Våra erfarenheter från 20 år med sommarstuga i hälsinglandsskogen, samt nu även husbil i en maskinhall ett par hundra meter från stugan är att ingen av de husmorstips (enris, peppermyntsolja, etc) som vi provat har fungerat öht. Inte heller elektrisk musskrämma. Det som har funkat hyfsat i husbilen är mycket noggrann städning av allt som har haft mat på sig, lådor, skåp, kyl - sjukhusrent skall det vara. Och ingen värme på. Rensning av all plast och eventuella stearinljus (svinto gillar dom, disktrasor, diskborste, soppåsar). Dom kommer kanske in i alla fall, men gör ingen skada mer än att lämna sina pluttar..... I år lyckades vi dock glömma att noggrant torka av säkerhetsbältena, så jag har precis fått hämta ut ett ersättningsbälte från Augustin för strax över 4k. Butiker i sverige ville ha 5.5...... I stugan i år åt dom upp snöret till ett pärlshalsband som "någon" hade glömt i en soffa.
Jag sätter även ut musfällor av modellen No See No Touch vid varje hjul och ser till att tömma dessa ofta. Möss äter gärna upp döda kusiner och det blir ingen kul städning efter det kan jag berätta. Nästa vinter skall vi nog testa kattbajs, det finns ett par donatorer i närheten. Lycka till! /t