Har funderat på det här några dagar men ville inte störa i tråden tidigare.
Blev det en resa "jorden runt" med segelbåten?
Det var en "dröm" som varade ca 15 år. Planerade, läste och pratade med många som gjort det och kom fram att "havet är för stort och kallt".
Jag har nog för stort kontroll behov för att kunna njuta av en sådan tripp fullt ut. Sedan reducerade jag planerna att kajka runt i Europa med båten. Främst kanaler och medelhavet. Lärde känna en massa salta pojkar och var med i sk. "leveransseglingar" med andras båtar hit och dit i olika besättningar under årstider då man skall inte vara "där ute".
Det som verkligen satte stopp för planerna var moderniseringen av alla hamnar och deras mjölkande av seglare. Kommer du in i en hamn efter en seglats med hänsyn till tidvatten och allt, så har du inte annat val än acceptera villkoren vad gäller taxor som kan vara typ 500kr/dygn. Inte mycket frihet där inte. Som lök på laxen fick frugan solallergi och då var det bara att sälja båten och trösta sig med husbilen.
Sett i backspegeln tycker jag numera att husbilen är överlägsen båtlivet på alla plan. På en båt jävel måste du ha 100% koll på prylarna och din rutt, annars kan det gå åt pipan riktigt ordentligt. Med husbilen kan du ju alltid stanna och ta det piano med allting, du kan sova lungt och länge, ingen risk för draggning. Eventuella inbrottstjuvar är liksom alá söndagskolan jämfört med en stor fraktfartyg som kan klyva din båt om du inte har koll på omgivningen och i en tät dimma ser du ju inget, blir liksom väldigt mycket "piri piri" om du förstår...