• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många hp

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en undran..... Det verkar som att en elbil har mycket mer hp än en fiosildriven bil.... Tesla 3 har tex över 450 hp :eek:
Behöver en elbil mer hp för att fungera?
 
S

Sören-6830

Guest
Det finns elbilar med betydligt färre hästar för de som vill ha. Tesla har valt att sälja prestandastarka bilar, ungefär som vissa tillverkare av bensin/dieseldrivna bilar, t ex Porsche m fl
 
F

Fd.47585

Guest
Kia e-Niro har en effekt på 204 Hk och är en ren elbil. Min Kia Niro Ladd-Hybrid har en elmotor på 60,5 Hk vilket räcker utmärkt för mig när jag kör på el (första 5,8 milen, sen vanlig hybriddrift då blir effekten max 140 Hk elmotor + bensinmotor). Tror det du sett är för skillnaden i pris på elmotorer med högre effekt mot lägre är betydligt mindre än samma bensin/diesel versioner.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att jag funderar på detta.... är ju om det är så att vi har en klimat kris och skall minska CO2 utsläppen varför bygger man då elbilar med så många Hp ?.... läste ett ställe att BMW hade 900 hp och Teslas cybertruk 1000 hp.... För mig känns det som att något är fel.... mycket fel.
Skall man minska CO2 utsläppen för bilar så tycker jag att det låter vettigast med små elmotorer.... eller ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man kan väl också konstatera att de flesta moderna personbilar är kraftigt övermotoriserade, det behövs ca 30 Hk för att köra en bil i 100Km/tim, med 100Hk räcker motoriseringen gott för de flesta behov som en normalanvändare har, ändå har många bruksbilar motorer på 150-250Hk där bara en bråkdel av kapaciteten någonsin används.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okey.... Det låter ju vettigt.....
Då faller "bitarna" lättare på plats....
Alltså de som idag köper powerfulla bilar (som spyr ut mer co2 än vanliga bilar) kommer säkert framöver att fortsätta med detta även om det nu är en elbil .....
Detta känns då lite som att vissa personer inte är villiga att ändra på sig.... Och så länge samhället inte tar ansvaret och stoppar de "värsta bovarna" då tycker jag att man kan undra om de "ansvariga" har kapacitet nog till att förstå allvaret i den globala uppvärmningen.
Nä det blir nog mycket mer komplicerat än vad många tror för att komma till rätta med den globala uppvärmningen....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men betalar man nästan 1milj. för en personbil så vill nog de flesta få ett litet glädjerus när man slänger spettet i källaren :)

Provade grannens Tesla 3, ut på småvägarna och leka, skickade på i 70 på slingrig våt asfalt, fick fyrhjulssläpp när man skickar på fullt, riktigt rolig bil, men lite kusligt med tysnaden.
Jag tycker min kompressormatade pickis e kul, men detta med Tesla e något helt annat, även om den bara är 1sek snabbare till 100 än min lastbil.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst är det kul med effekt, men då är ju väghållning och låg vikt mycket roligare, trampa på pedalen rakt fram är ju inte speciellt krävande! :)
Det intressanta i det här fallet är ju ändå att det byggs bilar med kraftiga motorer för att skjutsa ungarna till dagis åka till stormarknaden o.s.v. Om man istället minskade vikten skulle ju bilarna dra mycket mindre antingen det är bensin, diesel, eller elmotor i dom. Elbilarna skulle ju bli mycket lättare och billigare p.g.a. att behovet av stor batteribank avtar o.s.v.
De mest vansinniga bilarna som byggs f.n. är väl stora SUV:ar och Pick-up:er som väger mellan två och tre ton eller t.o.m. mera, med motorer som är dimensionerade därefter, och normalt transporterar en person.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Batteribankens storlek/vikt har väl med räckvidd att göra, inte typ accs.
Tesla har ju satsat på både prestanda och räckvidd som jag tolkar det.
Skulle de bygga en elbil med typ 100kw, tror jag ingen köpte den.

Dock kommer säkert någon tillverkare att ha lätta svaga elbilar i sitt program, för de som önskar köpa en sådan. Kanske Tata Motors – Wikipedia , på min 2 veckorstur på mc i Indien kom jag äldrig upp i över 80km/h, där är fartresurser överflödiga, då alla ska vistas på vägarna, koflockar m.m. :)
 
W

Weckman

Guest
Äger jag en bil i den prisklassen så vill jag ha effekt och givetvis säkerheten runt den. Provade Polestar 2 i september på inhängnad och är väl en bil jag skulle tänka mig. Men en Mercedes är alltid en Mercedes. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Batteribankens storlek/vikt har väl med räckvidd att göra, inte typ accs.
Tesla har ju satsat på både prestanda och räckvidd som jag tolkar det.
Skulle de bygga en elbil med typ 100kw, tror jag ingen köpte den.

Dock kommer säkert någon tillverkare att ha lätta svaga elbilar i sitt program, för de som önskar köpa en sådan. Kanske Tata Motors – Wikipedia , på min 2 veckorstur på mc i Indien kom jag äldrig upp i över 80km/h, där är fartresurser överflödiga, då alla ska vistas på vägarna, koflockar m.m. :)

Naturligtvis är vikten helt avgörande speciellt när det gäller acceleration, och för den delen inbromsning som ju bara är omvänd acceleration. Som exempel kan man ju ta en mc, mycket bra acceleration redan med 100 Hk, vikt med förare normalt under 300Kg och extremt bra accelerationsvärden.
Det är mycket effektivare att sänka vikten än att öka effekten för att få bra acceleration.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För maximal acceleration väger en bil ca 1050kg.
(lägg till 12 000 hk så drar det iväg bra.)

Till ämnet.
Det finns ingen nackdel med hög effekt i en elbil.
Batteriet väger flera hundra kilo, om en elmotor och kablar väger något 10tal kilo mer spelar i sammanhanget ingen roll. Alla väljer 100hk extra om det bara väger (gissningsvis) 20kg till.

Energiförbrukningen behöver inte stiga med starkare motor, den stiger med större batteri/räckvidd.
Räckvidd är ju det viktigaste idag så som som elbilar är idag.
 
Toppen