• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Möjligt montera takbox på cykelstället?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025
Hej!
Vi tänkte ge oss ut i påsk med husbilen för att åka skidor i Trysil.
Eftersom vår husbil inte har såvärst mycket stuvutrymme funderar jag på om det vore möjligt att montera takboxen, som normalt sitter på den "vanliga" bilen, på cykelstället på husbilen istället.

Takboxen ifråga har "gripklor" som kan skjutas i längsled för att krama om lämpliga stänger, men stängerna på cykelstället går ju så att säga åt fel hålls, så jag undrar om någon har tips om hur man skulle kunna få dit tvärsgående stänger som takboxen kan gripa tag runt?

Tacksam för alla idéer, även sådana som inte inbegriper kombinationen cykelställ+takbox.

(Att montera takboxen på taket är ett litet för avancerat och dyrt projekt i vårt fall. Vi har ingen stege upp på taket och att få dit en skall tydligen vara väldigt dyrt.)

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Möjligt montera takbox på cykelstället?

kan du inte bara sätta spännremmar om det hela ? har du reling på taket kan förstärka med ett spännband mellan den o cykelstället så kan du lasta mer, men tänk på vikten , ja tror man ska ha högst 50kg där, hälsningar lasse PS ett alternativ är en så kallad dynbox finns på jysk tex, biltema har även i aluminum men den är tyngre DS

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det en smal skibox så är det väl bara vinkla ner cykelhållaren och lägga på boxen samt där spännband i öglorna och där hjulen på cyklarna är.
På så sätt kommer ni ju i boxen på ett smidigt sätt.

Ps:Ta med en liten kupevärmare (700w räcker) och ställ nere vid pedalerna.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Boxen är drygt 90cm bred, och jag tror inte på att spännbanden för cyklarna klarar av att säkert hålla box plus innehåll på plats. Nej, jag lutar mer åt att hitta några aluminium-profiler och skruva dem på plats tvärs cykelskenorna... Någon som har tips på var man hittar sådana i Linköping?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bauhaus-varuhusen brukar vara välsorterade på både profiler och plåtar i olika material.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Ps:Ta med en liten kupevärmare (700w räcker) och ställ nere vid pedalerna.

Intressant att det räcker med 700 watt. Jag tänker köpa ett elelement men vet inte vilken effekt som behövs till min alkovbil som är 5,40 m lång, för vår sommar och höst. Min fundering just nu är en frostvakt på 400 watt. Om det inte räcker går det ju att stötta med gasolpannan.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Boxen är drygt 90cm bred, och jag tror inte på att spännbanden för cyklarna klarar av att säkert hålla box plus innehåll på plats. Nej, jag lutar mer åt att hitta några aluminium-profiler och skruva dem på plats tvärs cykelskenorna... Någon som har tips på var man hittar sådana i Linköping?
Ja men det finns väl andra spännband??????

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Jovisst finns det andra spännband. Men "gripklorna" på takboken sluter inte helt ihop käftarna - där är en glipa även när de är max ihopklämda - och då kommer ett spännband att kunna slinka igenom den glipan.

Se här: Takboxar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Intressant att det räcker med 700 watt. Jag tänker köpa ett elelement men vet inte vilken effekt som behövs till min alkovbil som är 5,40 m lång, för vår sommar och höst. Min fundering just nu är en frostvakt på 400 watt. Om det inte räcker går det ju att stötta med gasolpannan.

Det räcker gott och väl som stödkörning för att slippa kallraset från kupén.

Hur många skidor skall i boxen?
Är det bara 2 par hade jag skippat boxen och lagt dom i skidfodral och sen på cykelhållaren.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Ja det hade varit ett alternativ, men i vårt fall har vi:
  • Tre par längdskidor med stavar
  • Två par slalomskidor med stavar
  • En fjällpulka
  • Sedan brukar vi har pjäxbagarna och liggunderlag i boxen också

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

tänk på vikten du får lasta på cykelstället 45kg

F

F.d. 53133

Guest

Vikt som får lastas på cykelstället kan variera med fabrikat...

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Det verkar som om de flesta Omnistore cykelhållarna har maxlast på 50kg och att min takbox väger 28,6 kg. Det ger en nyttolast på ca 20kg efter att jag hittat ett bra sätt att fästa boxen på.

Alternativet blir kanske att köra på en dynbox och bara stuva "vanliga" grejer i den och ta slalomskidorna i packutrymmet och längdskidorna och pulkan i kupén under färd (och ställa ut dem utanför när vi kommer fram).

Har någon förslag på lämplig dynbox isåfall? Och hur man sätter fast den? (Räcker remmar?)

Senast ändrad:
Toppen