• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Macro

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Funderar på ett macro men har ej testat det någon gång.
Har ni ngr tips om längd o märke och om det är ngt man har användning av, jag tar ju endel närbilder. Tyvärr helt novis i detta. Till en canon 7d
Tips mottages
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Macro

Själv har jag ett Sigma 150mm/2,8, och att jag har valt just det beror på att objektivet är utrustat med ett stativfäste och det gör att det blir mycket lättare att skifta från liggande bilder till bilder på höjden, plus att ett 150mm gör att du kommer inte fullt så nära tex en slända, och därmed är risken att man skrämmer sländan inte så stor.

Annars så finns följande som också är bra, Sigma 105/2,8, Tamron 90/2,8 och givetvis Canons egna macro.

Om du inte lägger kameran direkt på marken när du fotograferar så glöm inte att använda stativ, om du inte använder stativ till ett macro så kan jag lova att det blir en hel del bilder med skakningsoskärpa.

När du väl har börjat fotografera med macro så är du såld,något av det roligaste som finns.
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Macro

Hörde att Tamron;et skulle vara bra och ej så dyrt.
Måste först testa ett macro, trodde att macro objektiv var typ som vidvinkel max 35mm eller dyligt.
Ja man blir aldrig fullärd .
Stativ har jag men kan lova att jag ej bär med det så långt, har även köpt ett borsstativ kanske får anv av det då men till till Sigmat det kan man glömma.
Då går väl kameran i kras igen.
Har forfarande problem med displayen ibland när jag fotat ngt"grönt" så funkar det som en dimmer kolsvart sedan ljusare o ljusare efter hand ca 5 sec innan jag får fram bilden.
Affären har den nu för att testa men det uppkommer ju bara vart 200-300 kort.
Skall in i morgon hoppas jag får testa ngt macro då ./susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Macro

Jag kan ju inte så mycket om Canon, men i mitt Micro-Nikkor på 105/f2,8, så är det inbyggd vibrationbsreducering.
Jag skulle aldrig kunna använda stativ, ska man följa t.ex. en insekt som kryper runt, så har man inte ens skuggan av en chans att få skärpa på djuret om man ska använda stativ. Skärpedjupet är ju oerhört litet på så nära håll, så det räcker att djuret flyttar sig några millimeter för att t.ex. ögat ska bli oskarpt. Man måste kunna följa med motivet på frihand. Med vibrationsreduceringen (VR) klarar man det utmärkt, jag kan då använda ISO 100 och slutartider neråt 1/60 dels sekund med bibehållen skärpa.
Möjligen kan stativ fungera inomhus (där det är vindstilla) på t.ex. krukväxter eller andra föremål. Men jag antar att du är ute efter bilder på insekter och blommor ute.
Vet ej om Canon har sådana objektiv, men annars får man ju gå upp i ISO-tal, så man kan använda lite kortare slutartider.
Innan jag använde optik med VR så funkade det ju ändå, fast då med snabbare film och jag har inte haft några problem med skakningsoskärpa.
Dessutom så ligger jag oftast väldigt lågt ner på marken och fotar, vilket gör att ett stativ helt enkelt blir för högt, hur lågt det än går att sänka.
/Annette
 

Bilagor

  • 20100604.033.jpg
    20100604.033.jpg
    92,2 KB · Visningar: 8

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Macro

Det blev ett Tamron 90/2,8 fanns ett 180/3,5 men jag har ju ett 120-400.
Vi får se nu om jag tycker om att plåta med macro?/susanne
 
F

F.d. 25053

Guest
Sv: Macro

Canon har ett nytt vädertätat macro EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1
Jag har själv ett EF 100/2,8 USM Macro 1:1. Det är väldigt lätt att få oskarpa bilder om man inte använder stativ, så ett macro med stabilisering är guld värt om du tänker fota typ blommor o bin./Stig
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Macro

Det jag beställde blir nog bra för jag kommer troligen använda mitt andra mycket mycket mer.
Sedan inte så dyrt heller det andra jag tittade på var dubbelt så dyrt.
Macro är ju nytt för mig får se om jag blir vän med det./susane
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Macro

Till knarevik!
oj vad ni vet mycket om allt,i från foton till parkering ja gud vet allt ni har svar på allt,sen så kanske det är ren allmänbildning eller Googling eller rent vetskap, men svar på allt har ni i alla trådar som verkar lite svårbemästrade för icke fackmän,nu menar jag inget illa med detta snarare tvärrt om,det är ju en begåvning att veta allt om allt.
ha en trevlig midsommar och een fortsatt trevlig sommar.:twitcy:
 
Toppen