• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss i husbilen - lita inte på musskrämmor

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Förra vintern hade vi tidigt i december besök av möss. Slet då ut mattan som säkert har fått lite på sig som luktade gott. Tvättade sen ur bilen ordenligt och satte sen ut 3 kaffefat på golvet med bomull (eller ngt liknande) indränkta med pepparmintsolja. Sen hade vi inte fler beök den vintern. Tror mkt på att det kan bero på den milda vintern som gjorde att mössen kunde få mat från annat håll. Nu kommer strax nästa vinter, få se om dom kanske lärt sig tycka om pepparmintsolja. Dom är riktigt luriga dom där mössen. :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag undrar verkligen om enris, musskrämmor m.m. funkar om man har dem inne i bilen?
Tjutet från en skrämma lär väl inte höras utanför bilen menar jag, liksom lukten från enriset.............

Det borde väl vara prio på att mössen inte tar sig in i bilen överhuvudtaget?
Håller med dig om att man vill hindra mössen från att ta sig in i bilen. Kruxet är ju bara att jag inte vet var dom tar sig in. Kommer att krypa under bilen och syna alla hål där de kan ta sig in. Helst skulle man ju vilja sätta en kamera, typ åtelkamera, under bilen och som filmar dem när de tar sig in. Vet dock inte om det finns någon kamera som reagerar på möss.
Kjell
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi klarar oss under carport med lite värme o många besök i bilen. Tror att det främst beror på att det fins tre, fyra katter runt här. Riktiga jägare har de inte en mus, fågel eller kaninunge i munnen är de inte synliga. Själva vi en råtthund. Grannar har problem med stora hejans råttor, inte vi. De har nog varnat varandra för hunden.
 

Martin/Carina

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
25035
Medlemskap
2024
Självklart inne i bilen
Fick lära mig det av min morfar att använda enris typ jordkällare med potatis och morötter
eller där dom förvarade havre / säd för att slippa möss o råttor
har använt det i 20 år och inga möss sedan dess
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
jag fårstår inte hur ni kan få möss i bilarna Jag har stålnät över alla ventilationshål, har aldrig haft några möss fastän våra husbilar (7 hembyggen) står ute under tak i 25 år
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
jag fårstår inte hur ni kan få möss i bilarna Jag har stålnät över alla ventilationshål, har aldrig haft några möss fastän våra husbilar (7 hembyggen) står ute under tak i 25 år
Det låter ju som en bra lösning! Men jag misstänker att det finns fler hål som inte är ventilationshål. Ett sådant hål borde ju vara där handbromsvajern går upp i bilen. Finns säkert fler som jag kommer att upptäcka när jag kryper under. Har inte tillfälle just nu, men till helgen blir det till att krypa under bilen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det låter ju som en bra lösning! Men jag misstänker att det finns fler hål som inte är ventilationshål. Ett sådant hål borde ju vara där handbromsvajern går upp i bilen. Finns säkert fler som jag kommer att upptäcka när jag kryper under. Har inte tillfälle just nu, men till helgen blir det till att krypa under bilen.
Var under vår husbil i den gångna helgen. Hittade fem ventilationshål som jag avser att sätta metallnät för.
Det finns ett antal kabel- och slanggenomföringar där man kan tänka sig att mössen kan gnaga upp hålen och ta sig in.

Jan-Olov
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Var under vår husbil i den gångna helgen. Hittade fem ventilationshål som jag avser att sätta metallnät för.
Det finns ett antal kabel- och slanggenomföringar där man kan tänka sig att mössen kan gnaga upp hålen och ta sig in.

Jan-Olov
Det finns ju en grövre sorts stålull som man kan ”täta” hål med och som mössen inte kan bita sig igenom.
Kjell
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Byggskum kan man täta med, det gillar inte mössen, det innehåller cyanoakrylat som är giftigt.
Enris funkar inte, det vet jag av egen erfarenhet.
Om man tätar bostadsutrymmet så det blir hermetiskt tillslutet så finns ju alltid motorrummet som tillflyktsort.
Där finns en massa läckra kabelmattor, slangar och filter de kan sätta tänderna i.
En kompis fick kabelmattan söndergnagd på sin nya Volvo, det gick på över 30 000:-. Som tur var tog försäkringsbolaget det, men självrisk fick han betala.
Nej, det enda är att stoppa odjuren innan de tar sig in i bilen. Slag fällor eller burfällor på marken under bilen är nog det bästa (efter katt).
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Vi har haft möss i husbilen ett par vintrar.
Den har stått utomhus under skärmtak och varit ouppvärmd.
Så i år tänkte vi att vi skulle bli av med mössen.
I helgen köpte vi 2 musskrämmor som skulle täcka 80+50kvm. Den ena skrämman skulle dessutom vara extra effektiv genom att den skickar ut ”pulser” i elsystemet som skall skrämma bort mössen.
För att inte enbart lita på skrämmorna så placerade vi ut en musfälla på insidan av varje hjul.
Till saken hör att vi fortfarande använder husbilen så den är inte urplockad som de andra vintrarna.

Nu tusan skulle det väl bli musfritt!

Trodde vi ja!

Under två nätter har det varit möss i husbilen och mumsat dels på en marinad och dels på en kryddmix.

En sak är dock säker och det är att skrämmorna inte har haft någon som helst effekt. Det enda som visat något resultat är att en mus fastnat i en av musfällorna vid hjulen.

Nu vill jag be om hjälp med tips på vad vi skall göra för att bli av med mössen!

Önskar Kjell
Lägg enris runt var hjul, ska vara bra säger folk.
 

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Har haft enris flera år och varit utan möss, toppen, men förra året hade dom börjat bygga bo i riset… hmmm… så ja har man tur så funkar det kanske men min åsikt är katter och fällor och bort med alla smulor…
 

Berzzan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tierp
HBK-Nr
14992
Medlemskap
2025
Vi har haft möss i husbilen ett par vintrar.
Den har stått utomhus under skärmtak och varit ouppvärmd.
Så i år tänkte vi att vi skulle bli av med mössen.
I helgen köpte vi 2 musskrämmor som skulle täcka 80+50kvm. Den ena skrämman skulle dessutom vara extra effektiv genom att den skickar ut ”pulser” i elsystemet som skall skrämma bort mössen.
För att inte enbart lita på skrämmorna så placerade vi ut en musfälla på insidan av varje hjul.
Till saken hör att vi fortfarande använder husbilen så den är inte urplockad som de andra vintrarna.

Nu tusan skulle det väl bli musfritt!

Trodde vi ja!

Under två nätter har det varit möss i husbilen och mumsat dels på en marinad och dels på en kryddmix.

En sak är dock säker och det är att skrämmorna inte har haft någon som helst effekt. Det enda som visat något resultat är att en mus fastnat i en av musfällorna vid hjulen.

Nu vill jag be om hjälp med tips på vad vi skall göra för att bli av med mössen!

Önskar Kjell
stoppa enris under hjulhusen lägg även fram vid pedalerna lägg en tidning under så det inte blir skräp på golvet lycka till
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Jag undrar verkligen om enris, musskrämmor m.m. funkar om man har dem inne i bilen?
Tjutet från en skrämma lär väl inte höras utanför bilen menar jag, liksom lukten från enriset.............

Det borde väl vara prio på att mössen inte tar sig in i bilen överhuvudtaget?
Köpte rep på Biltema och tjärade repen och plaserade dom pä hjulen luktar starkt och i år inga råttor i bilen .
 
Toppen