• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Möss!!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej.
Har en Adria Coral 2010.
Efter att "musen" gnagat på gummilisten till luftitaget, ( när man öppnar motorhuven så delar sej luftkanalen den ena följer med huven upp den andra sitter på plats.) så har jag förklarat krig mot dylika inkräktare.
Vad jag använder det är en hemlis, tänk om "musen" har en dator!
Men en sak som jag höll på att få hicka av då jag lyfte på luckan till fiat batteriet (motor), vid konsolen mitt över batteriet som håller det på plats var där rena Autostradan för mössen att komma in!
Jag tätade med aluminium flugnät så gott jag kunde får se hur länge det håller, samt satte nät i gråvattentank rörets utlopp för att hindra dom små "rara" j-vla.
Nu till saken ni som har en dylik "Fiat"! Är där många fler hål in i kupèn som man bör täta, mottager gärna tips.
Mvh.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Möss!!

jag vet också flera hål som dom kommer in i ,det räcker med ca 7mm men det är också en hemlis ,,jag med lojden

Senast ändrad:

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Vi har en Coral 680 ST 2010, genom golvet bakom kylen finns ett rör 2-3 cm i diameter som saknar nät, där bör inte vara några problem för en mus att ta sig in. Detta rör är väl ämnat som en dränering vid ett ev. gasolläckage, det har jag nu försett med ett metallnät. Även på bildelen hittade jag en tänkbar infart för möss, det gäller stolpen bakom dörrarna där bilbältena är monterade (B-stolpen ?) längst ner på insidan (under bilen) finns en öppning ca.10 cm i fyrkant, på vänster sida är den täckt med ett lock, men på höger finns ett plastgaller vars "maskor" är ca 1 cm i fyrkant, över det hänger en gummilapp som väl fladdrar ut när man slår igen en dörr, men den lär inte stoppa en mus, även denna öppning är nu försedd med metallnät. Nyttan med denna öppning på en husbil kan man ifrågasätta då det knappast blir något övertryck när man slår igen dörrarna, kanske lika bra att täcka över med en plåt ? Utöver ovan nämnda så har jag inte hittat fler hål trots idogt letande, men skall nu ut och kolla kabelgenomföringarna till batteriet.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Vi har en Coral 680 ST 2010, genom golvet bakom kylen finns ett rör 2-3 cm i diameter som saknar nät, där bör inte vara några problem för en mus att ta sig in. Detta rör är väl ämnat som en dränering vid ett ev. gasolläckage, det har jag nu försett med ett metallnät. Även på bildelen hittade jag en tänkbar infart för möss, det gäller stolpen bakom dörrarna där bilbältena är monterade (B-stolpen ?) längst ner på insidan (under bilen) finns en öppning ca.10 cm i fyrkant, på vänster sida är den täckt med ett lock, men på höger finns ett plastgaller vars "maskor" är ca 1 cm i fyrkant, över det hänger en gummilapp som väl fladdrar ut när man slår igen en dörr, men den lär inte stoppa en mus, även denna öppning är nu försedd med metallnät. Nyttan med denna öppning på en husbil kan man ifrågasätta då det knappast blir något övertryck när man slår igen dörrarna, kanske lika bra att täcka över med en plåt ? Utöver ovan nämnda så har jag inte hittat fler hål trots idogt letande, men skall nu ut och kolla kabelgenomföringarna till batteriet.

Hej Ingegerd & Janne
En får tacke fast vi inte är från Värmland!
Jo gallret på höger sida var ca: 20 x 15 mm i varje maska under gummifläpparna.
Jag klippte till aluminium myggnät 2st & fäste dom med limpistolen klappat & klart.
Nu skall jag limma dit nätet vid luftintaget till motorn så det så!
Kör hårt hoppas vi vinner kampen!
Mvh.

Toppen