• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

möss spår

F

F.d. 3727

Guest
Sv: möss spår

Hej. Har ni hört talas om "vasskatta"? Fyll till hälften en tiolitershink med trettoprosentig glykolblandning. Spänn ett papper över den och skär ett kryss, ca en dm långa ben. häng upp en åtel en bit ovanför krysset. De små lymmlarna rasar igenom krysset och drunknar, kan plockas upp innan de begynner att lukta av dem. Vasskatta = vattenkatten. Lycka till. Hälsning från Olle.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: möss spår

Glömde säga att en landgång bör man ordna till så dom tar sig upp till åteln ovanför krysset. Hälsning fr. Olle.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Hej alla musjägare.
Olles metod med glykol är väldigt bra MEN det är inte tillåtet att jaga möss eller råttor med glykolfälla i Sverige.:mad: SYND:mad:
Anders.B
 

Rolf o Maude 45

FD HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
45
Medlemskap
2023
Sv: möss spår

Hej
Har varit och kollat mus fällan, en stackare som gillade ost men som ej hann med, söker nu ingången men det verkar svårt,får utöka antalet fällor
vi använder bilen som stuga på vintern men har alldrig upplevt tidigare att mössen har tagit sig inn

Rolf
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: möss spår

Musjägaren farbror Claes funderar.

I en annan tråd har jag berättat om hur mössen kommer och går i
husbilen. De kapar kablar av diverse slag, tar bort klädseln på dynornas
knappar, så att dessa blänker i all sin metalliska ”skönhet”. Jag vågar knappt
tänka på allt som de i en framtid kan få för sig.

I bilen har jag två fällor som gör sin plikt ett par gånger i veckan.
Eftersom jag inte ser något slut på invandringen så satte jag mig i bilen
i en tänkarposition – huvudet stöttas med ena handens tumme och pekfinger.
Varför och varifrån kommer de, det var huvudfrågorna. Med hjälp av svaren
på de frågorna så kanske jag kunde lösa invandrarfrågan.

Varför? Jag kom ganska snart överens med mig själv om, att svaret på den frågan
kan endast en mus med sitt mustänk svara på. Alltså nästa fråga.

Varifrån kommer de? Att möss inte tar sig till att vandra långväga som sina kusiner lämlarna,
det trodde jag mig veta. Kommer de och besöker husbilen, då bör det vara efter en
kortare promenad från sin bostad. Nu kan ju möss bosätta sig inomhus, och inte i jordhålor
som mera brukligt är, men eftersom jag endast har sett ett och annat lortspår efter dem
inne i bilen så tolkar jag det som att husbilen endast är deras utflyktsmål.

Nu börjar det klarna. Mössen bor naturligtvis i närheten och har efter en kort utfärd upptäckt
husbilen som kanske ett käckt tillhåll för diverse bustricks. Mitt huvud får nu klara sig utan stöttning
och jag syns strax undersöka den närmaste omgivningen krypande på alla fyra. Tänk vad ett
kontrollerat och manligt systematiskt tänkande kan ge för resultat.
Jag fann nämligen strax en typisk entré till en musfamiljs bostad. Ett litet runt hål med en diameter
av 20 mm. vars fortsättning fortsatte ner i moder jord. Runt hålet kunde jag skönja avtrycken efter små mustassar.

Min åtgärd blev att i hålet hälla ner en vätska, vars lukt och beskaffenhet väl matchade det obehag
som mössen hade åsamkat mig. Jag utgår ifrån att mössen flyttar och att de därmed tar sig andra och närmare
utflyktsmål än mitt utflyktsmedel. Jag kommer självfallet att hålla koll på misstänkta hål i husbilens närhet
och även hålla er uppdaterade på min livsuppgifts fortsättning.

Hälsningar från farbror Claes.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: möss spår

Har nu satt ut en musfälla i bilen.
Agnat med Prästost 17+. Den ev och objudne besökaren skall inte kola av för högt kolesterolvärde i alla fall, nej det får bli slaganfall för att Gbg-vitsa lite.
Tejp runt osten, nyputsad säkring, nu jäklar!

Fy vad tomt, kallt och rått (nu var jag där igen) det var i bilen, jag vill ha kvar känslan av värme och mys. Det blir en lång väntan på vårsolen.
Om 10 dagar, den 22/12, är det som mörkast, sedan vänder det om än långsamt i början.
Den som väntar på något gott.....
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: möss spår

Vi får ibland in någon mus på altanen och dom plockar jag direkt.
Salami är bra till musfällan för det sitter fast bra och det lockar.
Jag kör med den danska.

För ett par år sedan hade vi fågelmat på altanen och såg att det var solrosfröna som lockade men dessa har vi nu på annat ställe.

Jag hade en laddad fälla bredvid fröpåsen och när jag öppnade altandörren såg jag en mus som satt och åt ur ett hål i påsen. Musen blev naturligtvis dödsförskräckt och hoppade rakt upp i luften och hamnade på fällan som slog igen.
En sådan situation lär man inte få uppleva en gång till och inte musen heller eftersom den sedemera blev nerspolad i toan.
:santa-3-icon:
 

claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
1983
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Hej nu har vi problen med möss i husbilen dom kommer in alla lådor även i besticklåda
jag har prövat med elektonisk muskrämma vit och gul lös som de älskar att äta jag har
även provat enris men det fungerar EJ finns det några andra råd MVH Claes i Göteborg
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: möss spår

Hej Claes.
Följ din namnes råd. Leta efter mössens originalboning
och se till att de försvinner därifrån.

Hälsningar från musjägaren farbror Claes, med stor erfarenhet
hur man gillrar en fälla för musen.

PS/ Senaste rapporten från mitt jaktdistrikt:
Inga möss i bilen och inga musbon i bilens närhet. /DS
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: möss spår

Nattens fångst av möss lägger jag bakom maskinhallen ,
som sedan SKATORNA tar hand om inom en timme.
En del Möss är lite våta i pälsen dom verkar godast.
Varför inte gynna KRETSLOPPET.

GOD JUL önskar hanssiv
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: möss spår

Även vi har fått husbilsmöss.
Vi har haft misstankar några veckor och förra fredagen inhandlade jag två gammaldags musfällor och en nymodig plastvariant.
När jag var och tittade till husbilen för en timma sedan var osten uppäten på en av träfällorna och i de andra två var det möss.
Det verkar som om de kommer in via motorrummet.
Är det någon som vet var de brukar komma in och hur man kan förhindra att det kommer in nya husbilsmöss?
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Hej Leif

I vår förr-förra bil så åt sig mössen in genom gummibäljen runt hastighetsmätarvajern.
Det var bara ett stort hål, rena motorvägen. Kolla alla gummigenomförningar så hittar du säkert något.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: möss spår

"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Problem med slagfällor, ssk om man har bilen garagerad långt hemifrån. Betet blir uppätet och musliken luktar illa. Lantmännen säljer vippfällor för hinkar, men dessa skall vittjas ngn gång per dygn om man är laglydig. Förr använde man ju dessa med glykolblandning vilken dels gjorde att mössen sjönk och drunknade närmast momentant och dels hindrade förruttnelse och dålig lukt. Men denna användning alltså inte laglig numera....
Mvh
Åke
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: möss spår

:holly-3-icon: Hej på er . Motorrummet är ett mörkt och skyddat ställe för möss att vistas i,
bygga bon , gnaga på kablar , slangar och skumgummi .

Tar sig vidare in till kupen via övergångar mellan motor och kupen.

Efter att haft musbon på topplocket en gång , har jag alltid motorhuven uppe
på bilarna som står uppställda för vinterförvaring i maskinhallen.

Därefter inga musproblem på bilarna , musfällor finns det naturligtvis i närheten.


GOD JUL :santa-3-icon: :santa-5-icon:
 
Toppen