• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magnetventil toa

Krabaten

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9413
Medlemskap
2022
För andra året i rad har magnetventilen till toan (Thetfords), frusit sönder. Hur gör ni för att slippa detta problem ?
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Magnetventil toa

Inget, förrutan öppna alla kranar och suga ut ev. kvarvarande vatten med vattendammsugare (garagedammsugare).
Däremot har jag upplevt att det har varit väldans dåligt tryck på vattnet till toan, så i vår har jag monterat dubbla pumpar i färskvattentanken, vilken skillnad, till och med duschen funkar som den skall.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Magnetventil toa

Ifjol köpte jag en ny rund pump (48mm diam.) den gav ej så mycket mer tryck i den nya duschslangen o. armatur. Den gamla pumpen är oval med lite plattade sidor.
Köpte på biltema en avloppsböj 50 mm, satte fast lock o. nippel för 10mm slang.
Nackdelen är väl att en pump är liggande, kan suga luft vid lågt vattenstånd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Magnetventil toa

Hej Krabaten, lägg något tungt på spolknappen så brytaren/magnetventilen är tillslagen/öppen när du tömmer systemet, så vattnet tar sig ut lättare.
Ev. så kan man blåsa med lite tryckluft, en pump eller liknande både in där spolvattnet på toan kommer ut och in i kranarna för att hjälpa ut allt vatten.

Ofta sitter det en plugg med ett litet hål i, inträdd i slangen till spolningen, som skall strypa ner spolflödet lite i förhållande till kranarna i övriga bilen. Den pluggen kan göra att spolvattnet inte tar sig ut, utan lite extra hjälp.

M.v.h. JANKRO.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Magnetventil toa

Ursäkta att det blev en blandad tråd, jag kopplade ihop pumparna i serie, tog en bild på det, men klarar inte att få in den hit.
 

Bilagor

  • 2014-04-27 076.JPG
    2014-04-27 076.JPG
    3,9 MB · Visningar: 178

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil toa

Stort tack för den bilden, den säger nästan allt. Du har kopplat pumparna i serie så att de hjälper varandra att "skyffla" vattnet in i ledningen.
Nu har jag bara en fråga kvar: Vet du, eller kan se, om den första pumpen i kedjan lämnare högre tryck och flöde än den andra, den runda, eller om det tvärtom?
EssoJ
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil toa

Jag har efter vintern fått ett läckage under toastolen vid spolning. Då jag fick tips om att den kan vara magnetventilen som frusit sönder. När jag monterade isär den hitta jag ingen tydlig frysskada. Däremot såg jag lite "gegga" i plastfiltret, samma "gegga" som jag tidigare har fått i strilens filter i kökskranen när jag har behandlat färskvatttentanken med produkten Freebact som tar bort och förhindrar beläggningar i vatttentankar. Den gången blev det helt stopp i kranen tills jag rensade bort "geggan" i filtret. Jag tog bort "geggan" i filtret i magnetventilen och monterade ihop systemet. Läckaget återkom inte, men istället fick jag ett mycket dåligt tryck i spolningen.....!?

Min fundering angående trådskaparens frågeställning är följande. Kan föroreningar/"gegga" hindra flödet ur systemet vid tappning, och därmed öka risken för frysskador?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Magnetventil toa

Inte för att det spelar någon roll men vad har vattenpumpar att göra med denna tråd?
Är själv nyfiken på magnetventilen då jag själv fått byta till en kostnad på 871 kr, kan vara bra med tips så man slipper den kostnaden igen.
Mvh
Pelle
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil toa

Vi kanske skall be webbarna att skilja ut inläggen om dubblering av vattenpump till en egen tråd. Det kan ju vara av intresse för fler än mig.
EssoJ
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Huupps! Är ny här såg inte datumen!
Du är inte den första och inte heller den sista, som inte observerar att man svarar på ett gammalt inlägg. Det förekommer i stort sett på alla forum och sociala media. Men lite kul är det allt, när man ser någon, som svarar på flera år gammalt inlägg. :)
 
Toppen