• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

möss spår

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Jäklar nu har det hänt det som
man är så rädd att få :confused:
Hittade spår efter möss . issolerigs matrial på golvet i förarhytten :mad:
men vi ska till Husbilsfirman på måndag,
det måste ju gå att röka ur dom små J-la odjuren hoppas jag :confused:

country
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: möss spår

Lägg ut hackad GUL LÖK på flera ställen i bilen. Det har hjälp oss i flera år i olika bilar. Man kan dock få byta ut löken en eller ett par gånger, under vintern. Även doften av en-ris kan hjälpa till, men LÖKEN är mycket effektiv.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: möss spår

Min personbil (C4-06 turbodiesel) började häromdan uppföra sig väldigt konstigt...hackade och var kraftlös. Åkte till verkstaden....
på med datorn... ingen turbokraft....mössen hade gnagat stora hål i turboslangen av armerat gummi!
Fick ett tips att bespruta gummidetaljerna med Wurth mineralolja.
Jag kommer genast att bespruta dylika detaljer även i husbilen!
På verkstaden berättade man om att det var inte helt ovanligt med avgnagade bränsle och el-ledningar....
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Tack för alla tips!:yes:
Jag ska även ringa anticimex i morgon bitti..hann ej upp i tid idag:wideeyed:
konstigt

vad natt suddet ställer till med

när man vill så gärna sitta här och skriva och sen läsa alla tips

känns skönt att vara med här i husbilsklubben.se

med alla likasinnade husbilsägare !:D

Ha det bra

Country
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: möss spår

Använder man bilen en gång i veckan så slipper man det. Har du hittat några möss i vardagsbilen?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: möss spår

Skulle aldrig glömma en Famous Groose i bilen och den gillar nog inte mössen, bara husmusen!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: möss spår

Jag har kollat tidigare år på olika ganska vetenskapliga tester av olika sätt att inte få in möss i hus och bilar. Elektroniska pipljud, vitlök, enris, gurka, och andra huskurer. Om detta fungerat ett år beror det troligen på att det inte var några möss som ville in just då. Det enda som säkert hjälper är att lägga ut gift runt huset och och bilen. Helst ett par olika sorter, då de fort blir resistenta mot vissa mildare gifter. Många ställen och mycket gift är det enda som hjälper.
Ove.G
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Möss!!!

Hej husbilsvänner.
En fin dag idag så vi åker ut till husbilen som står i en nybyggt lada.Kommer ut och öppnar dörrarna till bilen och ser en massa MUSSKIT inte roligt,men det blev städning och så la vi in vitlök får se om det hjälper.Dom hadde varit på en svamp som vi glömt inne på toal.Och i isoleringen vid hjulhuset, tråkit men vad gör man.JO idag på morgonen så har jag skickat efter två olika fällor.Den ena en batteridriven sak som har ultraljud och tre stycken vippfällor som man fäster på en hink med glykol i så vi får se om detta hjälper.

Ha en bra dag Hälsningar Dennis & Kerstin
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Hur många av er som haft besök av möss i husbilen/bilen har hund eller katt som vistats/åkt i densamma?
Anledningen till att jag undrar är att när vi bodde i villa hade vi bekymmer med möss när vi inte hade andra husdjur. När vi sen skaffade hund och katt försvann problemen med mössen. / Jeanette
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Vi har två hundar och varje höst när åkrarna är skördade kommer mössen in i huset. De expedieras snabbt med några musfällor. Nattens fångst läggs sedan i toaletten utan att spola, till hustruns stora förtjusning :wink: .

Hittills har husbilen klarat sig.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: möss spår

Det där med lök funkar det verkligen?? Enda gången jag fått möss i bilen är då jag hade lök där.
Kör annars med enris, har i år också köpt två "pipare" på Conrads en till motorutrymmet och en till bodelen, får se om de gör nytta. Annars är ju det både billigt och bra att sätta in en så där 10 musfällor laddade med godis då åker ju de dit med en gång.

Ha det Torbjörn
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Möss !!:mad: :mad: :mad: :mad:

Förra söndagen lade jag ut 3 fat med skivad gul lök och lade fullt med enris runt
hjulen på husbilen. Idag efter knappt en vecka så är det fullt med spår efter mössen
och de har ätit av lökarna.:confused:
Någon som har bättre tips ?

MVH
Hasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Mitt bästa tips är musfällor. Helt vanliga av ståltråd med en fjäderbelastad bygel. Agna med något lämpligt och sätt en bit tape runt så att det blir svårare att äta av agnet. Då är chansen större att musen får vika hädan. Tejpa dock inte så tätt att aromen från agnet inte tränger ut. Ställ flera stycken på något oömt, till exempel en tidning.

Lycka till i olyckan!
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: möss spår

Hejsan!
Jag heter Lova-Lo och är duktig på att jaga möss.Är hemma hos farmor och farfar idag och är 3 år gammal.:p :wink:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: möss spår

Agna musfällorna med hasselnöt. De sitter kvar och användas vid nästa laddning. Om inte någon muskompis ätit upp den efter att den första löst ut fällan.

Upptäckte en märklig sak innan kylan kom: de där bruna sniglarna gillar hasselnöt. De smög sig på fällan och sög i sig nöten så att bara skalet var kvar, ibland utan att lösa ut fällan men några gånger small fällan igen så at de blev kvar.

EssoJ
 
Toppen