• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätare

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag hade några lågprismätare först, men sedan några år har jag en Dräger i husbilen, de är bland de bästa.
Köpte min till mässpris på Elmia, gav då ca.2500kr för den.
Ja och då kalibrerar du den naturligtvis varje år, precis som det står i användarmanualen. Vi hade Dräger i alla fordon, skrämmande att det ska behövas men bra att det finns. Rattfylleri borde jämföras med överlagt mord enligt mig (det är dock min egen personliga uppfattning)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Och hur vet du det utan mätare?
Lugnt. Om jag o frugan delat på en flaska vin på kvällen så blir det ingen körning före kl 15 dagen efter....

Livet är mer än dricka alkohol och köra tidigt nästa dag.... behöver jag köra tidigt så skippar jag alkoholen...

Jag har haft körkort i 47 år och den taktiken har funkat klockrent. Fått blåsa i kontroll många ggr. utan pulshöjning och nervositet

Har man behov av mätare dagen efter innan man kör behöver man ta en funderare hur en lever sitt liv tycker jag....


Men det är jag det....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Lugnt. Om jag o frugan delat på en flaska vin på kvällen så blir det ingen körning före kl 15 dagen efter....

Livet är mer än dricka alkohol och köra tidigt nästa dag.... behöver jag köra tidigt så skippar jag alkoholen...

Jag har haft körkort i 47 år och den taktiken har funkat klockrent. Fått blåsa i kontroll många ggr. utan pulshöjning och nervositet

Har man behov av mätare dagen efter innan man kör behöver man ta en funderare hur en lever sitt liv tycker jag....


Men det är jag det....
Bra med goda marginaler. Du, som normalstor man, förbränner själv en flaska vin på 10 timmar. Dvs då är du helt ren. Delar ni flaskan kan du således halvera tiden, till helt ren. Men behöver man av någon anledning ligga på gränsen, finns det mycket att tjäna på en tillförlitlig alkoholmätare. Jag har ingen och känner inte något behov av någon heller. Men uppskattar om man skaffar sig en tillförlitlig mätare istället för att råka illa ut. En promille av en promille påverkar kanske inte förmågan som förare, men det kan kosta ditt körkort!
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Lugnt. Om jag o frugan delat på en flaska vin på kvällen så blir det ingen körning före kl 15 dagen efter....

Livet är mer än dricka alkohol och köra tidigt nästa dag.... behöver jag köra tidigt så skippar jag alkoholen...

Jag har haft körkort i 47 år och den taktiken har funkat klockrent. Fått blåsa i kontroll många ggr. utan pulshöjning och nervositet

Har man behov av mätare dagen efter innan man kör behöver man ta en funderare hur en lever sitt liv tycker jag....


Men det är jag det....
Att mäta är att veta brukar man säga vid andra tillfällen. Allt går inte alltid som planerat, utan man måste kanske åka tidigare än man tänkt. Då är det bra med en pålitlig mätare.
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Bra med goda marginaler. Du, som normalstor man, förbränner själv en flaska vin på 10 timmar. Dvs då är du helt ren. Delar ni flaskan kan du således halvera tiden, till helt ren. Men behöver man av någon anledning ligga på gränsen, finns det mycket att tjäna på en tillförlitlig alkoholmätare. Jag har ingen och känner inte något behov av någon heller. Men uppskattar om man skaffar sig en tillförlitlig mätare istället för att råka illa ut. En promille av en promille påverkar kanske inte förmågan som förare, men det kan kosta ditt körkort!
Liten googling säger att du nog får lägga till några timmar på den där flaskan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Att mäta är att veta brukar man säga vid andra tillfällen. Allt går inte alltid som planerat, utan man måste kanske åka tidigare än man tänkt. Då är det bra med en pålitlig mätare.
Att mäta är att veta... Men.

Men vid tester har många stora felvisningar. Även så på mätare av god kvalitet. Och handen på hjärtat... Hur många lämnar in sin mätare på kalibrering på årsbasis.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Att mäta är att veta... Men.

Men vid tester har många stora felvisningar. Även så på mätare av god kvalitet. Och handen på hjärtat... Hur många lämnar in sin mätare på kalibrering på årsbasis.
Det finns tester gjorda av bl.a. MHF där Dräger och Alcosense presterat mycket bra. Har själv den senare som jag kalibrerar varje år. Varken dyrt eller krångligt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Liten googling säger att du nog får lägga till några timmar på den där flaskan.
Jo, givetvis ska man vara på den säkra sidan. Ett ganska dumt exempel egentligen! :cool: Men du halsar förmodligen inte en flaska vin, om du dricker för smak och njutning, så du förbränner ju även under konsumtion. För mig hade det tagit några timmar. Så när den sista slurken är klar är du ren efter 10-12 timmar. Men för fasen. Exemplet är teoretiskt. Hur kul är det att dricka en flaska vin själv! Men ett Gott Nytt År på er allihopa, nu är det dags att svida om. I morgon blir det definitivt ingen bilkörning..., garanterat! :)
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
En av de absolut bästa mätarna kostar ca 1000 kr hos Classe.

Kan vara en bra ide att ha en sådna av många olika orsaker.:yes:
(är du nykterist kan du låna ut den för en säkrare trafik)
Hej, nej jag är inte nykterist, min undran från början var om det fanns något tvång på att medföra en mätare i sin bil, men då jag nyttjar alkohol, då oftast i måttlig mäng är det nog bra att ha med sig utifallatt
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Någon som har tips på hyffsad snabb, prisvärd kalibrering av alkomätare?
en snabb googling;

Var kan man kalibrera sin Dräger? (finns säkert flera)


Dräger 3000 - var säker på om du är körklar eller ej ...


För att garantera korrekta mätresultat behöver du dock kalibrera din alkometer varje år. Vänd dig till din närmaste Autoexperten Butik för kalibrering!
 
Toppen