• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Makrofoto

F

F.d. 53009

Guest
Med makroobjektivet monterat på kameran så kan man hitta många motiv bara det inte blåser för mycket. Här är ett par skalbaggar. Båda gillar pollen och nektar. I den grekiska mytologin är nektar gudars föda.

Först ut en lövträdslöpare som satt på en trädgårdsstol, inget problem med blåsten där.

DSC_6917b2000.jpg

DSC_6919bb1000.jpg
"Vad glor ni på?"


Följande bilder visar ett par humlebaggar, en äter och den andra parar sig.
DSC_7328b1200.jpg

DSC_7332b.jpg
" Måste du äta just nuuu"

Och en som gillar läget.
DSC_7396b2000.jpg
"Är detta paradiset?"

Klicka för större bilder.

Birger
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Makrofoto

Fina bilder!

Fick ett macroobjektiv på min födelsedag, men har inte hunnit testa!
Nu får jag ge mej ut o söka motiv!

Fru Myra
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Tack fru Myra och lycka till med objektivet. Hoppas vi får se lite bilder

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Trollsländor är ofta vackra eller i alla fall lite "trollska" i närbild. Duktiga flygare är de också.

Här först tre bilder på smaragdflicksländor, den första håller på med middagen.
SmaragdFlick2.jpg

Smaragdflick1.jpg

SmaragdFlick3.jpg

och ett par bilder på röd flickslända.
RödFlick1.jpg

RödFlick2.jpg

Klicka för större bilder

Birger
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Makrofoto

Kan inget annat säga än att det är mycket, mycket fina bilder, och jag säger högklassiga, då jag vet hur oerhört svårt det är att ta på trollsländor med litet skärpedjup och djur som är skygga och inte sitter still!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Makrofoto

Ja Birger, verkligt fina bilder på flicksländorna. Och som tidigare förundras jag inte över skärpan (den förväntar jag mig från ett bra makroobjektiv) men hur du lyckas få till detta imponerande skärpedjup. Vackert komponerat och enastående fint ljus dessutom.

aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Tack aake, på de här bilderna har jag försökt att hålla så lika avstånd som möjligt till hela motivet. Det är inte alltid det lyckas men ibland blir det bra.

För övrigt har denna sommaren inte varit någon bra insektsfotograferingssommar, det har varit kallt och regnigt och har det varit solsken så har det ofta också varit blåsigt. Det sista gynnar ju inte skärpan när det gäller insekter på ett grässtrå.

Birger
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Makrofoto

Här kommer ett av mina macrofoton jag tog idag.

IMGP2185.JPG
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Plötsligt när jag höll på att fotografera en insekt kom ett annat mindre flygfä med lång snabel och landade på den andra. Ser ut som om den tänker hugga den förste i ryggen. Hann bara ta några bilder innan den försvann.

DSC_7822b1200.jpg

DSC_7824b1200.jpg

Klicka för större bild.

Den stora insekten tycker jag ser ut som ett bi. Tänkte först på svart snickarbi, men det kan det inte vara med det vita bakbenet. Är det någon som kan identifiera de båda?

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Trevligt Jyrki, bra skärpa och exponering. Vita blommor liksom vita fjärilar är svåra, lätt att överexponera.

Birger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Makrofoto

Hej Birger,

Är inte det vita på bakbenet (inlägg 14) pollensamling, som på detta min humla?

IMG_3376 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Hela augusti har jag observerat en spindel som hela tiden har suttit och fortfarande sitter på samma tistelblad. Jag har fotograferat den många gånger men den är inte speciellt samarbetsvillig, den vänder helst baken mot kameran. Men jag har i alla fall fått några bilder snett framifrån genom smygteknik. Jag vet inte vilken art det är men jag tror att den kanske tillhör familjen käkspindlar.

Spindel 1.jpg
Här har den vänt baken till. Den har åtta ögon så den har säkert koll på mig ändå.

Spindel 2.jpg
Här ser man ögon sitta i två rader med fyra i varje. Ögonen i den nedre raden är mindre än ögonen i den övre.

Spindel 9.jpg
Här ligger den och lurpassar på ett byte. Den spinner inget vackert nät spänner bara upp några mycket tunna trådar kors och tvärs runt platsen där den ligger. Svåra att se på bilderna, skärpan ligger ju inte rätt.
En myra har precis klarat sig.

Spindel 3.jpg
Här har den sträckt ut sig ordentligt.

Spindel 4.jpg
Också ett sätt att ligga på.

Spindel 5.jpg
Störd av fotografen.

Spindel 6.jpg
Nästa ögonblick.

Spindel 7.jpg
Först nu vet jag att spindel är en hona. En natt förra veckan fick hon tydligen herrbesök. Beviset är denna bild. Skinnet av hane upphängt på tork. Det lär vara vanligt att hanen får offra livet för att honan ska få ett ordentligt mål mat efter parningen.

Spindel 8.jpg
Tre dagar innan denna händelse så bosatte sig en annan hona på samma tistel bara 15-20 cm bort från den första. Även hon fick herrbesök samma natt och denna kavaljer rönte samma öde, utsugen och upphängd.

Inte någon gång har jag sett något skinn av ett byte sitta upphängt i nätet. Den äran får nog bara hanar.

Klicka för större bild

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Hej aake!

Jag tror nog att det är en del pollen på bakbenet även om det inte är så stor klump som på din bild. Håren på bakbenet ser ut att vara vita, kan det vara för att imitera pollensamling? Om nu det skulle vara någon vits. Förövrigt så har den ju inte mycket hår ovanför knäna.

Birger
 
Toppen