• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mümmelmann i datorn!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Kurt (norrman) hade kalas igår.

Kurt Mümmelmann.jpg

Därvid råkades det hällas en hel shot Mümmelmann Jagdbitter i tangentbordet.

Mümmelmann.jpg

Drycken hälldes i datorn uppe i vänstra hörnet av tangentbordet och en del rann rätt igenom. Vad göra?

Datorn innehåller mängder med foton och annat av stort värde för Kurt. Finns det någon snabb metod att rädda datorn och/eller innehållet i densamma? Någon som vet?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mümmelmann i datorn!

Ja, då blir det mummel i datorn!
(f´låt dålig vits)

Problemet är att bli av med socker från spriten.

Bäst är nog att så snart som möjligt ta ut batteri och skölja tangentbordet med
varmvatten från kran.
Efter "några minuters dusch" efterskölj med t-sprit eller "förgasartillsats" och
låt torka några dar innan du försöker starta igen.

Lycka till!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Mümmelmann i datorn!

Plocka isär, gör rent och låt torka.

Korten finns ju på hårddisken som troligen är oskadd, då den oftast sitter i framkanten på datorn.

Hårdisken plockas ut ur datorn och monteras i ett 2,5 tums hårddiskkabinettl, som finns att köpa i alla datorbutiker, Det ansluter man sedan med sin USB-kontakt som en vanlig extern hårdisk till en annan dator, varefter man går in i sina kataloger och tar rätt på allt man vill spara.
Lycka till /Bertil
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Mümmelmann i datorn!

Hårddisken är ju vattentät så den skadas inte. Gör som Belar föreslår. Troligen måste du kassera datorn och köpa en ny.
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Mümmelmann i datorn!

Om du måste kassera datorn, så testa i alla fall att gör ren den.
Men ta först ur hårddisken där allt viktigt ligger.

Tangentborden är rätt ömtåliga för fysisk åverkan. Så kör inte med rotborste :D. Däremot kan man ju testa diskmaskin och sedan låta den torka på en varm torr plats i någon vecka.

Om diskmaskinen dödar datorn så gör det ju inget om du ändå tänker kassera den.

Någon vän med dator kan säkert backa upp bilderna till en ny hårddisk.
Jag köpte en Sandberg Hard Disc Cloner. SANDBERG DISK CLONER 2.5/3.5" USB 2.0/ESATA - Kopiera din gamla disk till en ny! Den klarar att kolona en hårddisk. Superbra som säkerhetsbackup.
Fast första gången jag körde den så klonade jag den tomma hårddisken. Så den med program vart tom :cool:. Gjorde inte så mycket eftersom det var en ny dator utan något viktigt på. Bara att installera om.
 
Toppen