• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måste ägare vara förare

F

f.d. 53452

Guest
Den dubbla självrisken beror väl på att de är under 24 år och inte på att de har flyttat hemifrån, eller hur?
Ganska ointressant orsak. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagare och bolag. I detta fall har bolaget bekräftat att barnen får köra med gällande försäkring och enda villkorsändring är dubbel självrisk.
För att inte låta som en besserwisser så menar jag att olika tolkningar florerar och det enda som gäller är vad "mitt" försäkringsbolag säger.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Ganska ointressant orsak. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagare och bolag. I detta fall har bolaget bekräftat att barnen får köra med gällande försäkring och enda villkorsändring är dubbel självrisk.
För att inte låta som en besserwisser så menar jag att olika tolkningar florerar och det enda som gäller är vad "mitt" försäkringsbolag säger.
Kanske ointressant för de flesta, men jag var bara lite nyfiken på om Dina har som princip att dubbla självrisken för alla barn till försäkringstagaren som inte bor hemma eller bara för dem som är under en viss ålder. Jag funderar nämligen på att eventuellt byta försäkringsbolag.
 
F

f.d. 53452

Guest
Kanske ointressant för de flesta, men jag var bara lite nyfiken på om Dina har som princip att dubbla självrisken för alla barn till försäkringstagaren som inte bor hemma eller bara för dem som är under en viss ålder. Jag funderar nämligen på att eventuellt byta försäkringsbolag.
Helt klart, men bästa svaret får du om du ringer eller chattar med Dina. Efter du pratat med dem tror jag du byter bolag såvida du inte har husbilen påställd hela året. Lycka till!
Svante
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast!! De här sista inläggen bidrar ju inte till att klargöra något..men det kan ju ev bero på missförstånd? ? Det är så klart en väsentlig skillnad om någon får köra en husbil... o försäkringen gäller.med förhöjd självrisk .. om detta beror på att de är barn till ägaren eller för att de är under 24 år! !
Det blir ju enbart rörigt om man inte kan reda ut detta! Jag tycker att fortfarande har ingen gett svar på frågan.... finns det verkligen försäkringsbolag som enbart tillåter vissa att köra husbilen t ex ägare o de som är skrivna på samma adress..men inga andra? ? Ps jag tycker o tror att det är mycket bättre att man tydligt o klart kan läsa om vilka regler som gäller för en försäkring... det kan inte va ett vettigt upplägg att 'alla' ska behöva ringa o kolla vad som gäller... o ps.. så tror jag inte heller att det är. Försäkringsvillkoren är helt säkert det som gäller om det skulle uppstå en tvist...
Folksams villkor är tydligt skrivna..inget finstilt... Folksam har också olika självrisker beroende på ålder..inget man behöver ringa o kolla! !
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Hej,
Har samägt husbil(ar) med min systers familj i dryga 10 år. Talade med Dina för ett antal år sedan om det var ok att även de fick köra bilen. De skrev då in namnet på "extrapersonen" i försäkringsbeviset och där har det stått sedan dess. Inga förhöjda självrisker eller andra kostnader tillkom.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag förstår inte riktigt.. Jag tycker att jag har bra koll på vad ord betyder.. gjorde precis på kul..orddelen i högskoleprovet Aftonbladet ..o fick 20 rätt..allt. Men när jag läser i den här tråden så fattar jag inte riktigt. Jag kollade på Internet o hittade försäkringsbolaget Dina.. jag kunde ladda ner deras försäkringsvillkor . Dessa var tydliga tyckte jag..till stor del liknade de Folksams.. O ingenstans kunde jag hitta något om att enbart ägare eller dennes närmsta fick använda husbilen! ! För att försäkringen ska gälla. Inte för att man ska klaga o gnälla!! Men hur seriösa är en del inlägg? Mycket snack men tunt innehåll! ! Jag kan ha läst fel...eller missat.. men finns det verkligen något försäkringsbolag som begränsar användning av husbil till endast ägare?
Det är säkert så att man t ex fått in sin systers namn i försäkringen... men behövdes detta? Fanns det andra regler förr? Mina barn? ? Framstår som konstigt? Vad är svaret på frågan som ställdes i första inlägget i tråden?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå Sinkan..det betyder det helt säkert. Men frågan är inte riktigt den.. redan i inlägg 22 finns det svaret. o så är det nog.. o för övrigt..vad skulle det annars betyda? Men frågan är mera.... vad har detta för betydelse för vad som gäller för en husbilsförsäkring?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack för ett intressant svar. Så då kan det varken bero på att de är under 24 års ålder eller att de inte är skrivna på samma adress som ägaren . (O jag såg att ni skrev Dina). Intressant, för då vore det kul att få läsa vad som står i deras försäkringsvillkor. Vilken text de hänvisar till o hur denna är formulerad.
.
.Jag tycker att detta måste va en väsentlig fråga för alla husbilsägare att veta..vem får köra min husbil o vilka försäkringsvillkor gäller i så fall. Bör rimligtvis klart framgå av försäkringsvillkoren samt ev undantag. Ska man inte behöva ringa om. Kan ju bli stora kostnader om man har en dyr husbil o plötsligt visar det sig att försäkringen inte gäller! Så detta bör vi noga ta reda på. Vad står i villkoren?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som står i ditt försäkringsavtal med ditt försäkringsbolag är ju det som gäller, ett försäkringsbolag får inte komma med något som inte står skrivet i avtalet...
Sen finns det säkert försäkringsavtal som tillåter att kör din hb. de som är skrivna på samma adress och har gilltligt körkort för husbilen, och så finns det de som sätter en åldersgräns.... Och säkert finns det fler restriktioner om detta i avtalen.. . Men alla kan läsa vad som gäller i sitt avtal.... Står det ing9et så finns inga restriktioner.... Så lätt tycker jag det är.... Allt hänger på dig om du har läst ditt avtal :rolleyes: Samt förstått vad du läste ;)
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Precis som muskatten skriver så måste man läsa försäkringsavtalet, det räcker inte att läsa förköpsinformationen. I stort sett alla försäkringsbolag har liknande skrivningar avseende Ägare, Försäkringstagare och Brukare för sina fordonsförsäkringar. Om man är osäker på hur detta skall tolkas i just ditt fall ber man försäkringsbolaget att skriva in det i försäkringsbrevet, t ex att "Anna Andersson" fullt ut självständigt får bruka fordonet eller åtminstone får det bekräftat i ett mail. Det är väl extra viktigt om ägaren inte ens har körkort för fordonet.
Regeln om vem som brukar fordonet har väl ursprungligen tillkommit för att bilen försäkras av någon som på grund av ålder och bostadsort har en billig försäkring medan bilen körs av någon som är ung och bor i ett högriskområde.
Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå finns ganska mycket att läsa som gäller fordonsförsäkringar generellt. Regler och fakta
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
För LF Östgöta gäller följande enligt förköpsinformationen

För vagnskadeskyddet är självrisken 2 000 kronor för husvagn och för husbil kan du välja mellan två olika självrisker 3 000 eller 5 000 kronor. Ju högre självrisk du väljer desto lägre blir priset. Är föraren yngre än 24 år tillkommer dessutom en självrisk på 1 000 kronor för skador på husbilen. Den extra självrisken tas inte ut om du är ägare till fordonet eller vid en djurkollision. En extra självrisk på 10 000 kronor tillkommer om husbilen framförs av annan förare än försäkringstagaren. Den extra självrisken tas inte ut om föraren är folkbokförd på samma adress som försäkringstagaren.
 
Toppen