• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måste ägare vara förare

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag pratade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) om detta för en tid sedan.
* Försäkring kan endast tecknas av den som är ägare på bilen.
* Försäkringen gäller oberoende av vem som framfört fordonet. Dock med förhöjd självrisk om föraren som orsakat skadan inte är boende i samma hushåll.

I mitt fall ville min far låna husbilen (han bor inte hos mig) och han skulle få framföra bilen men om det blev en skada så blev självrisken högre.
Hade däremot mina barn kört (bor på samma adress) hade självrisken blivit den normala.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Här behövs då genast definitioner... jo så är det.. annars blir det oklart.
Var går gränsen för...' personer i samma hushåll ' ? O vilka är det ? Det har blivit modernt i Corona tider att säga så... men jag tror inte att det betyder samma sak när vi pratar om husbilar... så här i den här frågeställningen är det ett mycket olämpligt ordval..blir fel.
2. Den intressanta frågan är.. får enbart..personer i samma hushåll '' köra husbilen. Får min granne låna husbilen för att köra 5 km till Ica o handla??
Inlägg 18 handlar mest om hur de har gjort... men två av barnen kör husbilen...då de inte hör till hushållet... förmodar att det betyder att de har eget boende. Så frågan blir...är det verkligen någon som har hittat något om att inga andra än ägare..o eget hushåll får köra husbilen om försäkringen ska gälla?
Boende i samma hushåll lika med maka/make, sambo och barn boende på samma adress.

Dvs bor dina barn i samma trappuppgång men inte samma lägenhet så tillhör de inte ditt hushåll.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag pratade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) om detta för en tid sedan.
* Försäkring kan endast tecknas av den som är ägare på bilen.
* Försäkringen gäller oberoende av vem som framfört fordonet. Dock med förhöjd självrisk om föraren som orsakat skadan inte är boende i samma hushåll.

I mitt fall ville min far låna husbilen (han bor inte hos mig) och han skulle få framföra bilen men om det blev en skada så blev självrisken högre.
Hade däremot mina barn kört (bor på samma adress) hade självrisken blivit den normala.
Helt okey, inget konstigt.
Man får bara vara försiktig att äga o försäkra ett fordon någon annan använder vardagligt. Tex Putte låter faster agda äga o försäkra gpx1100z
Eller farfar Arne stå för BMW. Där kan all ersättning utebli
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vem försäkringen gäller för: Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare, ägare och huvudsaklig brukare till den försäkrade egendomen. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger fordonet gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.

Den regeln är ju till för att du inte skall regga din husbil på lugn adress hos din gamla mamma i Norrland istället för hemadressen på Rosengård.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Boende i samma hushåll lika med maka/make, sambo och barn boende på samma adress.

Dvs bor dina barn i samma trappuppgång men inte samma lägenhet så tillhör de inte ditt hushåll.
Det är också viktigt att va uppmärksam på, att reseförsäkringen delas bara mellan personer skrivna på samma adress.

Att tänka på om man är särbo eller tar med någon på resa.

Krister.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Här behövs då genast definitioner... jo så är det.. annars blir det oklart.
Var går gränsen för...' personer i samma hushåll ' ? O vilka är det ? Det har blivit modernt i Corona tider att säga så... men jag tror inte att det betyder samma sak när vi pratar om husbilar... så här i den här frågeställningen är det ett mycket olämpligt ordval..blir fel.
2. Den intressanta frågan är.. får enbart..personer i samma hushåll '' köra husbilen. Får min granne låna husbilen för att köra 5 km till Ica o handla??
Inlägg 18 handlar mest om hur de har gjort... men två av barnen kör husbilen...då de inte hör till hushållet... förmodar att det betyder att de har eget boende. Så frågan blir...är det verkligen någon som har hittat något om att inga andra än ägare..o eget hushåll får köra husbilen om försäkringen ska gälla?
Jag har talat med Folksam idag, och jag frågade om försäkringen gäller om min svåger lånar husbilen en vecka i sommar. Jag fick svaret att försäkringen även gäller då. Min svåger tillhör inte vårt hushåll.
/Tofa
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Jag står som ägare men hustrun betalar försäkringen, tur hon har inget körkort
 
F

f.d. 53452

Guest
Här behövs då genast definitioner... jo så är det.. annars blir det oklart.
Var går gränsen för...' personer i samma hushåll ' ? O vilka är det ? Det har blivit modernt i Corona tider att säga så... men jag tror inte att det betyder samma sak när vi pratar om husbilar... så här i den här frågeställningen är det ett mycket olämpligt ordval..blir fel.
2. Den intressanta frågan är.. får enbart..personer i samma hushåll '' köra husbilen. Får min granne låna husbilen för att köra 5 km till Ica o handla??
Inlägg 18 handlar mest om hur de har gjort... men två av barnen kör husbilen...då de inte hör till hushållet... förmodar att det betyder att de har eget boende. Så frågan blir...är det verkligen någon som har hittat något om att inga andra än ägare..o eget hushåll får köra husbilen om försäkringen ska gälla?
Den juridiska definitionen på "personer i samma hushåll" är de som är folkbokförda på samma adress. Sedan är grundprincipen att man får enbart sakförsäkra egen egendom. Tämligen självklart att försäkringsbolagen i det finstilta försöker gardera sig mot alla som lägger ner hela sin själ för att kringgå regler.
Har man besvär så är det enda raka att prata med sitt försäkringsbolag och uppge de faktiska (riktiga) uppgifterna och få ett svar. Vilket seriöst försäkringsbolag som helst svarar på detta och detta svar är bindande om du får det på mail. Enda problemet blir om de ändrar villkoren men då får man göra sig besväret att kontrollera.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vem försäkringen gäller för: Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare, ägare och huvudsaklig brukare till den försäkrade egendomen. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger fordonet gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.

Ja! Om din moster försäkrar din husbil gäller den inte.
Försäkrar du din husbil, kan din moster köra den och försäkringen gäller
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I 11år har betalning skett via autogiro inga problem.
Problem uppstår den dag det händer något.
Om bilens ägare då inte har tecknat minst trafikförsäkring kan ersättning utebli.....

Frågan är alltså vem som står som ägare på försäkringsbrevet......
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det är skillnad på vem som betalar försäkringen och ven som står som försäkringstagare. Blanda inte ihop detta. Jag betalar våra försäkringar men frugan står som ägare och försäkringstagare på sin bil.
 
Toppen