Pelle&Lena
HBK Medlem
Lämnar inget ätbart alls kvar i vår bil, klarat oss än så länge, står i carport utan värme på.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Håller med dig om att man vill hindra mössen från att ta sig in i bilen. Kruxet är ju bara att jag inte vet var dom tar sig in. Kommer att krypa under bilen och syna alla hål där de kan ta sig in. Helst skulle man ju vilja sätta en kamera, typ åtelkamera, under bilen och som filmar dem när de tar sig in. Vet dock inte om det finns någon kamera som reagerar på möss.Jag undrar verkligen om enris, musskrämmor m.m. funkar om man har dem inne i bilen?
Tjutet från en skrämma lär väl inte höras utanför bilen menar jag, liksom lukten från enriset.............
Det borde väl vara prio på att mössen inte tar sig in i bilen överhuvudtaget?
Det låter ju som en bra lösning! Men jag misstänker att det finns fler hål som inte är ventilationshål. Ett sådant hål borde ju vara där handbromsvajern går upp i bilen. Finns säkert fler som jag kommer att upptäcka när jag kryper under. Har inte tillfälle just nu, men till helgen blir det till att krypa under bilen.jag fårstår inte hur ni kan få möss i bilarna Jag har stålnät över alla ventilationshål, har aldrig haft några möss fastän våra husbilar (7 hembyggen) står ute under tak i 25 år
Har inte testat på husbilen men i vårt garage hade vi möss på besök en höst - jag lade ut enris vid alla öppningar jag hittade men tog ytterligare 15 möss där i fällor under hösten efter att enriset placerats ut...Finns det någon som misslyckats med enris?
Var under vår husbil i den gångna helgen. Hittade fem ventilationshål som jag avser att sätta metallnät för.Det låter ju som en bra lösning! Men jag misstänker att det finns fler hål som inte är ventilationshål. Ett sådant hål borde ju vara där handbromsvajern går upp i bilen. Finns säkert fler som jag kommer att upptäcka när jag kryper under. Har inte tillfälle just nu, men till helgen blir det till att krypa under bilen.
Det finns ju en grövre sorts stålull som man kan ”täta” hål med och som mössen inte kan bita sig igenom.Var under vår husbil i den gångna helgen. Hittade fem ventilationshål som jag avser att sätta metallnät för.
Det finns ett antal kabel- och slanggenomföringar där man kan tänka sig att mössen kan gnaga upp hålen och ta sig in.
Jan-Olov
Lägg enris runt var hjul, ska vara bra säger folk.Vi har haft möss i husbilen ett par vintrar.
Den har stått utomhus under skärmtak och varit ouppvärmd.
Så i år tänkte vi att vi skulle bli av med mössen.
I helgen köpte vi 2 musskrämmor som skulle täcka 80+50kvm. Den ena skrämman skulle dessutom vara extra effektiv genom att den skickar ut ”pulser” i elsystemet som skall skrämma bort mössen.
För att inte enbart lita på skrämmorna så placerade vi ut en musfälla på insidan av varje hjul.
Till saken hör att vi fortfarande använder husbilen så den är inte urplockad som de andra vintrarna.
Nu tusan skulle det väl bli musfritt!
Trodde vi ja!
Under två nätter har det varit möss i husbilen och mumsat dels på en marinad och dels på en kryddmix.
En sak är dock säker och det är att skrämmorna inte har haft någon som helst effekt. Det enda som visat något resultat är att en mus fastnat i en av musfällorna vid hjulen.
Nu vill jag be om hjälp med tips på vad vi skall göra för att bli av med mössen!
Önskar Kjell
stoppa enris under hjulhusen lägg även fram vid pedalerna lägg en tidning under så det inte blir skräp på golvet lycka tillVi har haft möss i husbilen ett par vintrar.
Den har stått utomhus under skärmtak och varit ouppvärmd.
Så i år tänkte vi att vi skulle bli av med mössen.
I helgen köpte vi 2 musskrämmor som skulle täcka 80+50kvm. Den ena skrämman skulle dessutom vara extra effektiv genom att den skickar ut ”pulser” i elsystemet som skall skrämma bort mössen.
För att inte enbart lita på skrämmorna så placerade vi ut en musfälla på insidan av varje hjul.
Till saken hör att vi fortfarande använder husbilen så den är inte urplockad som de andra vintrarna.
Nu tusan skulle det väl bli musfritt!
Trodde vi ja!
Under två nätter har det varit möss i husbilen och mumsat dels på en marinad och dels på en kryddmix.
En sak är dock säker och det är att skrämmorna inte har haft någon som helst effekt. Det enda som visat något resultat är att en mus fastnat i en av musfällorna vid hjulen.
Nu vill jag be om hjälp med tips på vad vi skall göra för att bli av med mössen!
Önskar Kjell
Om du läser svaret ovanför ditt, Valkyrias svar, så förstår du varför jag inte gör det.stoppa enris under hjulhusen lägg även fram vid pedalerna lägg en tidning under så det inte blir skräp på golvet lycka till
Köpte rep på Biltema och tjärade repen och plaserade dom pä hjulen luktar starkt och i år inga råttor i bilen .Jag undrar verkligen om enris, musskrämmor m.m. funkar om man har dem inne i bilen?
Tjutet från en skrämma lär väl inte höras utanför bilen menar jag, liksom lukten från enriset.............
Det borde väl vara prio på att mössen inte tar sig in i bilen överhuvudtaget?