• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste tempen vara över 8 grader

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2025
Hej
Håller på att starta upp husbilen Dethleffs B 6501 2006.
När jag fyller på vatten så pumpars vattnet rakt igenom boilern.
Det var inte jag som avrustade bilen (sängliggande) så jag vet inte exakt hur värmaren tömdes på vatten.
Det sitter en säkerhetsventil som vad jag förstå styrs elektriskt. Manuellt kan jag inte få ventilen att fastna i closet läge.
Den tyska instruktionsboken tolkar jag texten att om temperaturen är under 8 grader så öppnar säkerhetsventilen. ?
Vattnet är säkert under dessa grader och yttertempen ligger på + 5 grader.
Skall jag sitta och vänta till maj?

Stefan Lundin

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Måste tempen vara över 8 grader

Javisst får du sitta där till i Maj men,
Om det är en Truma boiler så drar du upp den röda knappen. Titta nu noga på den nedre delen, där blir nu synligt ett litet spår. Trä ett stort gem över hela knappen och skjut ner det så det kommer in i spåret. Nu sitter nödventilen fast och det rinner inte ut något vatten mer.
Jag brukar låta gemet sitta där hela sommaren, eftersom jag alltid kopplade bort bobatteriet när vi inte använde bilen sommartid. Men låter du gemet sitta i hela sommaren måste du komma ihåg o ta bort det när hösten börjar.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Det är ett mycket riskabelt tips som ges här i tråden med att låsa säkringen med ett gem. Om man råkar glömma detta ett halvår senare så blir det dyrt och inga garantier gäller. Många pannor har frusit sönder på grund av dylika "smarta" tips. Jag vet hur lätt jag kan glömma så jag skulle aldrig göra så.

På nyare konstruktioner har tillverkaren gjort om konstruktionen så det inte går att låsa den på liknande sätt. Detta har nog räddat många husbils/husvagnsägare från dyra kostnader.

/Håkan

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2025

Fixat och klart.
Nu lite snabb städning och packning av foder samt något trevlig dryck.
Brukar låta ett antal av olika drycker ligga kvar i kylen. Tänkte skriva hela sommaren men det stämmer inte då förtäring sker underhand, påfyllning krävs.
Vi missade Kiviks träffen på grund av mitt fall ifrån taket, 4 meter, ja 2,5 var det iallafall.
Det blir ett par dagar i Småland och ner till Helsingborg.
Bra satsning med avgift till HBK.
Tack vi ses på vägarna.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det är ett mycket riskabelt tips som ges här i tråden med att låsa säkringen med ett gem. Om man råkar glömma detta ett halvår senare så blir det dyrt och inga garantier gäller. Många pannor har frusit sönder på grund av dylika "smarta" tips. Jag vet hur lätt jag kan glömma så jag skulle aldrig göra så.

På nyare konstruktioner har tillverkaren gjort om konstruktionen så det inte går att låsa den på liknande sätt. Detta har nog räddat många husbils/husvagnsägare från dyra kostnader.

/Håkan

sikna pannor

Toppen