• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MA-VE Hydrauliska stödben

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Våra EP stödben går först upp när det läggs i en växel. Ner kör vi alltid med motorn igång.
Mina EP går endast att manövrerar med åtdragen handbroms, åker upp automatiskt om man släpper handbromsen.
Är dina stödben rätt kopplade? alternativt går det att koppla dom till handbroms/växel tex.
Jag manövrerar alltid benen med motorn igång.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Det är en säkerhetsfråga, man ska inte kunna köra iväg med benen nere! Måste du stå på tomgång för laddning så har du problem dessutom är det ju olämpligt och olagligt!
Det var bara en teknisk fråga, utan att lägga någon värdering på lämpligheten, men Furudahls, inlägg 18 gav ju en bra förklaring, benen går upp då växeln läggs i.
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Dom är kopplade till startbatteriet och stänger alltid av bilen vid användning av benen för annars går larmet
Använder inte appen
Kör bara på displayen
Funkar hur bra som helst
/Nicklas
Tack för svar, jag tror nog att det är nått spänningsfall så jag ska mäta när det blir lite varmare ute så man kan ha garagedörren öppen.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Jag monterade EP stödben hos Tumbo den 29 juni 2022. Dom går ej att köra ner om inte parkeringsbromsen är ansatt. Om parkeringsbromsen släpps går benen automatiskt upp (ej rekommenderat, kör upp benen manuellt). Dom är kopplade till startbatteriet och man förordar att motorn är igång vid både ner- och uppkörning.
Det finns tydligen olika alternativ för att manövrera stödben.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Jag måste testa, då jag av någon oförklarlig anledning alltid lägger i växel före släpper handbroms. Får prova att släppa bromsen utan att köra upp benen före utan växel.iVissa saker gör man bara utan att tänka.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Jag monterade EP stödben hos Tumbo den 29 juni 2022. Dom går ej att köra ner om inte parkeringsbromsen är ansatt. Om parkeringsbromsen släpps går benen automatiskt upp (ej rekommenderat, kör upp benen manuellt). Dom är kopplade till startbatteriet och man förordar att motorn är igång vid både ner- och uppkörning.
Det finns tydligen olika alternativ för att manövrera stödben.
Från ep
• Some vehicles have swivel chairs that do not function when the hand brake is engaged. As soon as
the levelling system is finished and the ignition switch is off, you are able to disengage the hand-
brake. Before doing that, you must of course check if the car is in gear.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nej pumpen sitter strax bakom passagerarstolen och startbatteriet är framför förarstol. Och det har fungerat utan problem i ca 2 år.
Bra, kontrollera att kablarna till batteriet fastdragna,ingen oxid, säkringen sitter ordenligt fast, samt mät spänningen batteri/ hydraulpumpen.
 
Toppen