det bara går.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Om man har en skatt över 4800:- har man bara 4-dagars karens då?
HB 2018 års modell.
Nej. Malus finns inte längre och därmed är det minst 15-dagars avställning som gäller för att slippa betala fordonsskatt för den avställda tiden. I vilket fall som gällde malus bara för de tre första åren.

joni

HBK Intresserad
Kommun
Höganäs
Ok
Men försäkringen gäller väl dag för dag?
Så det kan ändå vara lönt att ha den avställd i veckorna, min garageförsäkring är ju bara 1/10-del av helförsäkringen.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Ok
Men försäkringen gäller väl dag för dag?
Så det kan ändå vara lönt att ha den avställd i veckorna, min garageförsäkring är ju bara 1/10-del av helförsäkringen.
Jag har helårsförsäkring som inte påverkas av avställning. Men har du garageförsäkring så bör det påverkas av avställning och dag för dag utan karens. Men kolla med dit försäkringsbolag.

Toppen