• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

M+S Däck ??

• Startad av Startad av F.d. 52920
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 52920

Guest
Undrar om dessa däck är godkända som vinterdäck,skall sitta på en båt trailer,däcken är märkta med M+S samt Made in Indonesia. Även om dom inte skulle vara godkända får jag ändå köra med dom om det är + grader o vägen är fri från snö o is ? (tänkte transportera en båt i helgen ca16 mil)

DSCN0747 (Medium).JPG

DSCN0690 (Medium).JPG

IMGP3443 (Medium).JPG

Sv: M+S Däck ??

Enligt [Däckbranschens Informationsråd]

Regler för släpvagn
Följande regler gäller vintertid för släpvagn som dras av
personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5
ton:

• Släp måste ha vinterdäck under perioden 1 december-31 mars, när vinterväglag råder.

• Om dragbilen är utrustad med dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck, när vinterväglag råder. (Odubbade vinterdäck och sommardäck är tillåtna på släpet om vinterväglag inte råder.)

• Om dragbilen är utrustad med odubbade vinterdäck kan släpet ha dubbade eller odubbade vinterdäck (även sommardäck om vinterväglag inte råder).

Godkända däck:
http://www.stro.se/winter/vinter121001_new.pdf

Man skall nog utgå ifrån att tyskarna har minst lika stränga regler som Sverige, så är det inte godkänt i Sverige så är det inte det där heller.

Om jag förstått det rätt så är dom inte godkända som vinterdäck,,
Men då till den andra frågan,
Får man åka med sommardäck före den 1 April om det är sommar väglag
(snö / isfritt och torr asfalt) ????

Tillbaka
Toppen