• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss !!

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Möss !!

Hej på er
Min erfarenhet av en luftig maskinhall med bra ventilation är toppen,
den skyddar mot regn , snö , och inte minst sol i onödan .
Ställer även in den på sommaren när jag inte använder den .
Möss tar sig gärna upp i motorrummet och bygger bo och kan ställa till det ,
därför låter jag alltid motorhuven stå uppen på vintern , dom trivs inte när det är ljust
i motorrummet . Vanliga musfällor står naturligtvis runtom och kollas dagligen .
:mcride:
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Möss !!

Jag tror på Anticimex, de borde ha några års erfarenhet av skadedjur, och att möss och råttor är smarta rackare, det tror jag också på....de lär ju kunna överleva ett atomkrig sägs det! Själv har jag parkerat för vintern i en relativt ny maskinhall utan värme, det känns trotts allt bättre att den står där än utomhus. Vår bil är inte vinterisolerad och det är inte vi heller så vi väntar till våren med nästa resa......men vi kanske ändrar oss.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Möss !!

Jag hade tänkt att lägga in en ”liten” berättelse här som handlade om musjakt av något annorlunda slag. Berättelsen platsar dock inte här på grund av sin längd. Om någon minut tänker jag lägga in den under ”Det hände mig”.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Möss !!

:
mSe till att inget ätbart finns kvar i bilen.
Kolla upp bilen ofta
Var snäll mot traktens katter.
Lycka till , det går inte att stänga mösse n ute. de behöver inte mycket till öppning.usic-icon:
Lycka till
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

ENRIS fungerar alldeles utmärkt förutsatt att man lägger ordentligt med ris på samtliga däck och innanför samtliga dörrar på husbilen.

Vi har haft samtliga våra husbilar undanställda i en lada under vintrarna och aldrig råkat ut för möss medan däremot grannar i ladan som ej anammat detta med enris haft besök vareviga vinter !!!

Numera använder sig samtliga 10 ekipage i ladan av enris sedan 4 år tillbaka och ingen har sedan dess haft besök !

Denna vinter befinner vi dock oss i Benidorm och här finns det annat elände att se upp med - pinjeträdslarverna börjar nu lämna pinjeträden och dessa är mycket farliga för hundar och även för oss människor om olyckan skulle vara framme !
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Hela kvarterets katter har min carport till toalett,pga att där är det snöfritt och behagligt för dem..
Tror ni att all kattskit håller mössen på avstånd? Isåfall skall jag ju inte starta krig mot katterna. Utan utnyttja detta och sälja musmedel.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Tror inte du har några möss i din carport, men har du löst grus eller sand, så gillar katterna att gräva.
 
F

F.d. 25280

Guest
Sv: Möss !!

Vår bil är uppstäld i ett fd stridsvagnföråd och för att slippa påhälsning av möss
lägger jag ut använd kattsand runt hjulen och har aldrig haft påhälsning av möss.
Mössen skräms nog av kattlukten ??

HYMERHASSE
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Möss !!

Nu när det är nysnö kan det vara intressant att ta en sväng runt husbilen. Då ser man musstatusen. Ser man spår till o från husbilen kan det vara OK. Trist är när det är musspår i närheten av husbilen utan att några spår går till eller från. Då vet man var dom bor...

/M
 

Pellan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Hej alla fantaster på detta fina forum,
skrev en rad förra säsongen om denna plåga. Upprinnelsen var att vi fick påhälsning i husbilen, med söndertuggade duntäcken, för ett par tusenlappar som följd. Står med husbilen i en carport, med natur runt om.
Provade med en halv kopp (ca 1dl)diesel, runt bildäcken, på backen.
Sedan dess varit förskonad från möss i bilen.
I år gjort samma sak, inte ett musliv i bilen. För att komplettera försöket, har jag i år satt ut råttfällor i hela carporten.
På tre meter från husbilen tog vi dom närmaste mössen, endast någon enstaka mus. På sju- åtta meter har vi tagit ett flertal, men bilen är orörd.
Miljömässigt, kan väl någon ha synpunkter på spridande av diesel, men 1 dl är väl lika mycket som kan skvimpa ur om olyckan är framme vid en tankning.
Toxiciteten, borde vara lägre/ mindre, än många godkända aktiva preparat
idag.
Detta på mer än 120 dagar denna säsong, o en del av förra säsongen.
MVH Pellan
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Möss !!

Hade möss i råttfällan i husbilen under en veckas tid i höstas. 4-5 st blev det. Tröttnade och beslöt mej för att krypa in under husbilen och analysera varje kvadratdecimrter där under. Med en stark pannlampa och silikonspruta som beväpning kröp jag in. Hittade 2-3 potentiella ställen som jag tätade. En var en kabeltrumma som löper under garaget. Den andra platsen var i gasoltubsutrymmet där också en kabelgenomföring tätades. Mössen kom troligen in den vägen pga att gasolutrymmet har ett ventilationshål i botten. Detta hål får ej läggas igen. Däremot kabelgenomföringen i utrymmet tätades.
Har inte haft nån mus sen dess. Råttfällan står laddad med ost alltjämt. Dock ingen mus vid inspektioner!
Vi tror vi kan blåsa faran över!
Dyk in under husbilen! Lägg en halvtimme på att analysera! Du hittar ingången förr eller senare!
Lycka till!!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Hej Pellan!
Kom att tänka på "Ukraina" nu i dagarna"!
Du skriver. "Miljömässigt, kan väl någon ha synpunkter på spridande av diesel, men 1 dl är väl lika mycket som kan skvimpa ur om olyckan är framme vid en tankning."
Mvh. " Ps" visst är det uppfriskande! "Ds"
 

Carita

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
221
Medlemskap
2025
Sv: Möss !!

Jag har köpt Antimus-hjulkassetter hos en firma i Halden, Norge. www.antimus.no
Försäljaren ringde och sa att Forsbergs i Hyssna var beredd att ta upp import från dom. Kontakta Mattias Johnsson hos Forsbergs för mera info.
Jag har inte haft några musbesök i vinter, trots att HB,n står i en loge.
mvh/Leif
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möss !!

Tänk på att en mus kan hoppa drygt 30 centimeter rakt upp om den är motiverad.
 
F

F.d. 31023

Guest
Sv: Möss !!

Denne kan missforstås.

Her kommer en annen versjon..

Ser det er en del som har problemer med mus (möss). Mange i Norge bruker såkalte muse-kassetter når de setter bobilen til vinteropplag. Har ikke hørt om personer som har fått disse gnagerne inn i bilen når de har såkalte antimus-kassetter under hjulene.
https://www.antimus.se - og i Sverige er det Forsberg Fritidssenter som har enesalg for Antimus-kassetter.

Husk å forberede vinterlagring..

Tore Steinar
 
Toppen