Sv: Macro
Jag kan ju inte så mycket om Canon, men i mitt Micro-Nikkor på 105/f2,8, så är det inbyggd vibrationbsreducering.
Jag skulle aldrig kunna använda stativ, ska man följa t.ex. en insekt som kryper runt, så har man inte ens skuggan av en chans att få skärpa på djuret om man ska använda stativ. Skärpedjupet är ju oerhört litet på så nära håll, så det räcker att djuret flyttar sig några millimeter för att t.ex. ögat ska bli oskarpt. Man måste kunna följa med motivet på frihand. Med vibrationsreduceringen (VR) klarar man det utmärkt, jag kan då använda ISO 100 och slutartider neråt 1/60 dels sekund med bibehållen skärpa.
Möjligen kan stativ fungera inomhus (där det är vindstilla) på t.ex. krukväxter eller andra föremål. Men jag antar att du är ute efter bilder på insekter och blommor ute.
Vet ej om Canon har sådana objektiv, men annars får man ju gå upp i ISO-tal, så man kan använda lite kortare slutartider.
Innan jag använde optik med VR så funkade det ju ändå, fast då med snabbare film och jag har inte haft några problem med skakningsoskärpa.
Dessutom så ligger jag oftast väldigt lågt ner på marken och fotar, vilket gör att ett stativ helt enkelt blir för högt, hur lågt det än går att sänka.
/Annette