• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

mögel i madrass

F

F.d. 551

Guest
Hej husbilsvänner! Jag har precis insett att min madrass inte kan andas genom sängbotten och eftersom jag sover varje natt där så har det börjat bildas mögel i madrassen. Jag har börjat rita på att bygga om sängen med spjälor undertill istället, inklusive skivan jag tar ut när jag ska bädda ut till dubbelsäng. Rent spontant känns det som det bästa alternativet, men tänkte höra här om någon varit med om liknande och har erfarenheter om detta...? Madrassklädseln kan jag ju tvätta, men själva skumgummit inuti, bör jag byta ut det?

Jag ska försöka ta lite bilder på det hela och ladda upp imorgon.
Alla tips och synpunkter mottages tacksamt!
Tack på förhand!
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: mögel i madrass

Jag vet att innan husbilsperioden så hade vi en lång segelbåtsperiod. Då köpte vi särskilda underlag till kojerna som gjorde att det kunde komma in luft under och ventilera. Det gjorde att vi slapp fukt och mögel i madrasserna. I husbilen har vi inte det problemet.
Var vi köpte madrassunderlaget minns jag inte nu, men kanske Svensk camping och fritid. Borde gå att hitta på nätet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: mögel i madrass

Skumgummien bør byttes ut - det er ikke bra for helsen med møgel- sporene er spesiellt farlige.

For å gjøre endringen enkel og få en god liggekomfort så kan en bruke et madrassunderlag fra Froli FROLI_Bettsysteme Mobil: Froli Kunststoffwerk GmbH & Co. KG - er nå standard i dyrere tyske husbiler, men koster egentlig ikke så mye. Monterte det selv i min forrige bil for å få bedre liggekomfort, men det gir og en luftspalte under madrassen.

Den jeg brukte er Grundpaket: Froli Kunststoffwerk GmbH & Co. KG to pakker i en dobbeltseng.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: mögel i madrass

Har du lastutrymme under bädden , finns värmeutsläpp där i såfall öppna ventilen så du får cirkulation ,annars kanske du får ta upp några nya ventilhål
, har du hel botten på sängen kan du behöva gör några lufhål där kanske en perforerad masonit skiva kan vara bra, det är viktigt att blir cirkulation kallt under o varmt över = kondens, Lycka till o du byt madrass det finns nån på Jysk som är som små upphöjningar på, kolla dom,
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: mögel i madrass

Nu vet inte jag hur ni använder er husbil. Men jag förmodar att ni lagar mat, duschar, torkar våta kläder mm.
Allt detta avger mycket fukt på liten yta.
Ett råd när ni inte använder husbilen lyft på madrasser dynor. Öppna skåpluckor garderober lådor mm.
Så att en luftväxling kan ske.
Ytterligare ett råd.
Det finns på marknaden effektiva avfuktare. Vill man bevara sin husbil under lång tid så är detta en investering som garanterat lönar sig. Plus att investeringen återbetalar sig vid försäljning av husbilen.
Sorptionsavfuktare, avfuktning - fuktproblem, fukt husvagn, krypgrund, båt, husbil - Clima AB Är en tillverkare där produkten heter ECHODRY.
Det finns flera men den här är prisvärd 3293:- Plus att den använder rätt metod säljs på K-rauta.
Jag svarar gärna på frågor när det gäller fuktproblem.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: mögel i madrass

Hej!

Säkert en bra grej för att hålla bilen torr, men ställer då en fråga:
Hur ordnar man bäst dräneringen av kondensvattnet i en husbil, när det är riktigt kallt ute?

Roadglider
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: mögel i madrass

Hej!

Säkert en bra grej för att hålla bilen torr, men ställer då en fråga:
Hur ordnar man bäst dräneringen av kondensvattnet i en husbil, när det är riktigt kallt ute?

Roadglider

Vad gör du själv av gråvattnet under den kalla årstiden.
Det här går samma väg.
I övrigt läs produktinformation.
Fungerar i ned till +1grader.
Till övriga som fungerar med starkt reducerad effekt vid +10grader.
MVH.Gunnar S

Torrbollen är tyvärr ett (ursäkta mig) skämt. Har ingen effekt på grund av för låg verkningsgrad.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: mögel i madrass

"Vad gör du själv av gråvattnet under den kalla årstiden".

Kör inte vintertid och har då bilen avställd, så har ingen erfarenhet. Men anar att tanken för gråvatten måste hållas uppvärmd, om man inte skall skotta sig in och tömma den lilla behållaren regelbundet. Hur ofta har jag ingen uppfattning om.

Roadglider
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: mögel i madrass

Den här typen av avfuktare med inbyggd kondensor fungerar bara vid +grader.
Dessutom så är fuktinnehållet i luften vid frysgrader så lågt att det överhuvudtaget ej är lönt att avfukta.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: mögel i madrass

Tack för svar!
Jag har funderat mycket och hört med klasskamrater och lärare om sängbottenproblemet. Alternativen jag funderat på har varit att göra helt nya sängbottnar i furuspjälor (det kanske bästa, men dyraste och mest tidskrävande projektet), att fräsa spår eller borra massa hål i befintlig skiva... Det lutar åt alternativet att borra hål då det förmodligen gör minst inverkan på skivans hållbarhet och inte tar överdrivet mycket tid. Jag hoppas på att det ska räcka för att madrassen ska kunna andas och fukt transporteras bort. Vad tror ni, kommer det funka?

Ett madrassunderlag verkar förvisso smart, men det känns som att det tar upp plats... min "säng" viks upp när husbilen används till annat än att sova och blir madrassen tjockare än den är nu (80mm) kan jag inte göra detta... hur tjockt är underlägget?

Avfuktare har jag funderat fram och tillbaka på, åsikterna varierar beroende på vem man frågar... det tar plats, kostar en hel del både vid inköp och elförbrukning och då jag bor året runt i husbilen måste jag ha ventilationen öppen och en inte alltför torr inandningsluft... Klarar en sig bra utan avfuktare eller är det faktiskt något jag bör införskaffa?
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: mögel i madrass

Här kommer lite bilder på möglig madrass, den vattenbeständiga skivan som fungerar som iläggsskiva när jag bäddar ut till dubbelsäng och som ligger under madrassen i överslafen när den inte används (där jag alltsom oftast sover).
Bilder även på överslafen nedfälld och uppfälld. Botten där består av en lackad plywood och planen är väl att borra hål i denna också och sedan fästa typ en säckväv undertill, där det nu sitter en vävtapet.

IMG_0001.JPG

IMG_0004.JPG

20100915.JPG

20101002(1).JPG

20101002(9).JPG
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: mögel i madrass

Kan man inte lägga en matta som är som en platonmatta för då luftar det ju hela tiden .
 

Bilagor

  • 77793.jpg
    77793.jpg
    38,8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: mögel i madrass

Tack för svar!
Det lutar åt alternativet att borra hål då det förmodligen gör minst inverkan på skivans hållbarhet och inte tar överdrivet mycket tid.

........

Ett madrassunderlag verkar förvisso smart, men det känns som att det tar upp plats... min "säng" viks upp när husbilen används till annat än att sova och blir madrassen tjockare än den är nu (80mm) kan jag inte göra detta... hur tjockt är underlägget?
Hullene hjelper endel, men ikke 100%.

Froli sine underlag er enten 33 mm eller 45 mm - den jeg brukte er den høyeste. Skulle tro at en 45 mm + en 40 mm skumplastskive skulle gi bra komfort og god tørk av madrassen. Du er jo liten og lett :wink:
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: mögel i madrass

Avfuktare har jag funderat fram och tillbaka på, åsikterna varierar beroende på vem man frågar... det tar plats, kostar en hel del både vid inköp och elförbrukning och då jag bor året runt i husbilen måste jag ha ventilationen öppen och en inte alltför torr inandningsluft... Klarar en sig bra utan avfuktare eller är det faktiskt något jag bör införskaffa?[/quote]

En avfuktare med kondensor, om den är placerad i utrymmet som skall avfuktas ger tillbaka näst intill 100% av förbrukad energi i form värme.
Plus den jobbar bara när det finns behov.
Kapsitet vid +20 grader 70% fuktighet = ~8liter/ dygn.
Min kunskap i ämnet grundar sig i en anställning hos Munters utvecklingsavdelning i början av 1970. Hela metoden grundar sig på ett patent av Carl Munters.
Den här metoden används där man vill skydda ömtåligt material i Museum, fotolab, militär mm.
Jag använder metoden själv. Orsak jag vill skydda min investering.
Clima använder samma metod som Munters men är ett betydligt billigare alternativ
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: mögel i madrass

ja, jag kom på det att eftersom jag ändå tänker skaffa ny madrass kan jag ju skaffa en tunnare... :p Jag har även hittat en del tunnare "luftspaltmattor" Luftspaltsmatta
http://www.abceurosoft.se/art-1.asp?id=144&iPageID=17
Någon som har någon erfarenhet av dessa, hur väl fungerar de?

När vi är fler i husbilen bäddar jag ut till dubbelsäng och använder då madrassen till överslafen som läggs bredvid sittdynorna, det funkar riktigt bra nu i både höjd och mjukhet. Frågan är hur en tunnare madrass +detta froli bäddsystem påverkar mjukheten hos madrassen, skillnaden mellan denna och dynorna kanske blir för stor?

Angående luftavfuktare: hur pass mycket nytta gör den när jag har ventilation i husbilen, jag har läst att den då jobbar på att avfukta all uteluft eftersom luften "jämnar ut" fuktigheten...?
Hittills har jag klarat mig utan avfuktare, men har nu under vintern inte lagat så mycket mat eller torkat några fuktiga kläder därinne. Har funderat rätt mycket på om det är något jag borde införskaffa. När jag lagar mat, sover, torkar kläder osv blir det ju ganska fuktigt, och nu när våren kommer igen blir det nog mer av den varan då jag åker runt lite, men det är inte heller alltid jag har tillgång till el.
Finns det någon bra avfuktare som tar liten plats?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: mögel i madrass

Hej Annelie!
Om jag rätt förstår saken så bor du för närvarande året om i husbilen och har inte något problem med mögel på andra ställen än på undersidan av madrassen. Därför borde inte vara någon bra ide att skaffa en avfuktare för hela bilen där du antagligen har så god ventilation att den få jobba i motvind, om du förstår vad jag menar.
Läser jag länken KalleiVikens inlägg och minns vad Anticimex berättat för mig så krävs en ganska hög relativ fuktighet för att man skall få mögel. Vilket vi antar att du har lokalt i ”sänglådan” som av bilderna att döma har sidor som gör det verkningslöst att bara lyfta upp madrassen med hjälp av något slags underlag. Du kommer inte att få någon luftväxling. Bara ett större utrymme (i princip en tjockare madrass som du säger att du inte har plats till).
Om jag rätt förstå saken så vill du ha en enkel lösning som helst inte skall kosta något så jag konsulterar TRIZ som är en ryska kronym "теория решения изобретательских задач" (Teoria reshenija izobretatjelskich zadacz), vilket betyder "Teori för innovativ problemlösning". På engelska blir det "Theory of solving inventive problems" eller "Theory of inventive problem solving" varför en annan vanlig akronym är TIPS.
Enligt TRIZ så skall man använda så lite resurser som möjligt och det optimala konstruktionselementet är, enligt upphovsmannen Genrich Altshuller i salig åminnelse, - tomrum. Och för att slippa mögel undertill borde det, i samma anda, räcka med att regelbundet bara vända madrassen
//Conny
PS
Om man vill ta kål på mögel så sker det enklast och billigast med vanlig ättika, och bytet du madrass så kolla om det finns av cellplast som är tät till skillnad mot skumplast som fungerar som en tvättsvamp.
DS
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: mögel i madrass

Anneli vi är jättenyfikna på din rapport om hur du har övervintrati husbilen.
Kanske du är för upptagen av läxor och skate, men några ord har du väl tid med till oss "gamlingar"
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: mögel i madrass

ja, jag kom på det att eftersom jag ändå tänker skaffa ny madrass kan jag ju skaffa en tunnare... :p Jag har även hittat en del tunnare "luftspaltmattor" Luftspaltsmatta
http://www.abceurosoft.se/art-1.asp?id=144&iPageID=17
Någon som har någon erfarenhet av dessa, hur väl fungerar de?

När vi är fler i husbilen bäddar jag ut till dubbelsäng och använder då madrassen till överslafen som läggs bredvid sittdynorna, det funkar riktigt bra nu i både höjd och mjukhet. Frågan är hur en tunnare madrass +detta froli bäddsystem påverkar mjukheten hos madrassen, skillnaden mellan denna och dynorna kanske blir för stor?

Angående luftavfuktare: hur pass mycket nytta gör den när jag har ventilation i husbilen, jag har läst att den då jobbar på att avfukta all uteluft eftersom luften "jämnar ut" fuktigheten...?
Hittills har jag klarat mig utan avfuktare, men har nu under vintern inte lagat så mycket mat eller torkat några fuktiga kläder därinne. Har funderat rätt mycket på om det är något jag borde införskaffa. När jag lagar mat, sover, torkar kläder osv blir det ju ganska fuktigt, och nu när våren kommer igen blir det nog mer av den varan då jag åker runt lite, men det är inte heller alltid jag har tillgång till el.
Finns det någon bra avfuktare som tar liten plats?


Jag tror mera på ventilation och luftspalt än avfuktare för även om du kör med avfuktare och det är tätt så blir det nog lite fuktigt däremellan .

Är det någon luftspalt på översidan när du har den i uppfällt läge ?
 
Toppen