• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Möss i bilen

Kerand0929

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13070
Medlemskap
2025
Hej
Vad är det bästa knepet för att slippa få in möss i bilen?
Den står i en lada torrt och fint men möss i vissa lådor. (Kabe)
Mvh
Anders

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vi ”tigger” kattbajs av bekanta som vi lägger i plastkärl under husbilen.
Byter emellanåt ut till nytt fräscht bajs.
Vi har inte på 5 vintrar haft ngt besök.

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Våra erfarenheter från 20 år med sommarstuga i hälsinglandsskogen, samt nu även husbil i en maskinhall ett par hundra meter från stugan är att ingen av de husmorstips (enris, peppermyntsolja, etc) som vi provat har fungerat öht. Inte heller elektrisk musskrämma. Det som har funkat hyfsat i husbilen är mycket noggrann städning av allt som har haft mat på sig, lådor, skåp, kyl - sjukhusrent skall det vara. Och ingen värme på. Rensning av all plast och eventuella stearinljus (svinto gillar dom, disktrasor, diskborste, soppåsar). Dom kommer kanske in i alla fall, men gör ingen skada mer än att lämna sina pluttar..... I år lyckades vi dock glömma att noggrant torka av säkerhetsbältena, så jag har precis fått hämta ut ett ersättningsbälte från Augustin för strax över 4k. Butiker i sverige ville ha 5.5...... I stugan i år åt dom upp snöret till ett pärlshalsband som "någon" hade glömt i en soffa.
Jag sätter även ut musfällor av modellen No See No Touch vid varje hjul och ser till att tömma dessa ofta. Möss äter gärna upp döda kusiner och det blir ingen kul städning efter det kan jag berätta. Nästa vinter skall vi nog testa kattbajs, det finns ett par donatorer i närheten. Lycka till! /t

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
De första åren hade jag enris runt hjulen, men flyttade och fick svårt att få tag på enris i fortsättningen.
Sedan dess använder jag apotekets pepparmyntsolja. Tar några droppar på bomullstussar som jag placerar i motorrummet, bodelen och garaget.
Vet ej vilket som är effektivast, då jag aldrig haft möss i bilen, så jag fortsätter med pepparmyntsoljan. Har det året runt i garaget, då man ibland fricampar i skogskanten och speciellt på sensommaren/tidig höst.
Det är ju inte bara vintertid, då HBn är avställd, som mössen riskerar att ta sig in.

Toppen