• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omröstning Mössen invaderar?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Som ny husbilsägare är det snart dags för första hösten och vintern.
Det senaste året har jag läst i olika forum om den enorma invasionen av möss i husbilar, har inte förstått varför de har sådan förkärlek till just husbilar.


Hur många av er hade besök av möss i Er husbil under hösten och vintern 20/21 och hur många hade inget besök?



1630004427141.jpeg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Har haft besök 2 ggr. sedan 1997 trots att bilarna stått inne på bondgård. Inte förstört speciellt mycket. Vi åker 3-5 ggr per vinter också. Ingen värme och förstås inget vatten. Tar inte ur all mat då de står i täta plastburkar. Inte heller dynor och sånt. Tar hem handdukar och sängkläder för tvätt. Kläder finns också kvar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inga möss. De verkar grannskapets katter och ev. traktens räv ta hand om. Brukar ha en, möjligen två råttor i trädgården på vintern. De verkar aldrig ha brytt sig om bilen. Kan bero på att det är lättare att äta fågelfrö än att trassla med bilen. En råtta strök definitivt med härom året när räven grävde upp komposten där den levde.

MVH
Hans
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Fick ett tips en gång , när man ställer in bilen för vinterförvaring ( detta gäller halvintegrerade ) låt motorhuven stå uppe mössen gillar visst inte om det är öppet runt omkring när dom snaskar kablar, har hjälpt hos mej , innan när huven var stängd levde dom runt i motorrummet men inte sen jag har öppen huv under uppställningen, kan vara inbillning men fick för mej att det hjälpte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har inte haft någon mus inne i bilen under höst/vinter trots inget enris runt hjulen. Men någon gång under fyra dagar innan midsommar i år var det en mus inne i bilen. Det satt nämligen en i fällan på midsommarafton som inte var där fyra dagar tidigare.

Bilen står inne i kallgarage med motorhuven stängd men tre musfällor inne i bodelen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har inte haft någon mus i bilen sedan jag köpte den för 6 år sedan. Inte heller i husets källare. Luktar alltid bra invändigt.
Tänk så konstigt jag tolkade din text... ;)

Vi har alltid en mus med oss i husbilen, i källaren tycker vi inte den ska vara.
Luktar alltid bra invändigt, lämnas utan kommentar.:eek:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hade jätteproblem i fjol, minns inte hur många jag tog i fällor. Försökte med enris, ättika och hade uppe husbilen på en lyft och tätade 4 möjliga ingångar men inget hjälpte. Nu har vi köpte en kolsyrefälla för att plocka dem så fort som möjligt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kolsyrefälla

MVH
Hans
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Kolsyrefälla

MVH
Hans
Jösses, nu pratar vi om seriösa saker
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jösses, nu pratar vi om seriösa saker
För några år sedan hade vi möss som hade gnagt hål i en avloppsslang i husbilen vilket orsakade en fuktskada som var betydligt dyrare än fällan vi köpt. Hade också haft möss inne i min veteranbil förra vintern, hittade inget söndergnagt men det luktade inte gott efter deras besök. Nu är det krig på riktigt mot mössen och vi ska vinna!
 
Toppen