• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätning av gasolnivå

F

F.d. 55488

Guest
Vi bestämde oss för att skaffa en Truma Level Check. Detta för att vi enbart har en LPG-flaska och vill inte köra den tom och därmed bli utan gasol när man som bäst behöver.

Har ju läst om andra som använder Truma Level Check och som anser att den är bäst. Därmed inget ont sagt om andra fabrikat som kanske också funkar.

Nåväl, fick hem den i fredags. Gick direkt ut till husbilen och satte mätaren till flaskan. Jag visste på ett ungefär att flaskan skulle vara kring halvfull. Jag mätte uppifrån o ner och nerifrån och upp. På alla mätpunkter markerade mätaren rött, vilket skulle betyda att flaskan var tom.

Åkte direkt till fyllaren som endast fick på 11 liter. Alltså var flaskan mer än halvfull innan fyllningen.

Jag bad att få mäta på några av deras stålflaskor och det visade sig att mätaren funkade till 100%.

Killen på "fylleriet" trodde att det ev. kunde bero på luft i flaskan. När den nästa gång är tom tyckte han att jag skulle släppa ut luften.

Är det någon som vet om detta kan stämma. Eller någon som annars vet varför det inte går att mäta på just min flaska?

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Visst har jag LPG-flaska. Den är precis som jag nämner försedd med en liten mätare. Men, om jag förstått det rätt är det inte mätaren som gör den till en LPG-flaska.

Den är fast monterad och fylls direkt där den står, på tankställen skyltade med LPG. Vanligt med tankställen på kontinenten, sparsamt i Sverige än så länge.

LPG står för "Liquefied Petroleum Gas".

Så, om du ursäktar, jag kan inte förstå varför det inte kan vara en LPG-flaska? Förklara gärna närmare. / Fy & Bi :confused::)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Jag har sett att Alugas-flaskor har mätare för avläsning.

Men min fråga kvarstår, är den lilla mätaren som följde med vår flaska, tillförlitlig? Jag läste nånstans av dess placering är viktig för att den ska funka.

Jag har sen jag läste detta, satt den på det ställe som deras bild visade. Men svaret kommer inte förrän flaskan är nästan tom. Detta lär dröja eftersom den nu är nyfylld och vi är inga storförbrukare. / Fy & Bi :):)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Jag har sett att Alugas-flaskor har mätare för avläsning.

Men min fråga kvarstår, är den lilla mätaren som följde med vår flaska, tillförlitlig? Jag läste nånstans av dess placering är viktig för att den ska funka.

Jag har sen jag läste detta, satt den på det ställe som deras bild visade. Men svaret kommer inte förrän flaskan är nästan tom. Detta lär dröja eftersom den nu är nyfylld och vi är inga storförbrukare. / Fy & Bi :):)

Jag har LPG flaska ( Alugas )utan fast mätare .. mätaren sitter fast med en klämma runt ventilhalesen där ventilen är fastskruvat i flaskan .. den visar tillräckligt bra tycker jag ..när visaren är mitt på röda fältet så är det ca 5 kg kvar
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mätning av gasolnivå

Vår flask-"mätare" visar stigande/fallande grönt område och fungerar endast om man knackar på den. Är totalt opålitlig som vissa av mina bästa vänner... Mycket bättre koll med Truma's "graviditets"-ultraljud manick, framför allt för oss som har mindre gasol-tank (6 kg). Ett fel hos oss skulle innebära att vi inte har gasol nog för matlagning och därmed måste leva på mackor till 1:a bästa LPG station. Inget kul i vildmarken, det kan jag lova. "Att mäta är att veta" sägs det.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Vad för typ av mätare har ni? Är det den lilla vita med röd visare som är klämd om flaskans hals. I så fall borde flaskan vara en Witkamp, eller?

Hälsningar: Fy & Bi :):)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Men min fråga kvarstår, är den lilla mätaren som följde med vår flaska, tillförlitlig? Jag läste nånstans av dess placering är viktig för att den ska funka.
/ Fy & Bi :):)

Har samma typ av mätare som du och den ger en OK indikering, men den vi har sjunker snabbt ned till LO när den väl börjar sjunka så speciellt noggran är den inte. Har inte märkt någon skillnad bara den sitter runt halsen där den ska sitta
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mätning av gasolnivå

Vad för typ av mätare har ni? Är det den lilla vita med röd visare som är klämd om flaskans hals. I så fall borde flaskan vara en Witkamp, eller?

Hälsningar: Fy & Bi :):)

Inte Witkamp, dock en Tysk stålflaska med en mekanisk (troligen tryckdriven) mätare runt flaskhalsen, saknar tyvärr bild. Totalt opålitlig mätare men bra flaska i övrigt, därför blev det Truma's (dyra) mätare i slutändan.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Vad för typ av mätare har ni? Är det den lilla vita med röd visare som är klämd om flaskans hals. I så fall borde flaskan vara en Witkamp, eller?

Hälsningar: Fy & Bi :):)
En sån här har vi ( tog dän det för att kunna tar bild )
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    612,3 KB · Visningar: 11
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Inte riktigt likadan som vår. Men vet du hur den funkar?

Vår sitter ju som jag tidigare nämnt, klämd på mässingen på flaskhalsen. Mätaren verkar vara av plast, i alla fall utanpå. Inga trådar eller kopplingar. Men jag tror att den får sin signal, på något sätt från flottören som sitter i nedre delen av flaskan. Flottören i sin tur, sitter på en stång som går upp till flaskans hals. Det är väl denna väg signalen till mätaren går, eller ??? Någon som vet?

Hälsningar: Fy & Bi :):)
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Inte riktigt likadan som vår. Men vet du hur den funkar?

Vår sitter ju som jag tidigare nämnt, klämd på mässingen på flaskhalsen. Mätaren verkar vara av plast, i alla fall utanpå. Inga trådar eller kopplingar. Men jag tror att den får sin signal, på något sätt från flottören som sitter i nedre delen av flaskan. Flottören i sin tur, sitter på en stång som går upp till flaskans hals. Det är väl denna väg signalen till mätaren går, eller ??? Någon som vet?

Hälsningar: Fy & Bi :):)

Jag har fått bytt en mätare som inte funkade,nu funkar den mätaren.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Så bra att ni fick byta den. Och att den nya funkar. Men vet du också hur den funkar?

Än så länge tycks det vara ett mysterium att en liten mätare i plast kan fungera utan egentlig kontakt utöver att den är fastsatt på flaskhalsen. Borde väl finnas nån av tusentals medlemmar som sitter inne med ett svar på gåtan. / Fy & Bi :):)
 
Toppen