• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många drabbas av höjda bilkostnader

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Att öka skatten på tjänstebilar och förmånsbilar har att göra med att man vill minska förmånerna (och få in pengar till staten) eftersom man ser förare av tjänstebilar som gynnade.
Antalet "tjänstebåtar" eller "förmånsbåtar" är nog nära noll.

Ändringarna av fordonsskatten är en höjning "Malus" i "Bonus-Malus"-systemet. Utsläppen från biltrafiken överstiger fritidsbåtarnas med åtskilliga 100-tals procent. För övrigt anser jag att hela Bonus-Malus är feltänkt. Om man vill straffskatt utsläpp så är det väl orsaken till utsläppen som skall skattas. Dvs. bränslet. En bil, som t.ex. en husbil, som för det mesta står stilla orsakar ju inga utsläpp så varför skall den då betala skatt för höga utsläpp? Ett möjligt alternativ skulle vara kilometerskatt. Men att lägga en utsläppsskatt som en fast kostnad (inte en rörlig) är ett feltänk.

MVH
Hans
Att skatter som det vore mer logiskt att koppla direkt till bränslet istället läggs på fordonsskatten gissar jag har regionalpolitiska skäl, att man inte vill lägga för stor del av kakan på glesbygdsbor med stora avstånd till allting och ingen kollektivtrafik osv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det gäller att välja en tillräckligt dyr bil som förmånsbil, över 650000kr blir det en minskning av förmånsvärdet,inte helt logiskt kanske.....
 
Toppen