• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omröstning Mössen invaderar?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Som ny husbilsägare är det snart dags för första hösten och vintern.
Det senaste året har jag läst i olika forum om den enorma invasionen av möss i husbilar, har inte förstått varför de har sådan förkärlek till just husbilar.


Hur många av er hade besök av möss i Er husbil under hösten och vintern 20/21 och hur många hade inget besök?



1630004427141.jpeg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har haft vår bil i snart 14 år nu. Vi har inte haft möss inne i den förrän vid midsommar i år vilket var lite otippat. Däremot har vi haft gott om möss inne i uthus och källare varje höst, speciellt när vi bodde i Skåne och då på hösten efter skörden. Här i Gullaskruv tog jag ett 40-tal möss i höstas i uthuset och i krypgrunden under bostadshuset. I Skåne stod bilen ute året runt, nu har vi kallgarage mitt emot uthuset. Under husbilens 14 år har jag aldrig haft enris i närheten.

Nu närmar sig hösten och då får vi se om jag skulle haft enris.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Vi har i stort sett varje år en eller två som kommer in och sitter i fällan
och då åker vi inte varje men typ varann helg hela året
har provat utan fälla för att inte locka dom men det spelar ingen roll dom kommer ändå
alltid via instrumentpanelen så nu sitter fällorna där och gör sitt jobb
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den största ”musen”, eller snarare ”råttan” är den som sitter bredvid Marianne när hon kör. Påsar med nötter försvinner i tomma intet, digestive kex plus andra efterrätts-”rester” likaså… Så hade Marianne svarat om hon blev tillfrågad, men några möss har vi ännu sett i husbilen. Kanske för att det inte finns något kvar efter ”råttans” länsningar… :twitcy:
 

thorud

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23375
Medlemskap
2024
Hej!

Som ny husbilsägare är det snart dags för första hösten och vintern.
Det senaste året har jag läst i olika forum om den enorma invasionen av möss i husbilar, har inte förstått varför de har sådan förkärlek till just husbilar.


Hur många av er hade besök av möss i Er husbil under hösten och vintern 20/21 och hur många hade inget besök?



Visa bilaga 214924
hade c:a 20st 19/20, under vintern 20/21. 2st under augusti 20, satte sedan enris på framhjulen, stängde ventilationen i fläktsystemet, inga fler möss det året, testar i år igen
 

musfri

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
För dig som vill veta mer: Elektronisk skadedjurssanering, t.ex. med Topo Stop R100 handlar inte om att försöka skrämma bort gnagarna, utan att STÖRA dem, dvs göra deras boendemiljö outhärlig — jmf vad människor som bor nära vindkraftverk får utstå (förutom subsoniskt oljud, även sömnsvårigheter, huvudvärk, psykisk ohälsa, mm)..!
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Hej!

Som ny husbilsägare är det snart dags för första hösten och vintern.
Det senaste året har jag läst i olika forum om den enorma invasionen av möss i husbilar, har inte förstått varför de har sådan förkärlek till just husbilar.


Hur många av er hade besök av möss i Er husbil under hösten och vintern 20/21 och hur många hade inget besök?



Visa bilaga 214924
hej
Jodå visst hade vi besök !! men som väl var att dom "bara " länsade musfällorna utan att fastna !! men spåren hittade vi på golvet och vissa skåp men ingen åverkan hittills iallafall.
Så i år så blev det enris runt däcken samt musspärr på 230 V kabeln och fler fällor utanför bilen så får vi se.
mvh
Bengt
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Den här både låter ljudligt och vibrerar, ca 500 kr. Den kan ligga på golvet i husbilen under vintern och hoppa runder. Eller i motorrummet. Drivs med vanliga stora batterier och behöver således inte 230V. Jag la den i köksvasken i husbilen idag. Den hörs i hela hallen bland 80 husbilar.


1635492583558.png

Såhär kan man göra för att rädda luftfilter och något liknande för kupéfiltret. Lite beroende på fordonsmodell.


1635508281138.png
 

musfri

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
Den här både låter ljudligt och vibrerar, ca 500 kr. Den kan ligga på golvet i husbilen under vintern och hoppa runder. Eller i motorrummet. Drivs med vanliga stora batterier och behöver således inte 230V. Jag la den i köksvasken i husbilen idag. Den hörs i hela hallen bland 80 husbilar.


1635492583558.png

Såhär kan man göra för att rädda luftfilter och något liknande för kupéfiltret. Lite beroende på fordonsmodell.


1635508281138.png
Ingen dum idé att lägga en sorkstav i vasken i husbilen! Utomhus och exponerad för solens kondensframakallde strålar är staven inte lika bra (saknar springor att vädra ut kondens, varför enheten inte håller särskilt länge).
 
Toppen